leerweg/lijdensweg: snijplank in beuk met kops hout

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Projectje dat van complete ramp naar "niet zo slecht" is geevolueerd.
Ik wil zelf snijplanken in kops hout maken, omdat deze lang meegaan en veel beter zijn voor je messen. Bij de houthandel haalde ik ergens in 2014 geschaafd beuken. Op een goedkope zaagtafel versneed ik de planken. Het zaagblad was vrij grof en de geleider is waardeloos. Rampzalige snedes, veel verbrande plakken. Hout werd verlijmd en machinaal vlak geschaafd. Met alle beste wil van de wereld probeerde ik met de geleider weer te versnijden, maar het werd weer een ramp. Het hout werrd weer verlijmd.

2014-05-31%2010.47.38.jpg


2016-11-11%2021.52.32.jpg


2016-11-11%2021.52.57.jpg


Ik had toen 1 dikke grote snijplank en 1 kleinere. De kleinere probeerde ik met een opstelling met bovenfrees te vlakken, wat geen goed resultaat leverde.
Alles werd ergens in een kast gegooid en vergeten. Ergens in 2015 koop ik een tweedehandse schaaf voor 5 euro maar krijg deze niet mooi geslepen.
Enkele maanden terug krijgt onze Hackerspace in Gent (waar ik het meeste van dit werk doe) iemand nieuw over de vloer. We delen veel interesses, hij slijpt het mes van mijn schaaf en leert mij deze gebruiken. Hij weet iets van meetinstrumenten en leert me om over materiaal vlakken en dingen gebruiken als volledig rechte referentie. Hij vlakt mijn schaf netjes, zodat de zool als rechte referentie kan gebruikt worden.
Ik maak een snijplank van dennehout in kops hout met zijn hulp. Dankzij een slede voor de zaagtafel, in plaats van een ellendige geleider, krijg ik eindelijk zaagsnedes die aanvaardbaar zijn. We klemmen het hout op 2 aluminium latten die in de hoogte zijn opgeklemd. Dit is volledig vlak en laat toe om de ongebruikte lijm van het werkstuk te druipen. Een pak netter om te werken, en minder lijm om weg te halen.

2016-11-06%2014.58.41.jpg


2016-11-06%2018.16.04.jpg


2016-11-11%2000.43.16.jpg


Nu, terug naar de snijplank in beuk. Na een paar jaar in de vergeethoek, in verschillende ruimtes met wisselende temperaturen, is het niet gaan barsten of krom trekken. Ik kocht een roller om beitels te slijpen en een nieuw schaafmes van Stanley. Na enkele uren hard werk heb ik zeer veel geleerd over schaven, en na wat grof schuren is het oppervlak erg netjes:

2016-11-20%2020.37.15.jpg


2016-11-29%2022.43.35.jpg


Ik lijm voetjes op de snijplank, en gebruik in elk voetje een deuvel voor de sterkte.. Bij het schaven liet ik toe om tearout te gebeuren, zodat alles wat sneller zou gaan. De zijkanten waren sowieso erg ruw. Met de zaagslede snij ik van alle kantjes een stukje af. Nette snede, en het ziet er opeens goed uit:

2016-12-21%2018.55.59.jpg


Met de zaagslede en een geklemd blok (om de snijplank tegen te plaatsen) kort ik de voetjes allemaal af tot een gelijke lengte, en na een minimum aan schuren ( en een glasplaat als referentie) wiebelt de snijplank niet meer.
2016-12-22%2019.47.27.jpg


Snijplank werd nog wat geschaafd en geschuurd aan de zijkant. Niet perfect recht, wel aanvaardbaar. Ik was voorzichtig, er was weinig tijd tot Kerstmis en ik wilde geen tearout door te naarstig te gaan schaven. Snijplank werd in de minerale olie gezet. Beuk slorpt enorm olie op, wordt in het begin onregelmatig en lelijk donkerder, maar na verzadiging betert dit. Snijplank raakte nog net op tijd af om met Kerstmis aan mijn ouders cadeau te doen. Geen perfect werkstuk, maar nu heb ik wel alles op zak om het goed te doen :)

2016-12-23%2022.37.54.jpg


thijsdeschildre__DSC9101.jpg


thijsdeschildre__DSC9103.jpg
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Goed verhaal! Ziet er stukken beter uit.
ben wel benieuwd naar het gemaakte opspansysteem? Op de filoto lijkt het of je 2 buizen door 2 balken hebt gestoken met slechts in het midden een klem. Die buizen klemmen ook neem ik aan?
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
ah, wat je buizen noemt zijn draadstangen. aan de uiteindes zitten er vloten en moeren om alles op te spannen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mooie leercurve....
Mijn eerste kopshouten plank begon ik met losse blokjes, dat krijg je haast niet goed
Daarnaast stroken naast elkaar en dan als die verlijmd/gevlakt zijn die weer in stroken zagen en vervolgens verlijmen en dan heb je ineens een snijplank die een factor 20 sneller gemaakt is én er veel beter uit ziet :)
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
bedankt voor de reacties! :D
Lekker bezig.

is het niet gebruikelijk/beter om de nerf om en om te leggen?
gewone snijplanken zijn met de vezels in dwarsrichting. veel goedkoper, een paar voordelen maar lang niet zo duurzaam en niet zo goed voor je messen
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bedankt voor het verslagje! Ik ben ook begonnen aan een kopshout snijplankje uit beuk, dus heel nuttig voor mij. Zit nog maar in de eerste fase: latjes van verschillende dikte in de lengte gelijmd. Volgende stap is vlakken met handschaaf, en dan terug verzagen en strookjes plat leggen met kops hout naar boven. Ben benieuwd.
Wat Bijtel bedoelde is dit:
Where wood will move.JPG
Dat wordt meestal zo gedaan bij het verlijmen van panelen, maar bij een kopshouten snijplank hoeft het volgens mij niet per se. Ik ga het denk ik wel zo doen (ieder 2de strookje 180° draaien) om esthetische redenen.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
je hebt best kans dat als je het straks een tijdje binnen hebt het wel gaat kromtrekken. het is dan een ander klimaat als in de schuur mag ik aannemen.

maar goed om te zien dat het niet verloren gaat in de kachel of bbq.

volgende stap een schaakbord? ben ook begonnen met snijplank en daarna snijplank.

ik heb eerst 2 lengtes gelijktijdig op maat geschaafd.
daarna verlijmd.
gehalveerd en weer verlijmd
enzovoort tot ik benodigde breedte had bereikt.

IMG-20161002-WA0001.jpg
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Bedankt voor het verslagje! Ik ben ook begonnen aan een kopshout snijplankje uit beuk, dus heel nuttig voor mij. Zit nog maar in de eerste fase: latjes van verschillende dikte in de lengte gelijmd. Volgende stap is vlakken met handschaaf, en dan terug verzagen en strookjes plat leggen met kops hout naar boven. Ben benieuwd.
Wat Bijtel bedoelde is dit:
Bekijk bijlage 57538
Dat wordt meestal zo gedaan bij het verlijmen van panelen, maar bij een kopshouten snijplank hoeft het volgens mij niet per se. Ik ga het denk ik wel zo doen (ieder 2de strookje 180° draaien) om esthetische redenen.
ah
dat was niet van toepassing. volgende keer probeer ik dat wél te doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.