nieuwe geleider Meber 320 lintzaagmachine

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Hallo allemaal,

ik heb een Meber 320 lintzaagmachine. Deze machine heb ik in 2015 via het forum van iemand overgenomen.
A.jpg

Leuk ding, bevalt goed, maar ik was nooit zo gelukkig met de geleiders van de zaag. Op dit model gaat dat namelijk d.m.v. geleideblokjes:
B.jpg
Mijn vader heeft een Meber 400 en daar zitten wel kogellagers op als zijgeleiders en dat zaagt toch mooier. Ik heb lang gewikt en gewogen of ik dan toch een andere machine zou kopen, maar heb uiteindelijk deze geleiders van axminster gekocht:
C.jpg
Ze passen op hun BS11 lintzaag en ik heb de bovengeleider nu pas gemaakt op mijn Meber.
De bovengeleider heb ik tegen de zijkant gezet van het kokertje waar de bovengeleider aan zit. Met een messing plaatje van 4 mm dik zit alles precies in het midden:
D.jpg

De machine nog even pas maken:)
E.jpg
en de beschermkap even bijzagen en schroefje verzetten:
F.jpg
G.jpg

De onderste geleider heb ik (nog?) niet vervangen want onder de tafel is erg weinig ruimte:
H.jpg
Eerste indrukken: zaagt veel rustiger!

groeten,
Jan Anton
 
Laatst bewerkt:

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste Jan Anton,
Heb ook een lintzaag met rol geleiders echter de geleiders die onder de tafel zitten heb ik vervangen door harthouten geleiders.
De reden hiervan is dat mijn geleiders niet stof dicht zijn en na iedere zaagbeurt de wieltjes vast zaten.
Dus als je lagertjes gebruikt moeten deze wel stofdicht zijn.

Als iemand een ander advies heeft dan hoor ik dit graag.

Succes
Simon
 
Laatst bewerkt:

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
beste Simon,

dit zijn inderdaad dichte lagers. Axminster verkoopt ze ook zo voor hun machines, dus ik neem aan dat het goed zit.

groeten,
Jan Anton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.