kruidenrekje met glazen buisjes

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Mijn vriendin wilde een kerstcadeau voor mijn ouders op een beperkt budget. Ik deed de planning en instructies, het meeste werk deed ze zelf.
Bij de houthandel heb ik een restje okan gekocht. Zeer mooi, erg zwaar. Het oppervlak was erg ruw, veel "tearout" van het zagen. Ik heb geprobeerd om met een schaaf het hout mooi vlak te maken, maar had teveel moeite met de beitel die bleef steken en een lelijke kap in het hout maakte. Dus uiteindelijk het hout maar laten vlakken/schaven bij de houthandel: nog altijd een beetje tearout, maar het viel nog weg te schuren.
Foto van okan na het schaven, je ziet de kapjes.

2016-11-29%2021.54.35.jpg


Mijn vriendin schuurde het hout geduldig van grof tot fijn. Met een zaagslede sneden we makkelijk een mooi stukje van 16x16cm af. Op de computer een patroon getekend, uitgeprint, op het hout geplakt en alle boorpunten gemarkeerd. Met een bovenfrees rondde ik de hoekjes af.

pattern.png


Dan moest er geboord worden. Op internet had ik 2 forstner bitjes besteld, maar die kwamen niet tijdig toe. Grr... Dan maar vlinderboortjes. De buisjes waren 24,5mm diameter, maar sommige waren iets dikker. Door een vlinderboortje bij te slijpen kon ik gaatjes boren die zeer nauw pasten, maar door de afwijking van de diameter van de buisjes was dit niet werkbaar. Nadeel van vlinderboortjes is de lange punt. Ze zijn dan ook niet bedoeld om een blind gat te boren. Ik probeerde de punt in te korten, dit werkte, maar na 10 gaatjes begonnen we ovaalvormige gaten te krijgen en moesten we herbeginnen. Dus boorden we alles met een gewoon 25mm vlinderboortje van Bahco dat niet aangepast werd.

De gaatjes kwamen mooi uit en door de computertekening zag alles er keurig en symmetrisch uit :D

2016-12-22%2021.02.18.jpg


Een eerste laag olie werd aangebracht, met gekookte lijnzaadolie, een beetje tungolie en terpentijn. Het hout absorbeert weinig olie, maar kleurt wel prachtig:

2016-12-22%2022.07.00.jpg


thijsdeschildre__DSC9086.jpg

thijsdeschildre__DSC9089.jpg


Cadeau werd zeer goed ontvangen door mijn ouders. Mijn vader kookt thuis op quasi-professioneel niveau en het leek me een stuk praktischer dan 20 verschillende doosjes en flesjes met kruiden.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Mooi en doeltreffend , dat brengt mij op een idee !!

Rudy

Da''s een prachtig rekje geworden.
Brengt mij ook op ideeën:)
laat jullie maar gaan, post maar foto's in dit topic dan.
idee heb ik zelf gepikt en komt van deze winkel http://www.spicebazaar.be/category/staticpage/2030/accessoires.html
ziet er leuk uit met multiplex, zal nog contrastrijker uitkomen met olie, maar erg duur voor wat het is.
de winkel AVA verkoopt ook de buisjes, maar die winkels vind je blijkbaar enkel in noord-west Belgie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.