Waar goede handzagen kopen?

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Waar kun je, buiten Baptist, in Nederland goede handzagen met houten handvat kopen? En dan bedoel ik niet de Lie Nielsen-prijsklasse.

Baptist heeft wel handzagen (PAX, Lynx) maar die zijn me ook nog fors aan de prijs. Ik heb rondgesnuffeld naar goede gebruikte zagen (Disston etc), maar die zijn tamelijk schaars. En Google heeft me ook niet verder geholpen.

Thymen
 
  • Leuk
Waarderingen: henkvanzuylen

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Dank voor de reacties. De zagen van Dictum en Feine Werkzeuge had ik al gezien, maar ik zoek eigenlijk een winkel waar ik ze kan aanraken.

De Dictum zagen hebben een zogenaamde 'Turbo-Cut' vertanding, en die lijkt me vrij moeilijk na te scherpen (vijlen). Qua prijs wel goed te doen, en je hebt daarbij aan één zaag voldoende voor schulpen en afkorten. Iemand hier ervaring mee?

De Pax zagen van Feine Werkzeuge lijken me prima, maar dan ben ik voor een schulp- en afkortzaag 160 euro kwijt.
De Lynx zagen zouden het mij prima kunnen doen, maar ik vind de handgreep echt foeilelijk. En het oog wil oog wat, toch?
De onderste zagen, de 'William Greaves' zijn qua prijs aantrekkelijk, maar een schulpzaag met 4.5 TPI lijkt me wel heel erg grof.

Ducotools ken ik ook, maar de zagen die ze op dit moment op de site hebben staan mankeren alle iets aan het handvat.

Dus blijft de vraag: waar is, naast Baptist, een winkel in NL waar ze goede zagen met een houten handvat in het assortiment hebben?
 
P

Pel

Guest
Goede vraag, waar je in Nederland een fatsoenlijke zaag kunt kopen, de zagen van Gamma zijn met geharde tanden die kun je niet meer slijpen. Ik zou het zo een twee drie niet weten, misschien ergens in een achteraf zaak die nog wat onder het stof in een oude doos heeft liggen:)

Groet Pel.
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Ik heb eens geprobeerd een Gamma zaag met geharde tanden te slijpen. Geen enkel probleem, vijlde net als mijn andere zagen. Geharde Bahco Is een ander verhaal.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Probeer toch op de tweedehands markt een oudje te kopen die in redelijke staat is , dus geen pitroest en knikken
Slijpen lichte buigingen en evt een nieuw handvat is prima zelf te fixen en wordt ie ook helemaal van jezelf

Ik koop zelden nieuw handgereedschap omdat wat ze vroeger maakte gewoon beter is
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Dank voor de reacties. De zagen van Dictum en Feine Werkzeuge had ik al gezien, maar ik zoek eigenlijk een winkel waar ik ze kan aanraken.

De Dictum zagen hebben een zogenaamde 'Turbo-Cut' vertanding, en die lijkt me vrij moeilijk na te scherpen (vijlen). Qua prijs wel goed te doen, en je hebt daarbij aan één zaag voldoende voor schulpen en afkorten. Iemand hier ervaring mee?

De Pax zagen van Feine Werkzeuge lijken me prima, maar dan ben ik voor een schulp- en afkortzaag 160 euro kwijt.
De Lynx zagen zouden het mij prima kunnen doen, maar ik vind de handgreep echt foeilelijk. En het oog wil oog wat, toch?
De onderste zagen, de 'William Greaves' zijn qua prijs aantrekkelijk, maar een schulpzaag met 4.5 TPI lijkt me wel heel erg grof.

Ducotools ken ik ook, maar de zagen die ze op dit moment op de site hebben staan mankeren alle iets aan het handvat.

Dus blijft de vraag: waar is, naast Baptist, een winkel in NL waar ze goede zagen met een houten handvat in het assortiment hebben?

ik ben in het bezit van de pas 66cm ripcut en de pak 66cm crosscut zagen van fine-tools je mag altijd langskomen om ze te bekijken en aan te raken kan je daarna beslissen of je ze wat vind.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Dank nogmaals voor de reacties.

Ik ben op dit moment in contact met iemand die een gebruikte zaag heeft, volgende week een keer kijken. Toevallig nog dichtbij mijn woonplaats ook..

Een gebruikte, niet te dure zaag heeft als voordeel dat als het vijlen/zetten niet de eerste keer helemaal goed gaat, het niet zo zeer doet als bij een Lie Nielsen...

Ik laat wel weten wat het is geworden!

Groeten, en allen nog een plezierige jaarwisseling toegewenst!

