3 vazen (gewoon, wulps, strak) en een schaaltje

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Meer foto's is wat iedereen wil, tenslotte.....

vaas1.jpg
De gewone: Taxus, 45 cm hoog. Gaten krijg je er gratis bij....
Afgewerkt met Steinert Drechsleröl - met walnotenolie heb ik op taxus geen goede ervaringen

vaas2.jpg
De wulpse: Iep, 28 cm hoog. Dit was mijn laatste stukje dikke iepentak, het lag al een tijdje (vandaar de tekening) en ik heb er gewoon een lolletje van gemaakt. Ik was wel benieuwd of ik die hoek aan de binnenkant een beetje kon volgen.

vaas3.jpg
De strakke: plataan, 45 cm hoog, 5 mm dik (bodem 10 mm). Geïnspireerd door de vazen van Johannes Stark, die op zijn beurt weer bij Ernst Gamperl gekeken heeft. Zie bv. http://www.ernst-gamperl.de/wood-in-progress/ihm-2011 voor een leuke film. Vooral het gemakt waarmee een oude gietijzeren Kreher even als demonstratiebank opgebouwd wordt viel me op.

schaal1.jpg
En om te laten zien dat ik niet alleen maar vazen maak, nog een schaaltje uit nat appelhout (de vervorming valt me 100% mee, hij staat al 5 weken binnen en is eigenlijk niet krom getrokken).
Diameter zo'n 40 cm. Nogal dun gedraaid (5 mm) met een iets opstaand en afgerond randje.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Taxus, mooie vaas.
Iep, kan mij niet bekoren.
Plataan, Ernst Gamperl zal niet mijn favoriete vormgever worden als dit zijn stijl is, maar het hout is prachtig.
Appel, Echt heel mooi, zowel van vorm als het hout.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik moet eerlijk zeggen dat ik over de iepen vaas nog twijfel. De vorm zou voor mij mooier zijn als de voet uitsluitend taps toe zou lopen. Maar dan krijg je wat de Romeinen ook met hun amphoras hadden - een vaas die niet rechtop kan staan.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik volg volledig de uitspraak van Rien, maar evenveel respect hoe het tot stand is gekomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.