Gitaar uit Madagascar Palissander

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
73
4
Bussum
Na een worsteling van 1,5 jaar was ik nog steeds niet tevreden over dit project.
Ik was vooral ontevreden over de kleur van de zijkanten, die veel te donker geworden waren (te hoge temperatuur gebruikt bij het buigen?)
De leverancier was zo vriendelijke om nieuwe plankjes te sturen,
Ze hebben heel knap aan de hand van een foto bij passende plankjes voor me geselecteerd.
16-08-2015 Gitaar weer uit elkaar gehaald en opnieuw begonnen en nu is hij echt af!
Madagascar palissander kast en brug de randen zijn van ebben hout. Mahonie hals met ebben toets en een speciaal ebben kopplaatje uit Zwolle ;-) .

IMG_1634.jpg

IMG_1638.jpg

IMG_1641.jpg

IMG_1637.jpg

IMG_1622.jpg

IMG_1640.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zo mister superfly, da's een pracht van een gitaar!
Mooi ook dat palisander, heel mooi.
Als ie net zo lekker speelt als ie er uit ziet dan speelt ie geweldig.

Met dat ebben oppassen tegenwoordig in Nederland, verstop je gitaar en zeker niet live spelen want pas was er nog een bericht op het forum dat muziekinstrumenten die oa voorzien zijn van ebben een vergunning voor moet worden aangevraagd.
Volgens Nederlandse maatstaven is dit tegenwoordig niet millieuvriendelijk meer.

Dat tweede deel is een beetje sarcastisch bedoeld, er was pas nog een hele discussie over op het forum.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Waanzinnig mooi!
Als de klank net zo sprankelt als de gitaar zelf en met de aanvulling van willem1958, dan heb je het perfecte instrument.

Groet,
Jan
 

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
73
4
Bussum
Dank voor de complimenten :D
En hij speelt klinkt fantastisch. (Ik ben nog wel aan het fine-tunen)

Er is inderdaad veel discussie over " illegale" houtsoorten. Ebben is (voor zover ik weet) nog niet onderhevig aan bijzondere regelgeving binnen de EU. De handel in Dalbergia nigra is al sinds 1992 verboden. Andere Palissanders / Dalbergia (deze is van Dalbergia baronii) en Bubinga (Guibourtia) vallen per 02-01-2017 onder aangescherpte CITES regelgeving. Dit hout heb ik al jaren geleden aangeschaft, dus nog voor de CITES regelgeving van 02-01 ( Ik heb het wel geregistreerd om problemen te voorkomen)
Al met al pas ik wel op met wat ik aanschaf om in de toekomst instrumenten te kunnen bouwen. Er zijn projecten, onder andere bij CMB in Puurs die onderzoek doen naar de bruikbaarheid van " inlandse" houtsoorten voor de instrumentbouw, hier kan je er meer over lezen.
Belangstellenden kunnen hier een document van een klankhout leverancier uit Spanje inzien over de huidige regelgeving.
 
Laatst bewerkt:

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Er is nog een heel goede reden om hier niet live mee te gaan spelen: ik zoek de tent op en op een onbewaakt moment klim ik op het podium en ga er met die pracht van een gitaar vandoor ;)

Het moge duidelijk zijn dat het misdadig is om hier geen filmpje van te maken waarin ze bespeeld wordt!
 
P

Pel

Guest
Een prachtige gitaar, daar mag je best trots op zijn.

Groet Pel.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dat is een mooie gitaar geworden. Ben je tijdens de bouw nog op nieuwe inzichten gekomen? Ik ga deze week ook beginnen aan de bouw van mijn eerste gitaar en alle nieuwe inzichten en weetjes zijn welkom.
 

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
73
4
Bussum
Dat is een mooie gitaar geworden. Ben je tijdens de bouw nog op nieuwe inzichten gekomen? Ik ga deze week ook beginnen aan de bouw van mijn eerste gitaar en alle nieuwe inzichten en weetjes zijn welkom.

Hoi Meron,
Succes en veel plezier met het bouwen van je eerste gitaar.
Tjah .....inzichten ik ben al een jaar of tien bezig. Ik kan je aanraden om voor elke volgende stap in het bouw proces, je goed in te lezen op de fora die er zijn over gitaarbouw.
Ik haal veel informatie van het Official Luthiers Forum http://luthiersforum.com/forum/
Als Frans je niet ongemakkelijk maakt is http://www.benoit-de-bretagne.com/forum/index.php? ook een goede bron.
Wil je het dichter bij huis houden is gitaarnet in NL een aardige http://www.gitaarnet.nl/forum/forum.php
De eerste twee zijn wel fora die grotendeels over akoestische bouw gaan.
Ik zie dat je in Nijmegen woont, in Bemmel wordt een gitaarbouw cursus gegeven door Outback Acoustics.

vr gr Wim
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik zie dat je in Nijmegen woont, in Bemmel wordt een gitaarbouw cursus gegeven door Outback Acoustics.

vr gr Wim

Ja, daar ga ik ook aan de slag. Vanavond de eerste keer om het hout uit te zoeken. Ik ben al een keer langsgeweest en kreeg toen de indruk dat je bij Outback goed wordt geholpen en goede adviezen kunt krijgen.

Ik zal die fora eens nalezen. Frans is wel een probleem, dus ik zal het bij de Engelstalige en Nederlandstalige houden. Thanks voor de tip!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.