Nieuw in houtbewerking en op het forum

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Hallo!

Mijn naam is Artbij en ik ben nieuw hier op het forum en in houtbewerking. Vanwege de komst van een tweede kleine zocht ik een hobby die ik thuis kan uitoefenen, dit in tegenstelling tot de bezigheid waar ik tot nu toe mijn tijd aan besteed (golf). Omdat kerst eraan kwam en ik komend jaar een huis ga (laten) bouwen leek het met leuk om weer eens wat gereedschap te vragen die ik nu en als het nieuwe huis er staat kan gebruiken. Ik zal dan een paar inbouwkaste, fietsenrek, tuinhuisje etc gaan maken.

Nu was ik begonnen met een doos van 9mm triplex voor de geleiderail van mijn Scheppach CS55. Ik beschik niet over een zaagtafel maar wel over die CS55 invalzaag en een KGS216 afkortzaag. Nu is eigenlijk mijn eerste vraag, hoe zorg ik dat alles haaks is? Ik heb een strook van de plaat afgezaagd op de goede breedte, haaks op de zijkant van de triplexplaat. Dit haaks heb ik bepaald door dezelfde afstand van het eind van de plaat te meten op verschillende plekken en dan daar de geleiderail langs te leggen en vervolgens langs de rail te zagen. Als ik dit meet met mijn winkelhaak zie ik dat die niet precies haaks is. Hoe kan ik dit beter doen?
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Ik heb 2 dezelfde planken gemaakt en die op elkaar geplaatst. Ze zijn niet exact evenwijdig aan elkaar.

WAt wil je precies op de foto zien? Volgens mij kun je op een foto niet zien of iets haaks is....
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
De denkwijze van de zender en de ontvanger is niet altijd dezelfde, misschien maar beter ook want dat levert sneller oplossingen.
De foto is om je uitleg uit je eerste post beter te kunnen begrijpen.

Als ik je (goed) begrijp, heb je een strook afgezaagd met je cirkelzaag op de geleider haaks op de zijkant.
Als je dan de twee delen op elkaar legt zijn ze niet gelijk:
Is de originele hoek van de plaat triplex wel haaks?
Heb je je geleider wellicht verdraaid met het zagen?
Kan je zaag van de geleider lopen?
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Is inderdaad moeilijk uitleggen :).

Over de originele hoek twijfel ik nu wel, maar kan dat niet meer controleren natuurlijk. Hoe staat dat normaal met bouwmarkt MDF?

Ik zet de geleider vast met een klem, dus verwacht niet dat die verschuift en heb daar ook wel op gelet. Ik gebruik geleiderail, daar loopt de zaag volgens mij niet vanaf.
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Artbij, als je aan een plaat gaat zagen, altijd eerst controleren dat het stuk wat je eraf wil zagen haaks is. Een nieuwe plaat is altijd haaks, echter als er iemand een stuk vanaf heeft gezaagd dan weet je niet welke kant wel haaks is, nou dat controleer je dan even welke hoek wel haaks is. Vervolgens is het twee streepjes op de plaat zetten daar de rail op leggen en zagen maar.

Groet Pel.
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Uiteindelijk had ik nu een werkstuk dat rondom niet haaks was, hoe maak ik dat dan weer haaks? Als ik een haaksehoek heb kom ik er wel uit, maar bij geen is dat lastiger.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Welkom hier! Als de stroken niet evenwijdig zijn heb je de geleider toch niet goed op maat gelegd. Daarna eerst maar eens kijken of je winkelhaak wel haaks is.

Fons
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Welkom hier! Als de stroken niet evenwijdig zijn heb je de geleider toch niet goed op maat gelegd. Daarna eerst maar eens kijken of je winkelhaak wel haaks is.

Fons

Heb 3 verschillende, zal ze eens testen straks, maar hoop niet dat ze alle 3 niet haaks zijn...
 
P

Pel

Guest
Uiteindelijk had ik nu een werkstuk dat rondom niet haaks was, hoe maak ik dat dan weer haaks? Als ik een haaksehoek heb kom ik er wel uit, maar bij geen is dat lastiger.

Je zult altijd van een haakse hoek uit moeten gaan, dan wordt de rest vanzelf haaks, om te controleren of iets haaks is meet je de 3, 4, 5 steek, 60cm dan 80cm, dan moet de langste kant van de driehoek 100 cm zijn, stelling van Pythagoras.

Groet Pel.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
Volgens mij een beetje overbodig, staat alweer een hele rits aan berichten tussen :)

Als je haaks van de zijde bent uitgegaan zit er nu in ieder geval een haakse hoek aan elk stuk.
Nieuwe plaat haaks maken is een kwestie van zagen, in het slechtste geval moet je dus 3 zijden corrigeren.
Een beter geval is dat de "uiteinden" scheef zijn en hoef je deze uiteinden dus alleen maar haaks te krijgen (dat zou dus twee keer zagen zijn)

Maar inderdaad, zoals Pel, zegt; eerst controleren wat je hebt (meten is weten :) )
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Had dat inderdaad gezien die 3,4,5 techniek. Zat al te denken om iets te groot uit te zagen en dan volgens die techniek een rechthoek te tekenen, maar dat is veel overbodig werk.
 
Laatst bewerkt:

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Zit nu te denken om op de plaat een rechte winkelhaal te klemmen en hier tegen aan dan weer de geleiderail te plaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.