uitbreiding werkplaats

A

Athanor

Guest
In dit topic laat ik de vorderingen van de uitbreiding van mijn werkplaats zien.
Ik krijg graag tips, zeker waar het de inrichting betreft.

Groet van Fons.








Attached files
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Fons,

Waarom stort je eerst schuimbeton? Heeft dat te maken met je ondergrond (veen oid), of is er een andere reden?

gr, Wim
 
A

Athanor

Guest
Hallo Wim,

Ik heb daar een paar overwegingen voor. Als eerste omdat het zeer goed isolerend is, mijn huidige werkplaats/garage is ook 's winters goed droog ook, zoals ook de rest van ons huis dat geheel op schuimbeton staat. Daarnaast maak ik tegelijk met de uitbouw van de werkplaats een uitbouw aan het huis, waar ik zeker schuimbeton voor wilde gebruiken. Omdat de inzetkosten van de leverancier relatief hoog zijn heb ik de pomp gelijk gebruikt voor de fundering van de werkplaats. Ik ben voor de zware machines dan natuurlijk nog wel een hardere afwerkvloer nodig, want schuimbeton is "zo zacht als boter".

Fons
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
oké, onder mijn nieuwe werkplaats wil ik 'gewone' isolatie plaatsen, rechtstreeks op de zandgrond van RC 3.0, daaroverheen beton, vloerverwarming en dan de cementdekvloer. Heb jij hier nog tips bij?
 
A

Athanor

Guest
Lijkt me een goed werkbare oplossing als de kwaliteit van de cementdekvloer voldoende is. In mijn huidige werkplaats is een vloer van mindere kwaliteit gelegd. Gevolg is dat de vaste poten van mijn Robland combinatiemachine door de vloer gaan, ik heb een deel uitgebroken en daar beton ingestort. Ben nu van plan met de uitbreiding de hele vloer te vervangen door beton. Mijn aannemer had het over speciale cementdekvoer, geschikt voor zware belasting, ik meen dat er dan een kunststofvezel in wordt verwerkt.

De isolatieplaten die je wilt gebruiken moeten drukvast zijn als er een betonvloer op komt, dus geen gewone "tempex" platen.

Soms twijfel ik nog wel eens over een betonvloer, kan minder comfortabel zijn en vallend gereedschap kan beschadigen. Volgens mij is op de Felder dsicussiegroep hierover eens een uitgebreide uitwisseling geweest.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ja, ik ben het met jaap eens, dat het een flinke werkplaats wordt, zou haast wensen dat ik zoveel ruimte had voor zo'n werkplaats, maar je moet roeien met de riemen die je hebt, dus doe ik dat dan ook maar.
Ben wel benieuwd naar de houtconstructie hoe die wordt uitgevoerd, althans ziende de foto's veronderstel ik dat het houtbouw wordt.
Veel succes. Ad
 
A

Athanor

Guest
De werkzaamheden vorderen gestaag..... De grond is aangeheeld en de terassen rond de fundering zijn weer aangelegd. De basis voor de opbouw van de wanden is gereed. Inmiddels heb ik een deel van de wand van de bestaande bouw gesloopt en een draagbalk aangebracht voor de dakbalken van de uitbouw en het uitzetwerk voor de wanden verricht.

Ik ga de bouw uitvoeren in houtskeletbouw die ik "in het werk opbouw". Omdat wij een Finse blokhut als woonhuis hebben word de aftimmering van de werkplaats uitgevoerd met zg. schijnlogs waardoor het geheel goed bij de woning past.

Er zijn natuurlijk prachte traditionele bouwwijzen als timberframing en oerdegelijk klassiek timmerwerk, maar mijn doel is snel mijn werkplaats weer klaar hebben en dan andere houtverbindingen maken. ;) De productie van mijn tuinstoelen is zelf stil te komen liggen!

Fons





Attached files
 
A

Athanor

Guest
Update van de werkzaamheden

Vorige week ben ik er uitgeregend! Ik was net begonnen met de dakisolatie aanbrengen toen de eerste stortbui me overviel. :cry: Dakplaten dus maar weer onder het dekzeil en de zaak verder afgedekt. Tussendoor op een droge zaterdag nog wat Pavatexplaten aangebracht en een betere wind en waterkering gemaakt om wat bouwmaterialen droog te houden. Zo was er vorige week toch tijd voor een dagje naar de beurs HOUT..... :) Vandaag de dekzeilen weer verwijderd en de komende dagen weer aan de slag!

Tot zover de update.
Groet van Fons









Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Volgen Piet krijgen we nog een paar mooie dagen Fons!! Veel succes, het ziet er veelbelovend uit en je hebt er wel wat voor over om straks onderdak te kunnen knutselen. Ik neem er vast 1 op!!

jaap
 
A

Athanor

Guest
Ik heb vorige week inderdaad goed gebruik gemaakt van het mooie weer. Allereerst heb ik de dakisolatie aangebracht. Ook de betimmering voor de boeidelen/dakgoten is gemaakt. Aansluitend heeft de aannemer afgelopen maandag de dakbedekking geplakt zodat het geheel de regen van de afgelopen week goed aankon. Tevens een geslaagde test of alles goed is afgedicht. Daarna zoveel mogelijk de wanden met de Pavatex platen betimmerd. (dampregulerend en duurzaam) Daarna heb ik het afgelopen weekend de boeidelen aangebracht met mijn nieuwe spijkermachine en gelijk in de beits gezet. Zie de foto's waarop ondanks de schutkleuren de schilder nog te zien is ;) Nu zijn de wanden aan de beurt om met de schijnlogs (planken) te betimmeren.

