Houtskeletbouw werkplaats

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Beste collega houtbewerkers,

Ik ben voornemens een nieuwe vrijstaande werkplaats te maken, de bedoeling is een geïsoleerde werkplaats van 8,30 x 6,50 meter met op de verdieping een kantoor cq. atelier. Aan de werkplaats vast wil ik een ongeïsoleerd fietsenschuurtje maken van circa 4,00 x 4,00 meter met plat dak.

Opbouw gevlinderde betonvloer met vorstrand op staal gefundeerd, gemetselde halfsteens borstwering met daarop een HSB constructie. Afwerking met zwart zweeds rabat en rode oudhollandse pannen.

Nu is mijn vraag zijn er hier mensen die iets soortgelijks gemaakt hebben? Ik zit nog met een aantal vragen.

De werkplaats zal verwarmd worden met een houtkachel (voor zover dit nodig is i.v.m. goede isolatie) ik twijfel nog over het nut van isolatie onder de betonvloer, zijn hier ervaringen mee?

De HSB wanden (CLS 38x120) wil ik rechtstreeks op de borstwering plaatsen, hoe kan ik dit constructief het beste uitvoeren? Ik wilde de borstwering aan de binnenzijde beplakken met Styrodur, is dat een goed idee?

Hoor graag of ik hier nog goede tips kan krijgen!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Nou Simon, dat lijkt me een goed voornemen voor het nieuwe jaar! Ik nodig je uit om dat met ons te delen met veel foto's en filmpjes, dan zul je vast veel reacties krijgen en mensen betrekken bij je project. Tip wat de vloer betreft, als je vlindert is het aan te bevelen daarna een antisliplaag aan te brengen, want een gladde vloer en zaagsel is vragen om problemen(uitglijden). Ik ben zelf zeer content met de houten vloer die ik over de dekvloer van mijn werkplaats heb aangebracht. Dat is beter voor vallende beitels en comfortabel om op te staan, geen kou optrekkend.

Succes met je project! Fons
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
De werkplaats zal verwarmd worden met een houtkachel (voor zover dit nodig is i.v.m. goede isolatie)
Hoe goed je isolatie ook is, als je niet verwarmd, neemt het dezelfde temperatuur aan als buiten. Eventueel kan je er ook nog een andere kachel inzetten om het wat sneller te verwarmen of vorstvrij te houden.

ik twijfel nog over het nut van isolatie onder de betonvloer, zijn hier ervaringen mee?
Altijd doen! Je kan er maar 1 keer bij. Later kan het niet meer. Bespaar er nu niet op. Later ga je er denk ik spijt van krijgen. Ik heb 8 cm harde persing tempex onder mijn betonvloer gelegd. Dit bevalt mij prima.

De HSB wanden (CLS 38x120) wil ik rechtstreeks op de borstwering plaatsen, hoe kan ik dit constructief het beste uitvoeren?
Leg er een strook dpc onder, om te voorkomen dat er vocht vanuit je borstwering in je hout gaat trekken. Ik zou ook de onderste cls in de menie zetten, of een geimpregneerde cls gebruiken. Al lijkt me met het impregneren van tegenwoordig beter dat je het in de menie zet. Vastzetten doe je met slagpluggen of slaghulzen. Het voordeel van slagpluggen is dat je ze eventueel weer kunt verwijderen mocht het nodig zijn. Slaghulzen krijg je er niet meer uit.

En waarom trek je het fietsenhok niet bij de werkplaats. Je kan er eventueel een wand in maken om het toch apart te maken. Dan heb je ook geen plat dak, en heb je meer zolderruimte.
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
zet de onderste sls vast met chemische ankers bv kokers van den braven fix o chem dit is een spanningsvrije montage in je metselwerk
 

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
Ik zou de vloer altijd isoleren.
En waarom een halfsteens borstwering? Beter is om de vloerrand aan de buitenzijde met een waterdichte isolatieplaat te isoleren om een kouderug te voorkomen. Op de vloer zou je dan meteen met de houtconstructie kunnen beginnen. Let wel op de afwatering en ononderbroken isolatie.
Zoals al gezegd gebruik je een vochtkerende laag onder de vloerregels.

Overigens is deze materie dermate ingewikkeld dat een advies in drie regels niet te geven is.

Oh ja, verankeren d.m.v. ingestorte of ingemetselde draadeinden. Diameter en h.o.h.-afstand te bepalen door de constructeur.
 
Laatst bewerkt:

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Wat betref isolatie van de vloer. Het is een mogelijkheid om het hele oppervlak meteen op 60 a 70 cm uit te laten graven. Met een grote kraan kost het ook veel minder tijd dan het uitgravan van de vloer en een vorstrand. Dan kan leg je ter plaatse van de vloer gewoon de boel helemaal vol met een goedkoop tempex, met een dikte van ong 35cm, daarop je wapening en storten maar.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
beste Simon,,

Dat is pas een goed begin van het nieuwe jaar,, ik kan je evt wel goed informeren over de electra,, en aanleggen,, ook over brand melding en of vertraging,,, ik zie dat dat vaak erg onderschat wordt de electra en brandgevaar,,

als ik wat voor je kunt betekenen hoor ik dat graag stuur even ander een pb...


suc 6 groet robert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.