Festool Mini + nieuwe koolborstels > draait langzaam

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik heb een festool mini stofzuiger waarvan ik onlangs de koolborstels heb vervangen (de oude waren totaal versleten).

Ik heb ze geïnstalleerd en even leek hij goed te draaien, maar toen nam het toerental drastisch af en lijkt hij flink te vonken (kan het niet zien maar wel horen geloof ik). Zie onderstaand filmpje.

Ik dacht dat het wellicht te maken heeft met het feit dat de nieuwe koolborstels vlak zijn en de contact spil van de motor rond en ze dus even moeten inslijten. Maar dan had hij vanaf het begin al niet goed moeten draaien natuurlijk.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?


 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Misschien waren de oude te ver afgesleten en is het anker nu beschadigd? Vergelijk het maar met "ijzer op ijzer" remmen bij een auto.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Zitten de koolborstels wel tegen het anker,heb wel meegemaakt dat nieuwe vast in hun geleiders zitten zodat ze blijven zitten tijdens opslag.Na montage moet er dan een lipje verbogen worden zodat ze verend tegen het anker aankomen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Heb je al gechecked of er mechanische niet iets mis is. Loopt er geen lager aan?
Heb je de koolborstels goede geplaatst?
Koolborstels moeten inslijten zodat deze goed aansluiten op de stator. Dat duurt even en geeft vonken.

Ik vermoed dat het 1 van deze 3 dingen is. Als de electronica kapot is. draait de motor niet of maximaal.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Normaal gesproken zitten in orginele Festool koolborstels een slijtage pennetje.Zodra de koolborstel te ver is afgesleten komt een kunstof pennetje door een veertje naar buiten en voorkomt daarmee dat het anker kan beschadigen want hij werkt dan helemaal niet meer.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Bedankt voor jullie reacties!

De originele borstels zaten er inderdaad in en hij deed helemaal niets meer. Dus dat klopt.
Als ik de motor een slinger geef/laat draaien zonder koolborstels loopt hij perfect, met de koolborstels erin loopt hij beduidend minder mooi. Volgens mij zijn de lagers nog goed.

Overigens is de collector (de officiële term voor het gedeelte van de motor wat contact maakt met de koolborstels) wel aardig ingesleten, het is dan ook al een oud beestje. Maar alle contacten zien er verder goed uit.

Ik heb dit ook op circuitsonline.nl geplaatst, twee weten immers meer dan 1 :)
 

Bijlagen

  • 0188450c2c347228f26842190b95562c275d8f4fa7.jpg
    0188450c2c347228f26842190b95562c275d8f4fa7.jpg
    73 KB · Weergaven: 173
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
De collector lijkt flink ingesleten maar ziet er verder (nog) niet gruwelijk uit. Toch zie je veel vonken zeg je. Zou door een ankerwikkeling of door slijpsel op de zwarte isol. strookjes tussen de koperen-lamellen van de collector kunnen komen
Je kan de volgende dingen nog eens proberen:

1
De strookjes zwart isol. materiaal tussen de koperen lamellen vrij maken van vuil en (koper/borstel)slijpsel. Dat kan met een mesje of met de scherpe kant van opgevouwen fijn schuurpapier.

2.
Koolborstels inslijpen door strookje schuurpapier U vormig op de collector leggen en 1 (corresponderende) koolbostel te plaatsen en heen en terug draaien van de rotor. Maar hm.... lijkt me sterk dat dit nodig is/een oplossing is.

Nieuwsgierigheid: Wat gebeurt er als je even de oude borstels terug plaatst (als proefje)?

mvg
klaas0639

PS:
Heb je al eens een ohmmeter over de borstels gezet? (om te controleren of de borstels sowieso wel contact maken Beetje draaien aan de as terwijl ohmmeter is aangesloten
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Anker zelf zou kunnen defect zijn: als één wikkeling in kortsluiting ligt, draait de motor nog, maar iedere keer dat de contacten van die wikkeling de koolborstels passeren geeft die een stevige vonk af. Als dit het geval is zal hij snel oververhitten en zullen er meer wikkelingen doorsmelten met als resultaat het einde van de motor.... waren de vorige borstels totaal op? (D.w.z. de motor draaide niet meer omdat de borstels op zijn en niet omdat toevallig de defecte wikkeling in bovenstaande hypothese t.o.v. de borstels staat).

Is slechts een mogelijkheid, heb het een keer gehad bij een stofzuiger van een ander merk (nilfisk), deze draaide nog maar instabiel met een gelijkaardig geluid aan dat van de jouwe. Stonk ook.
 
Laatst bewerkt:

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
De collector lijkt flink ingesleten maar ziet er verder (nog) niet gruwelijk uit. Toch zie je veel vonken zeg je. Zou door een ankerwikkeling of door slijpsel op de zwarte isol. strookjes tussen de koperen-lamellen van de collector kunnen komen
Je kan de volgende dingen nog eens proberen:

1
De strookjes zwart isol. materiaal tussen de koperen lamellen vrij maken van vuil en (koper/borstel)slijpsel. Dat kan met een mesje of met de scherpe kant van opgevouwen fijn schuurpapier.

2.
Koolborstels inslijpen door strookje schuurpapier U vormig op de collector leggen en 1 (corresponderende) koolbostel te plaatsen en heen en terug draaien van de rotor. Maar hm.... lijkt me sterk dat dit nodig is/een oplossing is.

Nieuwsgierigheid: Wat gebeurt er als je even de oude borstels terug plaatst (als proefje)?

mvg
klaas0639

PS:
Heb je al eens een ohmmeter over de borstels gezet? (om te controleren of de borstels sowieso wel contact maken Beetje draaien aan de as terwijl ohmmeter is aangesloten

Bedankt voor je reactie! Dat was ook mijn idee eerlijk gezegd.

1. reeds gedaan, maakte helaas geen verschil.
2. Inslijten gaat razendsnel, dus lijkt me niet nodig.

3. Ik heb maar 1 oude koolborstel (die andere is echt al te ver doorgesleten) die ik daar nog voor kan gebruiken, dus dat ga ik even proberen.


Edit: @ brt: De stofzuiger is een "krijgertje" omdat hij het niet meer deed. Dus ik weet helaas de voorgeschiedenis niet, maar is op zich vorig jaar nog gekeurd en "OK" bevonden.
Maar ik zal eens kijken of ik de windingen/koolborstels door kan meten om uitsluitsel te krijgen.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Op een collector als die op de foto kun je geen nieuwe borstels plaatsen! De nieuwe borstels dragen alleen voor en achter. De enige remedie is anker af laten draaien en daarna niet vergeten de groeven schoon te krabben met een scherp voorwerp. Na het schoonkrabben de collector licht naschuren met een reepje schuurlinnen.
Succes ermee, Ernie
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Edit: @ brt: De stofzuiger is een "krijgertje" omdat hij het niet meer deed. Dus ik weet helaas de voorgeschiedenis niet, maar is op zich vorig jaar nog gekeurd en "OK" bevonden.
Maar ik zal eens kijken of ik de windingen/koolborstels door kan meten om uitsluitsel te krijgen.

Wordt vervolgd![/QUOTE].

Had je dat al eerder vermeld?. Dat maakt het heel anders Gromgrom

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.