dewalt dw745 tafel niet helemaal vlak

twannie

Nieuw lid
7 jan 2017
3
0
Hallo,
Heb net een dewalt dw745 gekocht en uitgepakt en alles even nagelopen. Nu blijkt het spouwmes niet helemaal vlak te zijn waarvoor ik contact zal opnemen met de leverancier. Het zaagblad staat ook niet helemaal parallel aan de sleuven wat af te stellen is ( ben ik nu mee bezig ). Hierdoor ben ik ook het blad gaan nameten en nu blijkt dat daar ook verschil in zit aan 1 kant ( links van het zaagblad ) staat die wat hol met in het midden 0,24mm speling daar tegenover staat die bol met 0,12mm speling op de hoeken. Aan de voorkant is die ook wat hol met 0,12mm in het midden en rechts achter 0,08mm op de hoek. Dit alles is gemeten met een voeler maat. Is het normaal dat het blad niet vlak / recht is of heb ik het geluk dat ik weer een miskleun machine gekregen heb ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Dat van dat spouwmes herken ik. Heb bij Kruis voor 8 euro een tweede besteld om die rare af te slijpen voor het zagen van groeven. Zaag is goed parallel te krijgen en dat het blad niet geheel vlak is heb ik niet gemeten maar ik geloof je direct
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik denk dat je met zulke tolleranties prima kan werken.
tenzei je hele kleine stukje hout wil zagen.
Grote delen raken alleen de "hoge" delen
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Het spouwmes van mijn DWE7491 stond ook niet 100% recht achter het zaagblad, waardoor hij dus het hout van de liniaal afduwde. Dit gewoon opgelost door een shim te plakken op de desbetreffende kant van het spouwmes. Probleem opgelost.
Wat betrefd de vlakheid van het blad. Het is een gegoten stuk alu. Daarna wel "gevlakt" maar lang niet zo stabiel als de grote gietijzeren broers. En kleine tollerantie kan je dus verwachten. De verschillen zijn zo klein dat ik er niks mee zou doen. De kans dat je na ruilen een blad heb wat 100% vlak is, is nagenoeg nihil. Dat is nou eenmaal het aard van het beestje.
 

twannie

Nieuw lid
7 jan 2017
3
0
Alhoewel ik wel ervaring met hout heb ( eigen huis, kasten en kookeiland gebouwd ) werk ik het meeste met metaal en dan word je niet blij van zulke toleranties. Dit is mijn eerste tafelzaag en wist dus niet precies wat te verwachten maar jullie reacties hebben mij gerustgesteld, bedankt daarvoor. Bij de zaag zitten ook 3 plaatjes van 0,2 mm met 2 gaatjes erin, zijn die voor het spouwmes ? Zal een 2de spouwmes regelen en ook gelijk een ander zaagblad erbij want deze heeft 24 tand en ik moet multiplex plaat zagen en dan is 60 tand toch het beste ?
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik heb er een combinatieblad van Freud opzitten. Hoeveel tanden weet ik zo niet uit me hoofd.

Kan zijn dat die plaatjes daar voor zijn ja. Heb het zelf gewoon met een aantal stukjes ducttape.
Werkt prima en hij staat nu weer recht achter het zaagblad.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik zou graag benieuwd zijn naar de bevindingen van de zaag. Deze staat namelijk ook op mijn lijst om te kopen.

gr marc
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
werk ik het meeste met metaal en dan word je niet blij van zulke toleranties.

Ja, in de metaalsector gaat het om honderdsten of soms tot aan duizendsten qua toleranties maar dat moet je niet vergelijken met elkaar.
Dan gaat het om assen, lagers en dergelijke terwijl als je een pen en gat verbinding maakt en je hebt een afwijking van 0,1 mm is er niets aan de hand hoor.
Hout blijft ook werken dus afhankelijk van de vochtigheidsgraad zal je altijd meetverschillen houden.
Metaal- en houtsector kan je niet met elkaar vergelijken dus zet die metaalbril maar af.
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Ik heb de dw745 een tijdje. Hij zaagt krachtig (laatst perfect essen balken van 7cm geschulpt) en ook nauwkeurig! Wel op de tiende millimeter. Afkorten doe ik er niet mee omdat het geen gietijzeren tafelblad heeft.<br><br>
 

twannie

Nieuw lid
7 jan 2017
3
0
Heb gisteren het nieuwe spouwmes binnen gekregen en wat plaatjes multiplex in trapezium vorm met afgeschuinde kanten ermee gezaagd. Moet nog wel een beetje aan alles wennen en leren, maar de tafel bevalt me uitstekend. Heb vandaag die slee gebruikt wat erbij zat, wat op zich wel ging maar er zit wel speling op de slee, dus toch maar een keer zelf zo`n crosscut slee maken.
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Een gietijzeren blad is vlak, i.t.t. een aluminium blad. Dus het afkorten gaat met een gietijzeren blad prima. Ook zonder slee. Puur met het haakse geleidertje...... Dat wordt minder nauwkeurig bij een alu-blad.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat ligt niet aan het blad, dat ligt aan het feit dat de duurdere tafels met gietijzer blad een betere T-square erbij krijgen. Als je die van mijn 7491 op zo'n tafel zet is het nog steeds ruk. Voor afkorten op een zaagtafel altijd een crosscutslee maken. Heb die van mij 1x gebruikt, gelijk €10 aan hout gehaald voor een slee. Sindsdien ligt ie in de zwarte bak.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Nadeel van dat aluminium blad vind ik dat het slijt en meer dan gewenst. De originele T-square heb ik ingeruild voor een [FONT=&quot]INCRA Miter Gauge V27 [/FONT]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.