220 of driefase?

KevBos

Nieuw lid
12 jan 2017
3
0
Dag mede houtfanaten!
Al geruime tijd het forum aan het lezen, maar zonet toch maar even een profiel aangemaakt.

Ik ben sinds september een avondopleiding meubelmaker aan het volgen, en ben nu stilaan honger aan het krijgen om ook thuis wat te doen.
Daar ik momenteel enkel een afkortzaag en bovenfrees heb, mis ik toch nog het een en ander.
Ik ben daarom aan het denken om een combinatiemachine (of combiné zoals ze bij ons in België zeggen) te kopen.

Ik heb hier al vaak gelezen dat een groot deel van jullie allemaal aparte machines verkiest boven een combine, maar in eerste opzicht kom ik dan nog veel duurder uit. De prijzen voor een 2de handse (robland) combine zitten tussen de 1.000 en 2.000€ en dat vind ik momenteel al duur genoeg.
Waarom robland vraag je? Word mij door velen aangeraden voor hobbyisten. Niet juist dan? Ik hoor het graag!

Maar waarvoor ik eigenlijk kwam: vandaag de dag hebben wij thuis (nog) geen drijfkracht. Het grootste deel van de combines die ik 2dehands tegenkom werken uiteraard op 3 fasen. Af en toe een enkeling op 220 mono.
Mijn vraag: is het wel de moeite om een combine aan te schaffen op 220 mono of kan ik toch beter investeren (kostprijs/mogelijkheid vandaag de dag nog onbekend) om drijfkracht aan te laten leggen?
Ik zou namelijk niet willen dat ik een machine aanschaf die toch te zwak gaat zijn. Of valt dat op zich best mee? Ik hoor het graag!

Groeten Kevin
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Als de mogelijkheid er is altijd 380v aanleggen.
Daar is nl veel meer keuze in machines.
En met 380v heb je ook 220 v.
380v machines zijn ook sterker (meer koppel)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kijk ook even wat het doet met je prijs die je maandelijks moet betalen
hier in NL kan ik 3x25 voor het zelfde vastrecht tarief krijgen, zwaarder word gelijk een stuk duurder
verder krijg ik dan verplicht een slimme meter (en die wil ik niet)
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Voor wat het waard is: ik dacht "vroeger" (*ahum*, een jaar geleden) ook dat ik geen krachtstroom nodig had.
Inmiddels ben ik zelf 3 fase aan het aanleggen, en komt de netbeheerder volgende week de aansluiting in orde maken. Inclusief nieuwe slimme meter inderdaad, want dat wordt in één keer gedaan.

Als het mogelijk is zou ik er zeker voor kiezen. Wie weet wat je nog allemaal gaat doen in de toekomst?! :cool:

Grtz,

Atmoz
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
volgens mij is die nieuwe meter niet verplicht en kun je bezwaar maken ertegen.
zoek het even na.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Waarom robland vraag je? Word mij door velen aangeraden voor hobbyisten. Niet juist dan? Ik hoor het graag!
Beginnen met een Robland is prima hoor. Ik heb jaren een Robland X31 gehad en kon daar goed mee werken. Later toen ik andere eisen ging stellen heb ik een Hammer combi gekocht. Bij de aanschaf van mijn Robland heb ik inderdaad om al genoemde reden krachtstroom aan laten leggen.

Fons
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik had al een slimme meter, en wil graag weer een slimme meter ;)
(ben zelfs "verplicht" er een te nemen, maar dat terzijde)

Grtz,

Atmoz

klopt, bij wijzigen van 220 naar 380 krijg je automatisch een nieuwe, er zijn geen oude meer
voor de rest, als het energiebedrijf dit aanbied bij een ongewijzigde installatie kun je dit gewoon weigeren (pas gedaan)
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Bij mij komen drie 25A fasen binnen. Daarnaast had ik nog ruimte op de aardlek. Dus heb een week of twee geleden krachtstroom aangelegd. Kostte in mijn geval enkel een krachtstroom automaat, de bekabeling, twee uur sleuf graven buitenom het huis en de wanddozen. Al met al qua kosten niet echt interessant. De krachtstroom automaat 16A met C karakteristiek kostte ongeveer 70 euro. Grondkabel weet ik niet meer, dacht 3 a 4 euro de meter. Voor 3 euro kabels voor op de automaten in de meterkast. Daarnaast een paar 400V 16A wanddozen van 7 euro per stuk.

Voor mij is 400V 16A overigens genoeg. Zou ik 32A willen hebben, dan gaat het geld kosten. Zowel installatie in de meterkast als periodiek vastrecht. Ik weet niet hoe dat in België zit qua standaard inkomende fasen en vastrecht.

