Slangen lamp

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Allereerst iedereen natuurlijk de beste wensen.

Ik dacht laten we het nieuwe jaar eens goed beginnen en een lamp maken. Laat ik daar dan ook een mini verslagje van te maken (normaal vergeet ik altijd foto's te maken, en dit keer ben ik ook het nodige vergeten. Maar goed zo ingewikkeld is deze build niet.

Het hout (Black Limba) gekocht van Rick (Masave) uit de mailing van 21-12-2016/foto 8.

lamp1.jpg



<offtopic>Misschien een idee voor een (foto)topic:"Wat heb ik gemaakt met hout uit de mailings" </offtopic>


Dit stuk was te lang, dus op de zaagtafel gehalveerd naar 280x210x52. Ok, de basis hebben we nu.

Even gekeken naar rest onderdelen:
De fitting (55mm) is iets te lang voor de dikte van het hout (52mm), dus het bovenste randje (voordat schroefdraad begint) er met een ijzerzaagje afgezaagd en scherpe randjes met dremel bijgeschuurd.

Snoer is vintage strijkijzersnoer, kan je tegenwoordig zelfs bij de bauhauss scoren.

De led lamp is een filament led lamp (4W.) De lamp heeft een doorsnede van 62mm, het leek me mooi dat die ruim binnen de grenzen van het hout bleef, dus als 75mm gerekend. Dus hart van de fitting moet 37,5mm vanaf rechts en bovenaf zijn dus.
Humz, geen forstnerboor van 40 mm, (fitting heeft doorsnede van 38). Dan dus toch maar op de CNC frees, voordeel is dan kan het ook op 39 mm, 1 mm speling rondom lijkt me afdoende.

aspire.jpg



Dus even een tekening gemaakt en de cnc aangezet, ik kom niet helemaal onderin het hout dus diepte voor de fitting 33mm gedaan (dat is het brede stuk van de fitting)
Dus weer verder met de hand, met een 35mm forstnerboor 2e deel van het gat gedaan tot diepte van 47mm en dan nog een gaatje van 25mm door en door.

lamp2.jpg


Mooi, de fitting past ik had in mijn cnc tekening ook alvast de 5 gaten voor het snoer uitgelijnd. Ook daar kon ik niet helemaal door en door met de CNC, dus gaten met cnc 35mm diep gedaan voor het snoer en de rest met de hand afgemaakt.

lamp3.jpg


2e gat vanaf de fitting heeft iets tearout tijdens verzinken, nou ja dat is niet anders.

Dan nog even aan de onderkant 4 gaatjes waar ik rubber pootjes in kan doen en dan is de basis klaar.

lamp4.jpg


Vervolgens nog even een klein schuin kantje op de freestafel aangebracht.

Toen kon de afwerking beginnen, schuren, K120, 180, 240, 320 en dat in de olie gezet. Blijft toch altijd 1 van de leukere dingen om te zien, Hout wat opbloeit na een beetje olie.

lamp5.jpg


et voila, we hebben een lamp, Echterrrrrr.... 4W is nog veel te veel, dus of even op zoek naar een 1 of 1,5W lamp of een dimmer halen.

lamp6.jpg


lamp7.jpg


PS waarbij de slangenlamp natuurlijk de referentie is naar het snoer... en nee niet zelf bedacht, kwam ik een keer ergens op pinterest tegen. snoer kan je natuurlijk in alle kleuren van de regenboog doen, dus bij ieder interieur aan te passen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Leuk idee en mooie uitvoering
Pinterest is altijd wel goed voor de ideeën. Heb nu al heel veel dingen die ik ook wil gaan maken:rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.