help :)

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
Voor mijn langlopend project knikkerbaan wil ik nog wat advies in winnen :)
ik moet onderstaand deel maken maar beschik niet over een draaibank.
Wie heeft er een goede tip.

image1-5.jpg

Groet Geert-Jan
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
lijkt mij ook lastig te vinden zo'n konische boor. alternatief met een Forstnerboor? van 50 mm 4mm diep boren, dan 1 van 45mm en 8mm diep etc. Dan krijg je dus een trappetje naar beneden (dat werkt overigens ook wel denk ik met een knikker) maar anders kan je de randjes afschuren. Hoe meer variatie in je Forstnerboor hoe minder schuur werk. en ik heb ook geen idee of het MDF wordt of van hardhout.

je wil in 28mm diepte van 55 naar 18 mm, gemakshalve schat ik in dat van 50 naar 20 ook ok is, maakt de knikker vast niets uit:
50 mm - 4 mm diep
45 mm - 8 mm diep
40 mm - 12 mm diep
35 mm - 16 mm diep
30 mm - 20 mm diep
25 mm - 24 mm diep
20 mm - 28 mm diep.

Gangetje met 5 graden schuin omhoog boren en klaar. (wat klinkt dat lekker simpel zo op als je het alleen hoeft te typen :)
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Kegelvorm is ook niet nodig toch?! mag ook een piramidevorm hebben?! Maakt het al wat makkelijker om zelf te maken.
Gieten met beton of een kunststof en een negatieve vorm?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.785
933
Leeuwarden
Voor de ovale tafel die ik een paar jaar geleden heb gemaakt heb ik de kanten afgeschuind met een 30 graden frees. Mogelijk dat zoiets een oplossing voor je is.

Fons

IMG_0406.jpg

IMG_0844.jpg
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Lijkt me niet echt handig als hier frezen met loopwielen worden afgebeeld en voorgesteld?! Daar kun je geen gaten mee boren..... Beter dezelfde frezen maar dan zonder wiel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Waarom zou het niet werken met lager? Er moet toch een gat geboord worden. En het lager kan er toch af?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.785
933
Leeuwarden
Ja lijkt me ook, juist als je dan een wijder gat wilt hebben......

@Arthurdeboer De frees is volgens mij met een 12 mm schacht, maar ik kan het nu niet even checken:rolleyes:


Fons
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
alvast bedankt voor alle reactie's.
Het onderdeel wordt gemaakt van gestoomd beuken.
ik denk dat ik het getrapt ga maken dat lijkt me voor nu de makkelijkste oplossing.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.