Japanse beitels

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Graag zou ik eens een paar japanse beitels willen proberen, je hoort er nogal eens lyrische verhalen over. En binnenkort moet ik een hoop zwaluwstaarten gaan hakken, dus ik kan wel een degelijke beitel gerbuiken.

Er zijn echter zo verschrikkelijk veel merken, dat ik niet goed weet waar te beginnen. Zijn die beitels van Baptist wat? Of is er bij de duitse of engelse internetleveranciers iets fatsoenlijks te koop? Ik zoek het gewone allround type, en wil eerst een paar maten proberen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb geen abonnement op FWW.

Wat zou jij kiezen, gewoon "White steel" of iets moderners als HSS, als je beitels zoekt om echt mee te hakken?
 

tuoh

Oud hout
Seek zei:
Ik heb geen abonnement op FWW.

Wat zou jij kiezen, gewoon "White steel" of iets moderners als HSS, als je beitels zoekt om echt mee te hakken?

Heb twee jaar geleden bij Dick een kompleet setje Chinese beitels besteld voor 69€ dacht ik, de beitels zijn vervaardigd uit gehard HSS, ze zien er niet uit maar snijden superieur terwijl de standtijd het tienvoudige is van de klassieke merken als Bacho, kirschen, etc.....
Je kan het slijpen lang uitstellen door regelmatig eens af te wetten op een diamantsteen.
Slijpen duurt wel iets langer dan bij de stalen exemplaren, het gebruikte HSS is namelijk veel harder.
Heb ook een beitelset van Pheil en eentje van E.A.Berg, maar tegenwoordig gebruik ik meestal die Chinese spullen. ( Niet alles uit het Oosten is rommel)

Die Japanse beitels vind ik prachtig om zien, en ze zullen vermoedelijk razorscherp af te wetten zijn, maar de prijs!!! Je krijgt schrik om er mee naar een slijpsteen te stappen, daar gaat je kostbare staal.
Het zal ook iedereen wel al eens overkomen zijn dat er een beitel uit je handen glipt en op de grond dondert, is dat een harde vloer dan kan je al direct terug naar de slijpsteen :x

Nee geef mij die Chinese spullen dan maar, dezelfde scherpe snede voor een schijntje van de prijs.
Dan mag ik al eens een verloren spijker tegenkomen in het hout :oops:

Mvg,

André
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hmm, ik zie ook wel potentiëel in die beitels. Zelf even mooi gladslijpen, die rare uitsteeksels bij de ring wegslijpen, mooie handvaten ervoor draaien met een gepolijste messing ring, en je hebt echt een prachtsetje. Want als het staal goed is, is alles goed.

Mischien wordt dat m'n zoveelste project dat alleen nog in gedachten bestaat ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De test in FWW heb ik van woodworker gekregen. Hartelijk dank.

Op dit ogenblik voel ik veel voor een paar japanse bluesteel beitels. Duur, maar ook heel goed en mooi natuurlijk. Nu nog kijken waar ik die kopen kan. HSS weet ik nog niet zo, ik heb alleen waterstenen en ben bang dat ik dan ook moet gaan investeren in een ander slijpsysteem.

Gelukkig heeft mijn schuurtje een houten vloer, dat scheelt al veel schade.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.