PDA

Bekijk Volledige Versie : deurtjes zagen



simon
08-01-17, 12:03
Beste woodforum lid,
In massief eikenhout van 22mm dik moet ik voor een kastjes regelmatig deurtjes in het hout zagen.
Nu begin ik altijd in de hoeken een gaatje te boren van 3 mm om vervolgens met een figuurzaagje wat maar 1 mm is het deurtje er uit te zagen.
Nu begrijp je het al het gaatje in het hoekje blijft altijd zichtbaar zaagjes breken regelmatig en de zaagsnede van de figuurzaag is nooit recht.
mijn vraag : is er een andere manier om keurig rechte deurtjes in een paneel te zagen zie foto`s

simon
57975

Pel
08-01-17, 12:33
Misschien met een multitool, als je een latje op de plank klemt als aanslag, en dan met de multitool recht omlaag zagen, moet m.i. lukken.

Groet Pel.

Arthurdeboer
08-01-17, 13:19
tja, of apart de deurtjes maken en apart de gaten voor de deurtjes.

Vurenhout
08-01-17, 13:51
Er is nog een andere manier en wel opbouwen. Je zaagt met een dun blad de plank twee keer in de lengte door waardoor je de boven, de midden en de onderkant hebt. De midden plank kant kun je dwars zagen met perfect rechte hoeken. Als je alles gezaagd hebt lijm je het weer aan elkaar zoals het oorspronkelijk was. Je zult er bijna niets van zien.

kclemen
08-01-17, 14:22
Afhankelijk van de grootte van de deurtjes maak ik altijd gebruik mijn invalzaag in combinatie met mijn decoupeerzaag.

Wim56
08-01-17, 19:18
Ik zou ook voor de multitool gaan. Wel een houten lat precies op de potloodlijn met een lijmklem vastzetten. Dan dient deze als geleider. Een multitool zaagsnede is ook mooi dun, zodat de naad lekker slank blijft.
Ga je toch voor boren: je hoeft maar twee gaten te boren, namelijk diagonaal tegenover elkaar. Van daaruit kun je naar de niet geboorde hoeken zagen.

Nova
08-01-17, 22:03
Ik zou ook voor de multitool gaan. Wel een houten lat precies op de potloodlijn met een lijmklem vastzetten. Dan dient deze als geleider. Een multitool zaagsnede is ook mooi dun, zodat de naad lekker slank blijft.
Ga je toch voor boren: je hoeft maar twee gaten te boren, namelijk diagonaal tegenover elkaar. Van daaruit kun je naar de niet geboorde hoeken zagen.

Ik zou het ook met een multitool doen maar iets uit de hoeken blijven. Als laatste zou ik het zaagblad een kwartslag draaien en dan de hoeken zagen aan de onder en bovenzijde. Dan denk ik dat je mooiere hoekjes krijg.

Hiertebreeddaartelang
09-01-17, 08:02
Een lange bovenfrees van 3mm + sjabloon. 3mm ruimte laat ook vrij draaien van het deurtje toe.
Weet niet of voldoende lange freesjes zijn met die diameter.

Anders inderdaad invulzaag op volle diepte en nabewerken met decoupeerzaag.

success!

simon
09-01-17, 11:45
Beste Pel,
Heb ik al geprobeerd maar komt niet door het eikenhout van 22 mm heen de zaag verbrand.

simon

simon
09-01-17, 11:56
Dank voor al jullie adviezen echter de meeste heb ik al geprobeerd echter nog niet met een invalszaag wat denken jullie zou dit wat zijn?
Invalzaag zo ja wat is jullie ervaring en welk merk kan ik het beste kopen?
http://www.toolnation.nl/scheppach-pl285-invalzaag-89-mm.html?sqr=inval&

Simon

Nova
09-01-17, 12:02
Beste Pel,
Heb ik al geprobeerd maar komt niet door het eikenhout van 22 mm heen de zaag verbrand.

simon

Let wel op het toerental van je zaag

Pel
09-01-17, 12:09
Inderdaad als het toerental van de zaag te hoog is verbrand het blad, dit moet je met beleid doen, omdat je door eikenhout van 22 mm dik moet, een scherpe zaag is tevens ook een vereiste natuurlijk.

