hoe kan je de riemspanning regelen op oude paneelzaag vertongen

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi allemaal,

Ik heb een paar jaar geleden een oude paneelzaag (vertongen) gekocht.
Deze heb ik opgeknapt en opgespoten. Nu is vandaag mijn V-riem losgekomen.
Ik krijg hem heel moeilijk terug op zijn plaats, omdat ik de motor niet losgekoppeld krijg van de zaagas.
Je moet op deze zaag de riem kunnen wisselen om snelheden te veranderen, maar ik krijg dit precies niet ontgrendeld om te wisselen.
Op mijn lintzaag krijgt een riem spanning op de as, door het gewicht van de motor zelf, door de zwaartekracht wordt de riem
aangespannen.

Weet iemand hoe ik dit op deze zaag zou kunnen regelen? alle tips welkom!


SDC15601.jpg
011.jpg
004.jpg
012.jpg
SDC15598.jpg
SDC15858.jpg
SDC15879.jpg
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Bedankt fantic!

Ik ga het eens proberen, maar tot nu toe kwam daar geen beweging in. als ik de motor omhoog duwde, kwam de zaag ook meteen mee omhoog. Misschien teveel aan elkaar gekleefdf. Ik snap alleen niet zo goed waarom op die verroeste as een soort handvat zit. Het leek mij een soort ontkoppelingssysteem, maar geen idee hoe dit zou werken als dit al dient om te ontkoppelen.

Rocky
 

tuoh

Oud hout
Die verroeste as is meer dan waarschijnlijk een lange moer om de motor vast te zetten eens de riem op spanning ligt. De eigenlijke as waar de motor op scharniert is dunner en heeft een schroefdraad waar het verroeste stuk opschroeft. Daarom zit op het
uiteinde ook die hendel. Zou wel kunnen dat er linkse draad opzit. Misschien eerst al eens met WD40 aan de slag en dan eens proberen of ie wil draaien.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ziet er toch naar uit dat hij vastgeroest zit.Beter als wd 40 is gewoon kruipolie (imal of caramba).Dit geeft wel meer rotzooi dus uitkijken voor de snaren
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Bedankt voor de react!es allemaal!

Ik ga het in de week proberen!!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.