Tot zover de vorderingen van de afgelopen tijd.

Fons







Attached files
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Zo, dat gaat rap! Jij kan in ieder geval voor de echte winter begint lekker in je nieuwe werkplaats aan de slag!

Bedoel je met rubberfolie EPDM?
Dat wil ik straks ook gaan gebruiken voor het plakken van de dakgoten, ipv bitumen. Heb je nog tips voor de verwerking?

gr, Wim
 
A

Athanor

Guest
Hallo Wim,

Ja ik heb gelukkig de gang er aardig in zitten. Kan ook nog wat extra vrije uurtjes opnemen, dat helpt ook. Ik bedoel inderdaad een EPDM folie. De aannemer adviseerde de materialen van Phoenix. Deze hebben in mijn geval als voordeel dat ze goed op de bestaande bitumen dakbedekking zijn aan te sluiten. Met een fohn smelt je een onderlaag die op het rubber is aangebracht op de bitumen. Er zijn echter ook andere soorten die volgens mij alleen maar met lijm verwerkt worden. Dat lijmen is echter wel een kritische klus, zeker als je grote oppervlakken verwerkt. Het moet in een keer goed op z'n plaats zitten, werkt net als met contactlijm (bisonkit) Als je folie per ongeluk dubbelflapt heb je ook al een probleem, plakt gelijk aan elkaar.

Ik vond in de gauwigheid onderstaande link met meer informatie:
http://www.omniroof.be/platte-daken.html

groet van Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ja, ja, je ziet wel wat je allemaal kan doen als het weer lekker is om buiten te werken.
Ziet er goed uit. Nou nog de vlag in top, en een feestje om het resultaat te vieren.
Proost. Ad
 
A

Athanor

Guest
jaap zei:
Hallo Kor, ik sluit me helemaal bij Athanor aan (wordt die nieuwe schuur helemaal voor jezelf??)

jaap

Ik vat die hint over de schuur maar op als aan mij gericht. :|

Een deel van de werkplaats wordt nu (naast mijn werkbank) gebruikt voor de tuinspullen van mijn vrouw. Deze ruimte krijgt ze geheel tot haar beschikking. Maar ik heb met een royaal gebaar alle uitgegraven grond van de fundering (15 M3) gedoneerd voor het aanleggen van een bostuin zodat zij weer met nieuwe inspiratie (en transpiratie) met haar hobby verder kan.

Fons



Attached files
 
A

Athanor

Guest
Ad de Crom zei:
Ja, ja, je ziet wel wat je allemaal kan doen als het weer lekker is om buiten te werken.
Ziet er goed uit. Nou nog de vlag in top, en een feestje om het resultaat te vieren.
Proost. Ad

Goed idee Ad, nog niet eens aan feest gedacht met dat harde werken.....

Proost!
 

L.Olischlager

Nieuw lid
10 apr 2008
1
0
Ik ga zelf ook mijn bestaande stenen garage uitbreiden met een stuk van 3 meter bij 6,5 meter. Ik wil dit ook gaan doen in houtskeletbouw. Heb je misschien een tekening van de aansluitingen van deur en raamkozijnen voor mij? Of weet je waar ik die kan vinden. De wanden wil ik maken van balken van 44 x 143 mm. de buitenkant wil ik betimmeren met underlayment en een waterdichte folie, dan een buitenbetimmering ertegenaan. de ruimte tusen de balken isoleren en een dampdichte folie aanbrengen aan de binnenzijde. De binnenzijde werk ik af met dubbele gipsplaat. Heb je voor mij nog een advies> Alvast bedankt en de groeten. Lei Olischlager.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Lei,

Weer een forumlid erbij die met de werkplaats aan de slag gaat! Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen. Wat betreft je vraag het volgende.
Ik werk met SLS profilen voor de wand 89x38. Heb geen dampregulerende folie maar Pavatex platen 22mm die dezelfde functie hebben op de buitenkant, waarop strips van 15mm die worden afgetimmerd met een soort van rabatdelen van 18mm. Geisoleerd met 90mm steenwol en aan de binnenkant een damwerende folie en betimmerd met 18mm underlaymentplaten van een betere kwaliteit voor het aanzien. Het voordeel daarvan is dat je er van alles aan kunt schroeven, wat ik je zeker kan aanbevelen voor een werkplaats i.p.v. gipsplaat. Ook krijg je op die manier voldoende stijfheid in de contructie zodat je aan de buitenkant geen plaatwerk hoeft te bevestigen. Ik voeg twee bijlagen bij uit Fine Homebuilding waar constructiedetails in staan, heb ik veel aan gehad. Denk er aan de stijlen op afstanden te zetten dat de wandplaten met de naden op het hart van een stijl vallen. Voor de kozijnen heb ik sparingen gemaakt waar de kozijnen later in passen.

Je zou voor details de Jellema bouwboeken nog kunnen raadplegen uit de bibliotheek ofzo.

Succes en als je nog vragen hebt laat het even weten!

Fons




Attached files constructie voorbeelden.pdf (382.3 KB) hoekoplossingen.pdf (963.2 KB)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.