Groet Pel.

bobmartin
09-01-17, 12:52
Gewoon met de hand.


https://youtu.be/QRXfwfAEJpg


https://youtu.be/I2EXiiecWh8

bprosman
09-01-17, 14:33
Die Scheppach invalzaag geef ik meer kans (alhoewel zo'n zaagje niet echt gemaakt is voor 22mm Eiken) dan de multitool, om daarmee in Eikenhout op 22mm haaks te blijven zal ook niet meevallen. Zelf zou ik gaan voor de optie van "Vurenhout" of uitfrezen met een mal en losse deurtjes maken.

Groeten, Bram

Stuiver
09-01-17, 15:16
zat ook aan bovenfrees te denken.

invalzaag kan ook mits je rekening houdt met de toerental en tanden.
heb 40mm dik eikenblad gemaakt met Festool invalzaag. metwel 12 tands panther blad
positonionering is wel lastig.

bobmartin
09-01-17, 15:27
Wat is dat nu weer voor een bewering?
Alsof een invalzaag geen 22mm eiken kan zagen.
Met gemak en een zaagblad van 40 tanden.

Ik vraag me alleen het nut af in dit geval.
Er staat geen maat van de deurtjes bij, maar mij lijken ze vrij klein.
Ik denk dat je met een cirkelzaag (invalzaag) weinig beweging kan maken.

rmenkveld
09-01-17, 15:53
Mooi werk dat Japanse filmpje :o

Nova
09-01-17, 16:32
Hoe je het ook doet, ik zal er toch voor zorgen dat het stuk wat er uit komt gebruikt kan worden voor het deurtje. Dan heb je nl nog de zelfde nerf in het geheel.

bobmartin
09-01-17, 16:33
https://youtu.be/VJKzqZQObe4

bprosman
09-01-17, 16:36
Wat is dat nu weer voor een bewering?
Alsof een invalzaag geen 22mm eiken kan zagen.
TS heeft het over een invalzaag met een blad van 89mm.

bobmartin
09-01-17, 16:48
Ok. Sorry had niet op de link geklikt.
Heet zo'n ding ook al een invalzaag?
Waarom zou het daar niet mee kunnen?
Ook daar blijf je het probleem van de hoeken houden.

bprosman
09-01-17, 18:14
Heet zo'n ding ook al een invalzaag?
Ja, want de voet kun je op het werkstuk zetten zonder dat de zaag het werkstuk raakt. Je moet m naar beneden drukken om het zaagblad in het werkstuk te laten vallen. De foto geeft de "ingevallen" situatie.


Waarom zou het daar niet mee kunnen?
Eerder had ik ooit iets gepost over dat zo'n ding moeite had recht en fatsoenlijk door 18mm (melamine) spaanplaat te komen (was niet de enige overigens). Dan is het een "educated guess" dat 22mm Eik niet soepeler zal gaan.

Hiertebreeddaartelang
09-01-17, 18:43
Probeer er 1 te lenen alvorens je er 1 gaat kopen (met een goed blad)
Datgezegd, zaag hebben is altijd goed :)

Athanor
09-01-17, 18:53
Dan ben je aan een Festool Vecturo toe, lijkt me een prima oplossing voor jouw toepassingen, is er deels zelfs speciaal voor gemaakt:) Zie onderstaande filmpjes.

Fons


https://youtu.be/WooWAAqZEXs

n deze video zie je op ongeveer tien minuten hetzelfde gebruik

https://youtu.be/fBjmzhYns-I

bprosman
09-01-17, 19:07
In deze video zie je op ongeveer tien minuten hetzelfde gebruik
Wel in spaan :p Net als het keukenblad.

Bijtel
11-01-17, 10:30
Hoe heb je het nu gedaan met de occilerende zaag?

Zo'n rond blad uit dat YouTube-filmpje zou ik niet gebruiken. Een recht blad met Japanse tanden is beter. Precies recht naar beneden zagen voorkomen, want dan kan de zaag niet zijn zijdelingse slag maken. Het gat wordt naar onder toe steeds smaller. Je houdt het blad schuin en gaat heen en weer steeds dieper. Zo kan het zaagsel ook weg. De hoekjes kom je zelf wel uit.
Er zit ook veel verschil in kwaliteit van bladen. Het beste resultaat haal ik met WSE-blades. Die zijn een stuk scherper dan de fein-blaadjes.