deurtjes zagen

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste woodforum lid,
In massief eikenhout van 22mm dik moet ik voor een kastjes regelmatig deurtjes in het hout zagen.
Nu begin ik altijd in de hoeken een gaatje te boren van 3 mm om vervolgens met een figuurzaagje wat maar 1 mm is het deurtje er uit te zagen.
Nu begrijp je het al het gaatje in het hoekje blijft altijd zichtbaar zaagjes breken regelmatig en de zaagsnede van de figuurzaag is nooit recht.
mijn vraag : is er een andere manier om keurig rechte deurtjes in een paneel te zagen zie foto`s

simon
deurtje.jpg
 

Bijlagen

  • deurtjes.jpg
    deurtjes.jpg
    50,6 KB · Weergaven: 458
P

Pel

Guest
Misschien met een multitool, als je een latje op de plank klemt als aanslag, en dan met de multitool recht omlaag zagen, moet m.i. lukken.

Groet Pel.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Er is nog een andere manier en wel opbouwen. Je zaagt met een dun blad de plank twee keer in de lengte door waardoor je de boven, de midden en de onderkant hebt. De midden plank kant kun je dwars zagen met perfect rechte hoeken. Als je alles gezaagd hebt lijm je het weer aan elkaar zoals het oorspronkelijk was. Je zult er bijna niets van zien.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Afhankelijk van de grootte van de deurtjes maak ik altijd gebruik mijn invalzaag in combinatie met mijn decoupeerzaag.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik zou ook voor de multitool gaan. Wel een houten lat precies op de potloodlijn met een lijmklem vastzetten. Dan dient deze als geleider. Een multitool zaagsnede is ook mooi dun, zodat de naad lekker slank blijft.
Ga je toch voor boren: je hoeft maar twee gaten te boren, namelijk diagonaal tegenover elkaar. Van daaruit kun je naar de niet geboorde hoeken zagen.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik zou ook voor de multitool gaan. Wel een houten lat precies op de potloodlijn met een lijmklem vastzetten. Dan dient deze als geleider. Een multitool zaagsnede is ook mooi dun, zodat de naad lekker slank blijft.
Ga je toch voor boren: je hoeft maar twee gaten te boren, namelijk diagonaal tegenover elkaar. Van daaruit kun je naar de niet geboorde hoeken zagen.

Ik zou het ook met een multitool doen maar iets uit de hoeken blijven. Als laatste zou ik het zaagblad een kwartslag draaien en dan de hoeken zagen aan de onder en bovenzijde. Dan denk ik dat je mooiere hoekjes krijg.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Een lange bovenfrees van 3mm + sjabloon. 3mm ruimte laat ook vrij draaien van het deurtje toe.
Weet niet of voldoende lange freesjes zijn met die diameter.

Anders inderdaad invulzaag op volle diepte en nabewerken met decoupeerzaag.

success!
 
P

Pel

Guest
Inderdaad als het toerental van de zaag te hoog is verbrand het blad, dit moet je met beleid doen, omdat je door eikenhout van 22 mm dik moet, een scherpe zaag is tevens ook een vereiste natuurlijk.

Groet Pel.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Die Scheppach invalzaag geef ik meer kans (alhoewel zo'n zaagje niet echt gemaakt is voor 22mm Eiken) dan de multitool, om daarmee in Eikenhout op 22mm haaks te blijven zal ook niet meevallen. Zelf zou ik gaan voor de optie van "Vurenhout" of uitfrezen met een mal en losse deurtjes maken.

Groeten, Bram
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
zat ook aan bovenfrees te denken.

invalzaag kan ook mits je rekening houdt met de toerental en tanden.
heb 40mm dik eikenblad gemaakt met Festool invalzaag. metwel 12 tands panther blad
positonionering is wel lastig.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Wat is dat nu weer voor een bewering?
Alsof een invalzaag geen 22mm eiken kan zagen.
Met gemak en een zaagblad van 40 tanden.

Ik vraag me alleen het nut af in dit geval.
Er staat geen maat van de deurtjes bij, maar mij lijken ze vrij klein.
Ik denk dat je met een cirkelzaag (invalzaag) weinig beweging kan maken.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hoe je het ook doet, ik zal er toch voor zorgen dat het stuk wat er uit komt gebruikt kan worden voor het deurtje. Dan heb je nl nog de zelfde nerf in het geheel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.