Zaagmachine Modificatie

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik heb een goedkope zaagmachine, en deze voldoet redelijk voor een hobbyist...
Maar ik ben het spuugzat dat na elk gebruik de halve werkplaats onder het stof en zaagsel ligt, ondanks dat ik er een stofzuiger op heb aangesloten.
Dus op YouTube wat gezocht, en aan de slag gegaan.

2017-01-05 11.02.04.jpg2017-01-05 11.55.17.jpg2017-01-05 11.55.48.jpg
De zijkanten en alle gaten, op één rooster na, ook dicht gemaakt, en na wat stukjes gezaagd te hebben valt nu het zaagsel midden onder de machine in een emmer.
Nu wil ik graag voor mijn stofzuiger nog een Cycloonfilter maken, en heb op het forum ergens iets gelezen over goedkope Cyclonen.
Kan iemand mij misschien aan deze link helpen?

Oh ja, en voor de veiligheid nog even een extra pushstick gemaakt...:)
2017-01-05 15.16.44.jpg
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Hoi Erik,

Deze inspanning loont zich wel.
Heb dit ooit met een kinzo tafeltje gedaan.

LEt echter goed op met het dichtmaken van (bijna) alle gaten.De motor welke IN je behuizing zit, heeft de neiging het stof aan te zuigen.
Ik heb dit toen opgelost door de motoraanzuigkant te verlengen met pvc buis tot buiten de metalen behuizing.

Ook had ik toen veel last van zaagsel welke in de schakelaar terecht kwam.
(magneetschakelaar, en die hebben daar een hekel aan!)

Als je nog meer stofvrij wilt werken kun je een goedkope afzuiger kopen (scheppach / hornbach / chinees) model.
Deze is dan ook sterk genoeg om een (zelf te maken natuurlijk!) bovenkap af te zuigen.

Het open gedeelte van je zaagblad gooit namelijk ook veel stof de ruimte in.

Als je nu alleen nog maar naast het zaagblad een opening in je omhuizing hebt, dan is een kap die het stof doet neerslaan wellicht ook voldoende.
Dan wordt het langs het blad de machine ingezogen.
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Pas wel op ket de warmte welke door de motor wordt gegenereerd. Ik heb dit mijn mijn oude einhell (misschien zegt de naam het wel) ook gedaan, had hier ook veel last van het zaagsel. Alleen kon de warmte niet goed meer weg komen en is de hele motor opgebrand/gesmolten. Dus zorg er wel voor dat de motor gekoeld kan worden.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Netjes hoor.
Ik zou de inkeping voor het hout van je pushstick wel langer maken tot bijna achteraan.
Zo kun je goed druk uitoefenen over een langere lengte van het te zagen stuk.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik heb één koelrooster aan de motorzijde open gelaten ivm koeling.
De inkeeping van de pushstick heb ik bewust vooraan gelaten zodat je zover mogelijk met je handen van het zaagblad blijft.
Maar ik zal er nog één bij maken zodat ik het verschil kan uitproberen!
Bedankt voor de goede tips! :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.