ik en de rommelmarkt

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Beste houtdraaiers.
Op de rommelmarkt vond ik een melkglazen lampekap, waar ik een nieuwe toekomst voor in gedachten had.
Ik heb hem gebruikt als stolp op een sieradendoos.
DxH (doos en totaal): 22x (6 en 30) cm.
Houtsoort: braziliaans FSC gekeurd hardhout - zeer zwaar/dicht en warrig.
Alleen te draaien met zeer scherpe beitels, waarbij snijdend draaien een absolute voorwaarde is, anders trek je de warrige vezels los en krijg te hem (met schuren) nooit mooi glad.
Zijn er meer die wel eens andere materialen verwerken (b.v. uit de kringloop?)
Reacties welkom.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

Attached files
 

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
Hoi jan
Mooi werkje het zet me aan het denken ook toch eens wat rommelmarkten te bezoeken ben namelijk ook op zoek naar een glazen lampekapje.
jouw werk heeft me weeral eens aan het denken gezet.
Groeten
Malefe
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb er al een paar keer naar zitten kijken. Het glazen kapje heeft een mooie punt gekregen, maar een heel andere (althans vind ik) onderkant. Alle vormen worden naar onderen breed, behalve de voet; fascinerend. Zoals meer van je draaiwerk, de kandelaar van preciosa staat hier voor me in de kast!
Is het onderstuk van je werkstuk van goncales alves?

jaap
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Jaap.
Nee het is een acacia soort (leguminosa ...), die groeit in de (sub)tropen. Deze soort met de plaatselijke naam "Favinha Prunelha" groei in het FSC concessie gebied van Precious Woods in Midden Amerika. Het is zeer dicht en zwaar hout en alleen met snijdend draaien (dus niet schrapen) met scherpe beitels te bewerken.
vr.gr. Jan Pranger
http://www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.