Thymen
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Het is uitgedraaid op gebruikte zagen. Duifjes. Wat zeg ik? een complete duiventil! Op de foto vijf van de zes. Er is nog een middenmaat die niet op de foto staat.

Ben nu bezig om ze allemaal op te schonen. De bladen zijn recht, zonder kinken, de handvaten allemaal heel. Van twee stuks zal ik wat meer moeite moeten doen om de schroeven van het handvat los te maken, die draaien mee. Maar van de anderen heb ik de bladen met fijn waterproof schuurpapier, en daarna staalwol schoon gemaakt. Wat vlekjes hier en daar, maar geen putroest. De handvaten heb ik ontdaan van de lak, fijn opgeschuurd en flink in de olie gezet.

Wat volgt is het vijlen en zetten. Ze zijn allemaal behoorlijk stomp, valt niet goed mee te zagen zo. Een zettang moet ik nog kopen, een vijl heb ik reeds. Ik wil proberen van elke soort een schulp- en een afkortzaag te maken, de kleinere variant met iets fijnere vertanding dan de grote. Maar voorlopig laat ik het aantal tanden wat het is, later maar een keer een zaag helemaal van nieuwe tanden voorzien.

Het zijn geen Lie Nielsen, en het zal ook wel niet het allerbeste staal zijn dat er is. Maar voor mij is het goed genoeg. En die paar centen die ik er voor betaald heb, die zijn ze echt wel waard.

Op de foto zoals ik ze heb gekregen.

20170104_132901.jpg
 
P

Pel

Guest
Als ze goed geslepen zijn Thymen, en je hiermee zaagt zul je het verschil met een Lie Nielsen niet merken denk ik, je merkt het wel in jou portemonnee, deze zagen krijg jij niet meer versleten.

Groet Pel.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Mooie collectie. Ik ben het met Pel eens. Je zult geen verschil ervaren met professionele zagen. Dat merk je pas als je heel veel zaagt. Laten we zeggen dagelijks een paar grote balken zagen, inkorten, schulpen, e.d.

Zelf gebruik ik mijn Duifje 16 inch al vanaf de LTS. Deze is gevijld als afkortzaag en de 24 inch is gevijld als schulpzaag. Ik heb ook Disstons, Atkins, Baier en zelfs enkele Slack Sellar (= fabrikant van Duifje) nr 95 zagen. Dus ik weet waar ik het over heb. Het handvat is wel wat kleiner, maar dat is voor mij geen probleem. Heb ook kleine handen.

Houdt er rekening mee dat het staal iets zachter is, dan de professionele zagen. Daar staat tegenover dat het lekker vijlt. Verder kan het zijn dat je het handvat niet kunt verwijderen, omdat de gaten er lijkt wel doorheen gestanst en de bramen van het staal zit dan in het hout.
Verder is het blad bij de rug niet dunner, dus ietsjes meer zetten dan bij een professionele zaag.

Veel zaagplezier!

Groet, Wim
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
@Wim56: Ik heb pas geleden een Baier met 'multiplex' handgreep gescoord. Zo te zien is ze nog nooit geslepen, of dat is door een vakman gedaan. Voor vijf Euro kon ik ze niet laten liggen, maar ik weet niet wat ik hiermee in handen heb en ik heb er nog niets mee gedaan. Heb ik top of flop?
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Moet je even een foto toevoegen. Baier had ook (goede) amateurzagen. Maar je kun ook een topper hebben. Dat zie ik direct aan de foto.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Dank voor de opmerkingen.

En Wim, goed jouw gebruikerservaring te horen. Dat het staal wat zachter is, is geen probleem. Ik zal er niet dagelijks veel meters mee maken. Dat het wat gemakkelijker vijlt komt me wel goed uit. En ook ik heb niet van die grote handen, mij past het wel goed zo.

Sommige handvaten zijn inderdaad niet los te krijgen, teveel braam om de gaten heen. Die heb ik schoongemaakt met handvat en al, en omdat het wat vochtig is geworden, eerst even goed laten drogen voordat ik ze in de olie zet.

Sommige van de tules zijn iets langer dan de handvaten dik zijn, daar heb ik eerst maar een sluitringetje onder gedaan om het blad vast te zetten. Later de tule iets inkorten, staat wat netter. Kun je die tules trouwens los kopen?

In totaal heb ik nu drie 20", een 16" en twee 14". Van één van de 12" mist een tand, die zal ik dus helemaal van nieuwe tanden moeten voorzien. Maar dat komt later. Paul Sellers heeft gelukkig duidelijke filmpjes op het internet staan, maar weer even goed bekijken.

Al met al ben ik er blij mee. En dat voor zes tientjes in totaal....


Duifjes.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.