PDA

Bekijk Volledige Versie : Het bouwen van mijn MFTC (ontwerp BenchWorks)

Spaander
27-12-16, 20:49
Eindelijk eens een project van mijn hand na jaren leesplezier hier op het forum.
Tijdens de open hout dag 2015 in Zutphen ben ik aangestoken door het enthousiasme van Bosquet (Ekko).
Die stond daar toch zo trots zijn MFTC XL te presenteren en trok daarmee veel bekijks, hij had het daar zo druk mee dat hij niet eens de tijd had om koffie te drinken.
Dus de stoute schoenen aangetrokken en een e-mail naar BenchWorks (Timothy) gestuurd en de tekeningen besteld.
Na deze ontvangen te hebben een X aantal keren door gelezen te hebben alles op een rijtje gezet en alles zelf opgeschreven wat ik bij elkaar moest zoeken en bestellen.
Er waren ook nog wat onduidelijk en onvolledigheden in de beschrijving misschien voor een ervaren houtbewerker geen probleem maar ik moest het met vragen en uitzoeken uit zien te vinden.

Eerst ben ik op zoek gegaan naar alle onderdelen die nodig waren en alles wat ik niet had en kon vinden bij de familie, kennissen en buren heb ik gekocht,
dat waren o.a de T-tracks, wielen, ladegeleiders, pootjes.
Ik had van hout reststukjes zat maar niet altijd te gebruiken, voor de grote stukken multiplex moest ik echt naar de bouwmarkt. 1x 244x122x12mm en 1x 122x61x9mm berken multiplex bij de gamma na lang zoeken tussen de platen de rechte eruit gehaald en 1x 122x61x18mm berken multiplex ook na lang zoeken een rechte bij de Praxis gevonden.
Al het hardhout en grenenhout is gezaagd uit oude meranti vensterbanken en een oud grenen eetkamertafel.
Het MDF werkblad gewijzigd in 18mm i.p.v. 12mm voor de basistafel en de twee lange zijkanten van 18mm multiplex voor het frame van de uitbreidingstafel (extensietafel) heb ik van Ekko (Bosquet) gekregen.

Juni 2016,
Alles is binnen dus nu gaat het beginnen, de messen zijn geslepen, of is het beitels? (maar dat kan ik niet eens.)
Maar de zaagbladen en de frezen zijn scherp want mooi gereedschap is mijn hobby en dus ‘verzamel’ ik dat al jaren.
In de tijd van het maken van deze mobiele werkbank heb ik ook nog het een en ander aangeschaft (haha).

Ik zal de voortgang in stukjes plaatsen zodat het niet in een keer zo’n heel lang verhaal wordt.
De plaatjes zijn vaak gemaakt als het werk al gedaan is dus zie je b.v. de zaagsnede er al in aanwezig.
Ook de volgorde is soms in werkelijkheid anders geweest maar voor het verhaal op een andere plaats gezet.
Het wordt een soort van strip verhaal en speciaal voor rendew met vιιl afbeeldingen, helaas voor hem geen filmpjes want zulke geavanceerde toestellen heb ik niet.

Deel-1 Een overzicht van het hout en de onderdelen dat ik ga gebruiken
57192
afb.1 - Het gebruikte hout en multiplex voor de MFTC
afb.2 - De benodigde onderdelen aangeschaft, de T-tracks zijn nog onderweg

Deel-2 Het zagen kan beginnen
57193
afb.1 – Wel zo goed om af en toe te kijken of het nog goed gaat
afb.2 – Het zagen van het multiplex voor de basis 2x meten en hoppa de zaag erin

57194
afb.3 – Het inzagen van de open stukken in de onderkant basis
afb.4 – Het inzagen van de achterwand, het begint er op te lijken, het ruwe houtwerk voor de basis is bijna gereed

57195
afb.5 – Voor het eerst deze Aldi asemmer als cycloon gebruikt
afb.6 – Zo te zien niet verkeerd, scheelt toch weer in de papieren stofzakken van de stofzuiger

Deel-3 Het uitzagen van de ingezaagde stukken uit de basis
Het zagen van de grote stukken heb ik met de invalzaag gedaan en dat ging goed alleen nog de hoekjes loszagen met de decoupeerzaag.
De kromme vormen en recht uitzagen met de decoupeerzaag ging bij mij niet zo goed, het blijkt dat ik nog moet leren zagen met een decoupeerzaag of meer ervaring opdoen.

