Groeffrees

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Heren,

Ik moet binnenkort voor een eenmalige klus groeven in planken zagen. Omdat het omdat het om behoorlijk wat meters gaat (650 a 700 lopende meter) was ik van plan om dit te gaan frezen. Aanvoerapparaat aan en gaan met die banaan. ;)

Het probleem: de breedte van de groef moet 3mm zijn. Ik heb zelf een verstelbare groeffrees van 4 tot 7,5mm. Na een kleine speurtocht heb ik niet kunnen vinden wat ik zocht. Ik zoek een frees zoals deze ( http://nl.feldershop.com/be/Frezen/...ees-Verstelbare-groeffrees/groeffrees-HW.html ) maar dan in de 3mm uitvoering. Het enige wat ik heb kunnen vinden is een verstelbare groeffrees van 1,5 tot 3mm ( http://nl.feldershop.com/be/Verstelbare-groeffrees.html?listtype=search&searchparam=04.0.091 )en die vond ik iets te prijzig voor eenmalig gebruik.

Het is overigens voor een Felder machine, dus asgat 30mm.

Iemand een idee of een andere oplossing?

Alvast bedankt!
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Mocht ik helemaal niets kunnen vinden dan zal het zagen worden, maar ik laat liever de frees + aanvoerapparaat het werk doen. :cool:

Het gaat om bankirai planken waar een groef in moet komen voor het Alpha-Wing profiel.

terras-doorsnede-1.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Zoals Ronald zegt: met zaagblad. Ik heb al vaker groeven gefreesd met een zaagblad voor de afkortzaag (Electra Beckum KGS). Dit zaagblad past in de kap van de freesmachine. Gaat probleemloos.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Zoals Ronald zegt: met zaagblad. Ik heb al vaker groeven gefreesd met een zaagblad voor de afkortzaag (Electra Beckum KGS). Dit zaagblad past in de kap van de freesmachine. Gaat probleemloos.

Daar heb ik ook al aan gedacht, maar dat gaat niet passen omdat het onder 45 graden moet, en dan is de diameter van het blad te groot.

- - - Updated - - -


Super, precies wat ik zocht! Mijn dank is groot! :D
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Toch een andere oplossing bedacht.

In eerste instantie dacht ik dat er alleen een groef onder 45 graden in de plank moest komen, maar het bleek dat er onder de groef ook een gedeelte, 6mm vanuit elke hoek, onder 45 graden moest worden afgekant. Daarom heb ik maar een set profielmessen laten slijpen bij de buurman (erg handig zo'n bedrijf op 100m afstand :D ) en kon ik beide bewerkingen in 1x uitvoeren.

IMG_3984.jpg

Iedereen alsnog bedankt voor de hulp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.