Bij de aanschaf van 1 machine op krachtstroom heb je de kosten die ik heb gemaakt volgens mij al terugverdiend aangezien het lage aanbod van 230V machines de prijs omhoog drijft
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Als de mogelijkheid er is altijd 380v aanleggen.
Daar is nl veel meer keuze in machines.
En met 380v heb je ook 220 v.
380v machines zijn ook sterker (meer koppel)
Motoren met gelijk vermogen en gelijk toerental hebben het zelfde koppel ongeacht de spanning
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hoi PAULIRT
Weet jij hoe je driephase kunt krijgen in België? Ik heb daar al zoveel over rondgevraagd, maar niemand schijnt mij een duidelijk antwoord te kunnen geven... sommigen beweren dat je het nooit krijgt als "prive-persoon", anderen zeggen dat het geweldig duur is.... ' k snap er niets meer van.... en langs de andere kant kan je heel moeilijk een houtcombine kopen op 220...
Dank en groeten,
Luk.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Luk,
3x 380 (nu 3x400) en vroeger noemden we dat "drijfkracht" kun je laten plaatsen door contact op te nemen met de netbeheerder . In jou geval is dit EANDIs (denk ik).
Maar kan niet bevestigen of dit effectief gaat bij jou in de buurt.

Groetjes
Jos
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Hoi PAULIRT
Weet jij hoe je driephase kunt krijgen in België? Ik heb daar al zoveel over rondgevraagd, maar niemand schijnt mij een duidelijk antwoord te kunnen geven... sommigen beweren dat je het nooit krijgt als "prive-persoon", anderen zeggen dat het geweldig duur is.... ' k snap er niets meer van.... en langs de andere kant kan je heel moeilijk een houtcombine kopen op 220...
Dank en groeten,
Luk.

Luk,

Kijk eerst wie je netbeheerder is: http://www.vreg.be/nl/wie-is-uw-netbeheerder
(Roosdaal = Iverlek via Eandis)

Informeer je dan bij de netbeheerder: (In jouw geval dus Eandis): http://www.eandis.be/nl/contact/klantenservice/je-vraag-via-de-site-doorgeven

Via deze link kan je waarschijnlijk al meer info verkrijgen (welke aansluiting je hebt, en wat er mogelijk is): http://werkaanvragen.eandis.be/ConnectionAddress.aspx

Mogelijks zal er een inspecteur van Eandis willen langskomen om alles te bekijken, en dan maken ze je (gratis) een offerte.

In België is 'overal' 3f beschikbaar in de straten. Indien er destijds slechts 1f tot aan de kast is getrokken zal je dus een nieuwe kabel moeten voorzien van aan de hoofdleiding tot aan je kast. Type en dikte kabel geven zij door, maar jij moet hem voorzien en de sleuf graven van straatkant tot binnen. Waarschijnlijk moet je een volledig nieuwe meterkast voorzien (25S60) met 3f onderbreking etc. (~€75). Aansluiting van straatkant en in meterkast wordt door Eandis gedaan. Dan moet je in je verdeelkast een 4polige differentiaal + automaat voorzien voor je 3f stopcontacten (~€45 x2). En dan de 3f kabels en stopcontacten naar de plaatsen waar jij die wil zelf natuurlijk. Je betaald natuurlijk voor die mannetjes die de nieuwe aansluiting in bedrijf komen stellen, en een éénmalige vermogenstaks (dus je vaste kosten worden niet voor altijd hoger). Zo was het allesinds tot enkele jaren geleden.

Meer info hier: http://www.eandis.be/sites/eandis/f...iciteit_van_een_standaard_eengezinswoning.pdf


Maar: bel dus gewoon even naar de klantendienst van Eandis, en ze helpen je verder. Alle advies en een offerte is gratis.

edit: net even mijn kosten van 2014 opgezocht (3x 25A): €186,80 voor aansluiting + €167,83 voor het extra vermogen (beide incl. 21% btw). Ik schat dat zo'n verzwaring je in totaal dus wel zo'n €600 gaat kosten ongeveer.
 
Laatst bewerkt:

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Beste,

Ik heb niet het hele topic nauwkeurig doorgelezen dus misschien is het al ergens genoemd....

Als 'Hollander' in het schone België heb ik ervaren dat er nog delen in België zijn waar nog 3 x 230 V (driefasen!) bestaat (in plaats van 3 x 400V).
Daar moet je dan goed rekening mee houden bij de aanschaf van driefasen apparatuur!

Mvg

Gijs.
 

davepk

Actieve deelnemer
29 jan 2016
43
0
Zonhoven, België
Inderdaad, ik heb in 2002 zelf mijn stroom aangelegd (in het huis dat wij kochten was één groep van 16A) en heb ook "krachtstroom" aangelegd, althans dat dacht ik, het is inderdaad 3x 230V. Ik moet mijn kennis dringend uitbreiden. Ik heb er tot nu toe nog wel geen machine op aangesloten.
Gelukkig is onze overbuurman "electrieker", hij heeft zijn hele leven met hoogspanning gewerkt en kan mij vast helpen.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik gebruik nu 25 jaar Robland op 230V. er zitten 3PK motoren in.
Deze voldoen gewoon, en zijn in balans met de zwaarte van de rest van de machines.

Als je zwaardere motoren in de machines wilt zou ik ook zeker voor zwaardere machines gaan.

Dan kom je vanzelf uit bij machines op 3x400V. 3PK is ongeveer het meeste wat een 230V motor kan leveren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.