Openscheuren tafelblad

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Een tafelblad dat ik gemaakt heb is al een tijdje aan het openscheuren. Het wordt steeds erger dus nu moet ik er iets aan doen.
Als je goed kijkt kan je de dominos zelfs zien zitten.

Ik ben vooral opzoek naar de oorzaak.
Het blad is verbonden met dominos (12mm) en verlijmd met soudal pu lijm.

tomblad.jpg

Het hout was ovengedroogd toen het verlijmd werd (% geen idee). Nu is het +-12%.

Iemand een idee hoe dit komt? Slechte lijm?
Ik heb hetzelfde probleem met een wagonplanken blad in mijn keuken.


Het gaat om een live edge blad met 2 stukken van +- 500mm breed.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Is het hout waarschijnlijk toch natter geweest als nu. Is prima op te lossen met een cirkelzaag en een geleide rail en opnieuw verlijmen. Bruisende PU lijmen geven maar een matige sterkte als de lijmnaad niet 100% dicht is. Een gewone goede houtlijm moet prima voldoen!

jaap
 

tuoh

Oud hout
Is het de lijmnaad die lost? Of is het hout naast de lijmnaad gescheurd?

"Ovengedroogd" is een nietszeggende term, daar kan je alle kanten mee uit. Dosse gezaagde stammen worden tegenwoordig door de houtzagerij, na ongeveer één jaar aan de wind te drogen, in de droogoven gestopt, het hout word dan terug gedroogd van +20% naar 17%. Deze waarde komt overeen met hout dat naar gelang de dikte ettelijke jaren aan de lucht zou moeten drogen. Voor de zagerij is dit dus tijdswinst, na een kleine anderhalf jaar kan het hout luchtdroog verkocht worden, terwijl dat op de klassieke manier minimaal ettelijke jaren zou duren.

Je mag er bijna zeker van uitgaan dat je dosse delen een "ovengedroogd" vochtpercentage hadden van rond de 16 à 17%. Voor binnen MOET het hout uiteindelijk een evenwichtsvochtgehalte van een kleine 10% gaan bereiken, het blad gaat dus nog een tijdje werken.
 
Laatst bewerkt:

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag Bookwood,

Zoals tuoh al aangeeft wordt er tegenwoordig veel gerommeld met percentages. Het is verstandig om bij het kopen van hout met een vochtmeter zonder pinnetjes te meten zodat je het hout niet beschadigd.
Dit heeft uiteraard te maken met tijdswinst en sneller m3's omzetten. Dit is ook 1 van de grote punten dat wij ervoor gekozen hebben alles kleinschaliger zelf te zagen, drogen en verwerken en niet te kiezen voor massa. Net als rick masave, aandacht voor het hout zelf. Hierbij is de doelstelling 'Miljonair' worden gevlogen maar blijft je wel doen wat je leuk vindt en passie voor heb!

Wij komen veel hout tegen wat verkocht moet worden als 'ovengedroogd' maar in werkelijkheid 18-20% vocht percentage heeft. Of de warme zomer die vele houthandelaren geholpen heeft de buitenkant er 'gedroogd' uit te laten zien maar in werkelijkheid 32% is. En ja, ook bij ons proberen houthandelaren/zagerijen ons hout te verkopen wat nog niet geschikt is voor productie.

Ik hoop dat je met kerst wel aan een mooie tafel heb gezeten zonder scheur. Waarschijnlijk omdat het nog iets kouder is geworden en je iets meer bent gaan stoken in huis. daardoor wordt de lucht binnen droger en gaat het hout er met terugwerkende kracht op reageren. dit heeft iets vertraging gehad door de dominos en lijm waardoor dit niet direct is gebeurd en daarna vrij snel.

Zoals Jaap aangeeft is dit prima te repareren! Een live edge blad uit 2 delen blijft wel een stuk meer werken als meerdere delen. dus houdt hier rekening mee met bevestigen.

Mvg en fijn weekend!
 
Laatst bewerkt:

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Bedankt voor de antwoorden. Openzagen lijkt mij inderdaad de beste oplossing.
Als je met een geleidrail en een cirkelzaag de naad openzaagt, is het dan nog nodig om de kanten opnieuw te vlakken?
Ik heb de bladen toen gevlakt gekocht en het zal moeilijk zijn om zo'n zwaar blad over mijn vlakbank te duwen.

Jammer genoeg is de scheur al breder dan de dikte van het blad van mijn cirkelzaag. Dit kan ook nog problemen geven bij het verlijmen later.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hoe is het blad aan het onderstel bevestigd? Normaal als het blad vrij kan werken zal de lijmnaad nooit lossen!
Uit je verhaal begrijp ik dat je de lijmnaad niet hebt nageschaaft(strijken) dit is voor een goede lijm verbinding noodzakelijk alleen van leverancier af gevlakt of gezaagd is niet voldoende je zult voor een juiste lijmnaad altijd de zijden zuiver moeten vlakken/haaksen en daarna direct verlijmen. Wacht je tot de volgende dag dan bestaat de kans dat je lijmnaad niet(overal)meer sluit.
Dus inderdaad los/doorzagen opnieuw strijken(met een handschaaf is dit klusje zo gepiept) en verlijmen en een dusdanige constructie toepassen dat het blad vrij inde breedte van het blad kan werken.
Succes!!!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Zijn de domino's ook verlijmd, of zaten deze los?
Welke lijm van Soudal heb je gebruikt? Ik heb een koker met PU van Soudal die ik gebruik voor hulpstukken bij het draaien te lijmen (een stukje dat ik op een werkstuk verlijm voor het op te spannen om zo minder verlies op het werkstuk te hebben). Dit houdt prima tijdens het draaien, maar de twee delen zijn achteraf relatief makkelijk te delen. Beitel er tussen en enkele tikken is voldoende. Het is altijd de lijmnaad die loskomt, niet het hout zelf. Voor stukken die echt vast moeten zitten zal ik deze lijm dus niet gebruiken.
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Oorzaak gevonden:
Aan de onderkant van het blad waren latten ingefreesd om kromtrekken te voorkomen.
De latten lagen los in de gefreesde gleuf en werden geklemd door bovenliggende plaatjes. Op die manier kan de laten nog schuiven links-rechts.
Zoals op volgende tekening:


Knipsel.jpg

In de winter wordt er meer gestookt en is het blad gaan krimpen. Ik had de lat uiteraard enkele mm korter gemaakt dan de gefreesde sleuf, maar blijkbaar niet genoeg.
Het blad, en daarbij ook de gefreesde gleuf, was zoveel gekrompen dat het uiteinde van de lat duwde tegen het einde van de sleuf.

Op die manier trok de lat eigenlijk het blad open.

Weer iets bijgeleerd ;)

Foto van de tafel:
DSC_0776.jpgDSC_0788.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Foto's zijn van voor het herstel.
We hebben de tafel hersteld door wat lijm in de scheur te gieten en toe te trekken met een lijmklem.
Ze moet enkel opnieuw geschuurd en gelakt worden op de plaats van de (vroegere) scheur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.