Verlichting van je werkplaats

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedemorgen mede-forummers,

Allereerst de allerbeste wensen voor een goed en gezond 2017 !!!
:cool:
Onlangs was ik op het forum aan het lezen en zag ik "ergens" binnen een bepaald topic een off-topic-verhaaltje voorbij komen waarbij het - als ik het me goed herinner - ging om daglicht-lampen.
Je voelt hem al aankomen... dit topic kan ik niet zo 1, 2, 3 meer terugvinden (ook niet met zoekfunctie...) maar ben toch wel benieuwd naar daglicht-lampen en/of andere moderne lichttechnieken voor in de werkplaats.

Wellicht kunnen we het verhaal iets breder trekken zodat het voor mede-forummers extra interessant wordt: hoe hebben jullie je werkplaats verlicht ???

Verlichting is immers super belangrijk voor de werkplaats...

Ben benieuwd naar jullie reacties !!!
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
http://www.woodworking.nl/showthread.php?17863-LED-vs-TL (ah rmenkveld was me al voor)

Dit forum zocht je denk ik? Nav dat forum heb ik ook 2 panelen besteld en en daar zeer tevreden over.


ik heb hier wat foto's neergezet van mijn werkplaats en boven de CNC frees (de nieuwe) en boven de werkbank hangen beide van die 60x60 panelen.


http://www.woodworking.nl/showthrea...e-in-de-keuken-foto-s-van-je-werkplaats/page6


Achteraf gezien had ik bij de aanleg overal die panelen moeten doen ipv de TL's maar was me er toen nog niet bewust van dat ze bestonden. (verbruik is ook ongeveer gelijk)
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
In de posts van de nieuwe werkplaats van Benchworks is het ook even over LED verlichting gegaan...
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Deze wel voorbij zien komen, maar hier wordt niet gesproken over daglicht-lampen. In het bewuste, niet te vinden, topic werd dáárover gesproken...

Wat wil je weten over daglichtlampen?
daglichtlampen worden voornamelijk gebruikt in de foto en filmindustrie, het spectrum van zo'n lamp is breder dan een "normale" lamp waardoor de originele kleuren van objecten beter naar voren komen.
het heeft zowel voor als nadelen.
Een daglichtlamp is niet een specifieke lamp, het is een benaming van een lamp met deze spectrum. daglichtlampen zijn er in verschillende types verkrijgbaar, bijvoorbeeld gloeilampen (200watt+) TL buis of TL met E fitting en ook in LED vorm.
met ieder zijn voor en nadelen.

Ik heb niet veel verstand van verlichting, dit is alles wat ik weet over die lampen, zelf gebruik ik TL daglichtlampen met E27 fitting en ben er erg tevreden over.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Laatst bewerkt:

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Zelf heb ik in mijn (electronica) werkplaats 4 x 58 Watt kleur 865 (6500K) hangen boven de werkbank, ben er super tevreden over (is echt daglicht).
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
4 dubbele ledbalken 2.5 mtr
Alu slijtprofiel met deze ledstrips erop.
4500K nature white,daylight 5630 LED strip,5M 300LED waterproof flexible DC12V LED Strip,60LED/m,T-116 free shipping
http://s.aliexpress.com/JRNFzeqM
Top licht.
Lekker veel licht en lekker zuinig met 43 watt per balk.
20161112_173605.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Het stukje over daglicht gaat bij LED vooral over de kleur, je bereikt daglicht het beste door of te combineren van 3000K (warm wit) en 6000K (koud wit) lichtbronnen.
Dan krijg je het best spectrum maar als je dat samenvoegd kom je dus ook met 4500K op dezelfde kleur uit, echter weet ik niet of je echt hetzelfde effect bereikt.

Ik heb zelf LED stirips van 3000K en 6000K naast elkaar geplaatst maar dat is wel een echte hobby oplossing zoals ik het heb gedaan.
De eerder genoemde panelen zijn beschikbaar in alledrie de verschillende kleuren en voor de werkplaats zou je het kunnen testen door gewoon van aale 3 1 set te bestellen en dan te kijken wat jij het meest prettige licht vind, mijns inziens is en blijft het deels smaak.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Daglicht betekend dat alle kleuren van het spectrum aanwezig zijn. Ra waarde 100 gloei en halogeenlampen hebben dit. Bij kleurbeoordeling met tl buizen worden meerdere buizen gecombineerd. Bij normaal gebruik voldoen tl buizen uit de 80 serie. De 90 serie heeft een betere kleurweergave maar lagere lichtopbrengst.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Benjamin: zaten daar de drivers ook bij?

Nee die zijn niet nodig.
Gewoon een 12v voeding erop aansluiten en rekenen op 4A per balk.
Heb nu een 30A voeding hangen.
Genoeg voor alle geplande 7 balken (na uitbreiding)

Deze bijvoorbeeld.

12V 30A 360W Switching Power Supply Driver Switching For LED Strip Light Display 220V free shipping
http://s.aliexpress.com/bIFBjiqU
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Die hebben wel een goed koelblok nodig om als lamp dienst te doen.

valt mee, ik heb een plaatje staal van 50×30mm er onder geplakt, deze hout hem goed koel. zonder koeling word ie idd erg snel erg warm.
je zou zo iets: http://www.banggood.com/30-Pcs-Pure...t-For-Raspberry-Pi-p-953187.html?rmmds=search er onder kunnen plakken. ik weet niet wat de levensduur is en wat de exacte temperatuur is bij bedrijf, daarvoor moet nog een infra rood thermometer worden geleverd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.