Voegen bij keukenkastjes

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Op dit ogenblik ben ik toe aan het recht en haaks schaven van alle fronten van m'n keuken. Daarbij komt de vraag naar voren wat een normale voeg is tussen de verschillende fronten. Dat wil je graag zo klein mogelijk houden, zeg zo'n 2mm, maar de kastjes moeten natuurlijk nog wel open kunnen. Als ik de Blum Cliptop 120 graden scharnieren gebruik, bij 25mm dikke fronten, wat kan ik dan als minimale voeg aanhouden? Ik heb de catalogus van Blum bestudeerd, maar wordt daar eigenlijk niet veel wijzer van :oops:

Een andere vraag. De koelkast komt tegen een zijmuur. Het wordt een inbouw koelkast met opgeschroeft front. Ik neem aan dat je het kastje dan niet strak tegen de muur kunt zetten, maar dat daar nog een strookje tussen moet, om de deur nog open te krijgen. Ik heb daar nu 1cm gedacht, is dat genoeg?

Helaas kan ik niet bij de bestaande keuken spieken wat daar is alles schots en scheef met gapende voegen en versleten scharnieren.
 

worldsound

Actieve deelnemer
Hoi Seek,

2 mm moet inprincipe genoeg zijn. Je zou ook de sluitzijde een beetje arm kunnen schaven net zoals met deuren gebeurt.
Als de deur op de koelkast deur gemonteerd wordt zal het geen probleem geven want het draaipunt van de scharnieren ligt in de kast dus al een paar cm van de muur af.

succes met de keuken.

Groet Koen.
 

Mattias

Nieuw lid
17 apr 2009
17
0
Ik denk dat je er met 2mm niet zult komen?
Zijn deze scharnieren speciaal voor kastdeuren met een dikte van 25mm?
De meeste scharnieren zijn voor deurdiktes van max 20-22mm.

Eventjes wat opzoekwerk gedaan:
http://www.vertommen.be/images/technische_fiche/blum_clip_top_scharnier_120.pdf
Op de laaste pagina staat wat info over de minimale voeg voor deuren.
Volgens de tabel heb je bij een deurdikte van 24mm en een boormaat van 3mm een minimale voeg van 4.5mm nodig,
voor een boormaat van 6mm is deze dan 3.9mm.
Voor deurdiktes van meer dan 24mm raden zij een proefopstelling aan.

Er bestaan wel scharnieren voor dikkere deurdiktes, als mijn geheugen mij niet in de steek laat hadden wij (bij m'n vorige job) deurdiktes tot 25mm,
maar dan werden er scharnieren gebruikt speciaal voor die deurdiktes en die scharnieren hadden zelfs een potboordiameter van 40mm.

Groeten Mattias.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja die Blum catalogus bedoelde ik. Ik begrijp eigenlijk niet wat ze met TA (deuropdek) bedoelen. TB is de afstand van je scharnierboor tot de rand, toch?

Ik moet de deuren aan de achterkant toch nog netjes schaven, dus ik denk dat ik tot 24mm dikte kan gaan. Dan val ik mooi binnen de tabel. En later nog een beetje arm schaven is ook geen probleem.

Dit geldt alleen voor de deurtjes. De lades zouden veel krapper kunnen, maar het is natuurlijk mooier om overal dezelfde voeg aan te houden.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
In zo'n geval maak ik altijd even een proefopstelling met een paar plankjes van dezelfde dikte. dan weet je zeker dat je uit gaat komen voordat je je scharnieten inboort in je deurtjes.
 

Mattias

Nieuw lid
17 apr 2009
17
0
TA deuropdek, daarmee bedoelen ze hoeveel de deur op dikte van de corpus komt te liggen.
Als je corpus een dikte van 18mm heeft en je wilt een voeg van 2 mm zal de deuropdek
18-2= 16mm zijn. Dit enkel bij volledige opdekscharnieren
Bij halfopliggende scharnieren is dit dan die 16mm/2= 8mm.
Bij inliggende scharnieren zie je de ganse dikte van corpus.

Heb nog wat verder gezocht en wat jij nodig hebt zijn deze scharnieren:
http://www.vanhoecke.be/media/blum/pdf/09_nl_94-95-0403.pdf
Dan is een voeg van 2mm zeker mogelijk en is je boormaat (de afstand van de rand van
je potboorgat tot de rand van de deur, het kleine deeltje hout dat blijft staan als je het
gat geboord hebt) mogelijk van 3 tot 7mm.
Hoop dat de uitleg wat duidelijk is.

Maar wat janvandijk vertelt is eigenlijk de beste oplossing, even een proefje maken om
zeker te zijn.

Groeten Mattias.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Heel duidelijk Mattias. En die andere scharnieren zien er inderdaad veelbelovend uit. Ik weet nog niet of ik het ga redden met 2mm voeg, want ik moet af en toe wel veel wegschaven om de fronten haaks te krijgen. Maar ik doe mijn best. 3mm is ook mooi....

En ik ga inderdaad eerst een proefstukje maken. Doe ik eigenlijk met alles, want voor mij is het allemaal nieuw.

Ik heb die pagina uit de Blum katalogus gesaved. Waar kan een particulier zoiets eigenlijk kopen? Ik had http://www.keukenonderdeel.nl al in het vizier, maar die heeft niet die scharnieren voor dikke deuren.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
wat je ook kan doen is de achterkant van je deuren afschuinen (in verstek bvb), zodat de voeg tussen de deurtjes kleiner kan dan voorgeschreven.. Bvb: voeg 1mm, deuren zouden tegen elkaar klemmen bij openen. Neem het deel van de deur weg dat de klemming veroorzaakt en weg is probleem :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja, je kan de zijkant een beetje arm schaven of de radius op de hoek wat groter maken. Maar ik heb alles nu op 3mm voeg gemaakt. Voor een keuken vind ik dit wel mooi genoeg. Kleinere voeg kan niet meer, want dan moet ik er weer hout aan vast gaan plankken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.