trap renovatie

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
dit weekend ben ik begonnen met de renovatie van me trap omdat ik hem heel lelijk vond met dat vinyl
ik wil hem helemaal wit maken en de tredes bekleden met eikenhouten meubelpanelen

dit weekend de trap gestrip en de beschadigingen een klein beetje gerepareerd

Attached files
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar ik geloof dat traprenovaties best leuke klusjes zijn om te doen.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ja ik heb er ook zin in om het af te maken maar word wel een paar weken projekt ivm tijd

en met een trapspin is het goed te doen hoor

groet bas
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik ben ook eens benieuwd. Ik zit met hetzelfde type trap dat ik zou willen uitbekleden. Heeft er hier nog iemand ervaring mee, maar dan eventueel met een andere houtsoort dan eik?
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Hoe ga je de eik op de treden aanbrengen? Vergeet niet dat als je ze er gewoon bovenop legt, je eerste optrede een houtdikte meer is dan al de andere treden en je laatste trede (welstuk) gewoon boven de verdiepingsvloer steekt. Hoe dik zijn de panelen die je gaat gebruiken?
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
de onderste tree is al 2 cm minder als de andere tredes en de bij de bovenste tree komt het ook wel aardig uit, panelen zijn 18 mm dik
ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik ze ga bevestigen, iemand mischien een suggestie?

groeten bas
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ik denk dat ik er toch evengoed wel een schroefje van onderaf in wil hebben voor de zekerheid (ik kom uit de scheepsbouw daar moet het ook stevig genoeg zijn ;) )

groeten bas
 

tuoh

Oud hout
Om alle problemen te vermijden: gebruik geen lijm of kit, schroef de treden aan de voorkant langs onder, en plaats achteraan een nieuw voorzet stootbord ( Melamine 10mm) dat mooi sluitend tussen de nieuwe trede en de bovenliggende bestaande trede aansluit.
op deze manier klem je aan de achterzijde de nieuwe trede, voordeel is dat het hout van de nieuwe tredes altijd kan werken zonder dat het problemen oplevert.
Om eventueel kraken te vermijden smeer je de onderkant van het nieuwe stootbord in met paraffine alvorens dit te plaatsen :D

Tweede mogelijke oplossing: plaats de nieuwe tredes met kit ( Polymeer of montagekit) maar gebruik slechts enkele dotten lijm en enkel achteraan wanneer je aan de voorzijde schroeven plaatst.

Mvg,

André
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Andre, geeft jouw methode niet een erg lawaaierige trap?

Ik meen juist dat de overzettrede vol verlijmd moet worden om het loop geluid te beperken?
 

tuoh

Oud hout
coko zei:
Andre, geeft jouw methode niet een erg lawaaierige trap?

Ik meen juist dat de overzettrede vol verlijmd moet worden om het loop geluid te beperken?

Ik huiver altijd om een breed massief stuk vol te verlijmen, is het hout niet voldoende droog, of te droog, dan heb je prijs.
Dit is ook de reden dat ik bij dergelijke stukken de lijm altijd in dotten aanbreng, één rij dotten op een kwartbreedte van de voorkant, en een rij op een kwartbreedte van de achterkant, op deze manier heeft het hout nog wat speelruimte.

Wanneer de stootborden ook moeten vervangen worden pas ik altijd de eerste methode toe, tot hier toe nog geen problemen ondervonden.

Veel hangt af van de dikte van de nieuwe treden, bij 18mm en meer ga je zeker geen problemen hebben. De constructie van de bestaande trap kan ook een rol spelen, bij een kippeladdertje gaat de kans op bijgeluiden zeker groter zijn dan bij een kloeke constructie.

Anders word het wanneer je de treden belegd met laminaat of iets dergelijks, daar is de kans op contact- of loop geluid wel levensgroot aanwezig, maar hier is vol verlijmen geen probleem.

Mvg,

André
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ik denk dat ik hem volledig vast lijm en ook een stuk of 4 schroeven vanaf de onderkant
de stootborden maak ik van 4 mm mdf wat ik er eerst tegenaan kit en daarna pas de tredes ga maken

groeten bas
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
dit weekend de stootborden gemaakt en vast gelijmd
en ook 1 traptrede gemaakt alleen de vulblokjes voor de oversteek de verkeerde kant op gebruik dus de trede is te kort :cry:

Attached files
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
En nu de volgende (open) trap naar de volgende verdieping??????
Ik wacht met spanning af, want pijnig mijn hersenen over de vraagstelling hoe dit met een open trap te doen.

gr. Kees
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
lol ik heb geen volgende verdieping alleen de vliering die ik er zelf in gebouwd heb met een vlieringtrappetje dus helaas moet ik je teleur stellen ;)

maar er zijn wel filmpjes op internet over een opentrap te bekleden
QzFDlpLRkVg[/MEDIA]]


groeten bas
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
en dan hiebij het lang verwachte eindresultaat :p op het afkitten na dan



groeten bas

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.