Rampamoer

mellebast

Nieuw lid
16 okt 2016
7
0
Hallo,

Mijn projectje is dat ik een tafel aan het maken ben.
Alleen nu wil ik het blad aan mijn stalen onderstel bevestigen middels rampamoeren in het blad te maken en zo mijn onderstel aan het blad te klemmen met een bout.
Nu mijn probleem... Ik heb echt geen idee welke rampamoer ik moet hebben. de meeste zijn Blanc staal of verzinkt.
het gaat om eikenhout en Amerikaans noten.
beiden bevatten looizuur waardoor ik bang ben op blauwe/zwarte uitslag.
Welk materiaal moet ik hebben?
en waar kan ik dat kopen ik heb al heel internet afgezocht en een aantal groothandels geweest en tot nu toe niks....

alvast bedankt!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Mijn ervaring met eiken is dat het zo hard is dat je ook zonder rampamoer kan werken door een gat te boren en er schroefdraad in te tappen.
 

mellebast

Nieuw lid
16 okt 2016
7
0
Welkom op het forum, eikenhout en ijzer is geen goede combinatie, zoals je zelf al schrijft geeft dat blauw zwarte plekken, een optie is RVS, of een andere manier van bevestigen.

https://www.rvspaleis.nl/moeren/rampamoer-[-]-hout/9280-2-8_1

Groet Pel.

Dankjewel voor de link.
rvs lijkt me een goede oplossing.
alleen die dingen zijn 5 euro per stuk. Kost me 80 euro als ik die ga gebruiken.
dit lijkt me eigenlijk heel erg duur of verkijk ik mij hier op?
zou voor Amerikaans noten eventueel wel verzinkt kunnen of daar ook beter rvs?

- - - Updated - - -


Messing is netzogoed een naar product icm eiken helaas...
 
P

Pel

Guest
Hoe dik is het blad wat je op dat stalen onderstel gaat maken?

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ga je het stalen onderstel ook behandelen? Anders gaat dat ook reageren met het eikenhout toch?

En wat fotos van je project zouden ook niet misstaan in dit topic :p
 

mellebast

Nieuw lid
16 okt 2016
7
0
Ga je het stalen onderstel ook behandelen? Anders gaat dat ook reageren met het eikenhout toch?

En wat fotos van je project zouden ook niet misstaan in dit topic :p

ik ga het coaten! Dan moet het goed komen denk ik.
fotos zal ik een x maken en posten
 
P

Pel

Guest
Je kunt ook RVS houtdraadboutjes (voorboren) gebruiken om het blad vast te zetten, echter zorg dat je slob gaten in het onderstel maakt want het hout werkt.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zit met datzelfde probleem, ik moet houtdraadbouten hebben van 160mm en dan in rvs
Nu vraag ik mij af of A2 voldoende is icm eiken of dat dit A4 moet zijn
 

NielsWullems

Nieuw lid
23 dec 2014
2
0
Mocht je RvS moeren en bouten gebruiken, let dan op dat je de schroefdraad smeert. Als er tijdens het aandraaien een koudlas optreedt krijg je het nooit meer los (of vast als het nog niet vast zit).
 

NielsWullems

Nieuw lid
23 dec 2014
2
0
Sorry mannen als ik te onduidelijk was. Voor mij als werktuigbouwkundige is de term normaal, stond er even niet bij stil dat andere er niet bekend mee zouden zijn.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb rampas in Duitsland gekocht. Een kleine serie is veel goedkoper dan per stuk. Ik zou even moeten zoeken waar ik ze precies kocht. Iets met Wahl?
(ze zijn zeker ook in messing)

mvg
klaas0639
 

mellebast

Nieuw lid
16 okt 2016
7
0
Ik heb rampas in Duitsland gekocht. Een kleine serie is veel goedkoper dan per stuk. Ik zou even moeten zoeken waar ik ze precies kocht. Iets met Wahl?
(ze zijn zeker ook in messing)

mvg
klaas0639
Dankjewel ik hoor het graag!

stel dat ik toch verzinkte zou gebruiken dan neem ik aan dat de verkleuring niet helemaal tot de bovenkant van het hout trekt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.