Speurtocht om blanke schellac te kleuren..

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Graag advies:

Ik gebruik al tijden tungolie als basislaag om de speciale houtnerf zoals bij reactiehout naar voren te halen. Werkt prima, maar er is een manier om het nog spectaculairder te doen zoals de wellicht hier bekende 'Woodwhisperer' het doet: [MEDIA=youtube]yx8mp3Ag36s[/MEDIA] door blanke schellac op kleur te brengen. Het idee is dat je als eerste laag een donkere kleur gebruikt die je door de schellac mixt, en daarna weer afschuurt. De speciale nerf is vaak eindnerf en heeft meer kleurstof opgenomen dan de rest en dat blijf je dus licht zien zonder gelijk de algehele kleur van het hout te veranderen. Als je daarna blanke schellac/polyurethaanlak/olie etc gebruikt om het af te sluiten zijn de resultaten geweldig.
Wat ik altijd wil bereiken zijn de 'holografische effecten' in hout die je ziet als zonlicht erop schijnt, dat je daadwerkelijk 'in' het hout lijkt te kijken. Net zo fascinerend als naar vuur staren. Hier heb ik een bal van moerbij gemaakt met dat effect (puur met olie): [MEDIA=youtube]ipD8SybPgRM[/MEDIA]

Schellac is een ideaal product als basislaag omdat het zo mooi 'licht' is, het trekt diep in, is subtiel, alles pakt erop en het droogt binnen een paar uur. Van gewone terpentine of waterrommel beitsen moet ik niet zoveel hebben, veels te zwaar en 'aanwezig' voor het effect wat ik zoek. Maar goed, waar kan je in alcohol oplosbare kleurstoffen vinden?? Ik belde een hoog aangeschreven verfzaak in de buurt en kreeg te horen dat het niet verkocht wordt vanwege gezondsheidsredenen. Leuk is dat, en ze verkopen wel gewoon opgeloste schellac en epoxy etc. :roll: Weet iemand waar ik kleurstoffen kan kopen? ('amber schellac' kan wellicht ook werken, maar je hebt meer controle over de kleur met losse kleurstoffen.)

Als alternatief kunnen in olie oplosbare kleurstoffen ook, maar goed dat is wat onhandiger omdat olie niet zo diep intrekt en het stukken trager droogt.
 

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
71
4
Bussum
Je schrijft niet wat je al geprobeerd hebt dus mijn 5 centen
In de gitaarbouw wordt clou poederbeits gebruikt dat is zowel met water als alcohol te gebruiken. Ook potjes (verdunde) ecoline zijn goed te gebruiken.
voorbeeldje van een van mn projectjes
bodyhansgepolijst.jpg

Deze is niet van mij (beetje kermis) maar geheel met ecoline gedaan
973898105_6_ajya.jpeg

Truc zit vaak in 1e laag donkere kleur gebruiken. Afschuren tot "hoog liggende delen" weer blank worden en dan de kleur opbrengen.
Hoop dat je er iets aan hebt
 

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
71
4
Bussum
hmm edit lukt niet.
Ook de paintbrush pigmenten van schmincke worden wel gebruikt.
Ik zou de pigmenten aanbrengen met water / alcohol en blank afwerken met schellak of een (cellulose?) lak. (dus niet de schellak opkleuren)
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Perfect, dank voor de tips.

@ ArtHarg Dat zijn nog eens prijzen.. :shock: Ik had al begrepen dat dit de normale prijzen waren voor dat spul. Als ik het in NL kon krijgen zou ik het nog wel overwegen, maar bestellen vanuit het buitenland iets te gek.

@ superfly Wat ik hiervoor deed was tungolie en blanke schellac gebruiken om te kleuren, en dat werkt ook wel maar nu wil ik iets anders proberen. Heel apart die paarse kleur, egaal en toch transparant. Best mooi met die gevlamde tekening. Ecoline is een hele goede tip, kost niks ook. Ik denk dat ik daar eens mee ga experimenteren, en mocht dat niet werken de poederbeitsen van clou. Oh, trouwens, waarom niet de ecoline mengen met de schellac?
 

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
71
4
Bussum
Bij mijn experimenten vond ik dat de afwerklaag er wat modderig uit gaat zien als je hem mengt met een kleurstof. De diepte krijg je (in mijn beleving) door de (contrasterende) kleuren, de "spetter" ontstaat door de glans. Maar ach smaak en twisten :D
Laat eens een foto zien als je wat gemaakt hebt (reuze leuk dat stainen)
Wim
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik heb wat zitten kliederen met een proefstukje, maar het resultaat valt toch wat tegen..

Dit testplakje Plataan tjokvol 'birdeyes' heb ik geschuurd tot 220, daarna links een laagje blanke schellak, en rechts schellac met 15 druppels bruine ecoline (toch even eigenwijs geweest). Na afschuren met 220 en een afwerkingslaagje tungolie/verdunner/poly mix nou niet echt denderend. Ik had verwacht dat de donkere birdseyes tussen de laten we het maar even zo noemen witte 'nerfspaghetti' eruit zouden knallen maar het is meer een algeheel donkerder stuk geworden met minder contrast..

Uploaded with ImageShack.us

Hier is het object waar ik mee bezig ben, een bal vol met birdeyes. De donkere vlek in het midden is een klein stukje kernhout en dat is eigenlijk het effect wat ik wil zien over de hele bol; duidelijk zichtbare 'spaghetti nerven' met donkere stippen erin ter contrast.
(De bol heeft één laag verdunde Tung olie met siccatief erop zitten)

Uploaded with ImageShack.us

Of probeer ik iets onmogelijks? Ik weet niet helemaal zeker hoe de nerf nou loopt in dit hout, kunnen de birdeyes wel echt meer kleurstof opnemen dan het omringende hout?
Amber schellac heb ik trouwens ook gevonden bij Baptist, maar daar zit was in, niet echt bruikbaar voor mij dus. *klooit verder*
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Beter laat dan nooit nietwaar, maar ik gebruik dit produkt, en het werkt goed.
http://www.politoeren.com/contents/nl/d35_Beits.html
Kies de in alcohol oplosbare beits.
Om een vlekkerig resultaat tegen te gaan is het gewoon handig om meerdere lichte lagen aan te brengen.
Ik weet niet of jij je chellac zelf aanmaakt, maar dit is hoe ik het doe:
Gewenste hoeveelheid schilfers oplossen in alcohol, net zo lang roeren/shudden, tot de schilfers opgelost zijn
Deze oplossing een dag laten rusten.
Vervolgens de oplossing filteren, ik gebruik hiervoor koffie filters, en dat werkt goed.
Nu kun je de kleurstof toevoegen, shaken tot e.e.a. gelijkmatig gekleurd is, en opbrengen met de wipe on methode.
Ik schuur na de eerste laag heeeel subtiel met korrel 400, hoger is wenselijk, daarna nog een laag opbrengen, weer licht afschuren, en vervolgens net zo veel lagen blanke schellac aanbrengen als jij wil :)
Tja, ik ben zelf ook lang aan het modderen geweest, en deze methode werkt gewoon goed.

Succes:)
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Bedankt voor de tip. Ik zag die producten al staan op hun site, maar twijfelde of het wel bruikbaar zou zijn voor de toepassing die ik in gedachten had. Nu blijkt van wel dus. :)

Ik zal binnenkort eens een potje aanschaffen, een tafelblad wacht op een behandeling!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.