57197
afb.1 – Het uitzagen van de ingezaagde stukken
afb.2 – De ingezaagde stukken uitzagen van het achter paneel

57198
afb.3 – Uitzagen van de zijpanelen, het vormzagen ging niet zo geweldig door gebrek aan ervaring
afb.4 – Maar met vijlen en schuren toch nog redelijk gekregen

wordt vervolgd
Mvg,:).

tuoh
27-12-16, 22:04
Goe bezig Spaander;)

MarcelG
27-12-16, 22:48
Mooi project om te volgen, je werkt lekker gestructureerd maakt het voor mij erg prettig. SUCCES!

Spaander
28-12-16, 08:07
Goe bezig Spaander;)

Mooi project om te volgen, je werkt lekker gestructureerd maakt het voor mij erg prettig. SUCCES!

Dank,:)

peterl
28-12-16, 08:09
mooie klus inderdaad gestructureerd werken.een goed zaag plan en tekeningen scheelt een hoop ergernis en geklooi.we volgen het met plezier

gr peter

Spaander
28-12-16, 08:31
Update 1.

Deel-4 Lengtes zagen op de zaagtafel,
Omdat ik zoveel mogelijk vooruit wil werken voordat ik de werkbank in elkaar ga bouwen zaag, boor, frees ik zoveel als mogelijk, doordat voorwerken gaat er wel eens iets mis, en bij veranderingen moet er later ook weer iets gecorrigeerd worden

57211
D4 afb.1 – De lengte ’s zagen op de zaagtafel, een omgekeerde Bosch GKS 66 CE onder een Metabo Flexo 500 tafel
D4 afb.2 – Oeps, hier moest 3x 60mm uit.. dat gaat niet meer lukken wat nu, gewoon doorzagen.

57212
D4 afb.3 – Dan maar 1 x 60mm en 1x te smal
D4 afb.4 – En nog een keer 1 x 60mm en 1x te smal

57213
D4 afb.5 – Hier de smalle latten gelijmd, nu kan ik deze weer op 60mm breed zagen
D4 afb.6 – Alle lengte ’s voor de frames van de werktafelen extensietafel

Deel-5 Afkorten van de diverse lengte ‘s,

57214
D5 afb.1 – Ik zaag ook wel eens met de hand, hier de smalle verstevigingsstukken
D5 afb.2 – En de korte stukjes op mijn te kleine werkbank, met de hand is dat ook veiliger

57215
D5 afb.3 – De rest van de lange stukken op de afkortzaag en hoppa dit gaat wel makkelijker
D5 afb.4 – Hier de zijkanten van de extensietafel afkorten

Deel-6 Het wijzigen van diverse maten,
Omdat ik het losse blad van de werktafel 9mm heb gemaakt i.p.v.4mm moet ik het frame 5mm dunner maken, anders past het niet met de rails tussen het werktafelblad als die ingeklapt is.
Dus moest ik van het frame onder dit blad 5 mm er af zagen om tot dezelfde hoogte van 30mm te komen.

57216
D6 afb.1 – Het frame van het losse blad inkorten van 26mm naar 21mm
D6 afb.2 – Het resultaat

Omdat ik 1x systainer 3 en 2x systainer 2 erin wilde hebben moest ik ook de maten aanpassen van de lade onderin maar
ook de verstevigingsblokken naast de lade.

57217
D6 afb.3 – De as verstevigingstukken van 86mm naar 80mm
D6 afb.4 – De as verstevigingstukken van 86mm naar 80mm

En daar moet nu ook een gleuf infrezen voor de ladegeleiders.

57218
D6 afb.5 – De as verstevigingstukken infrezen voor de ladegeleiders
D6 afb.6 – De as verstevigingstukken infrezen voor de ladegeleiders

De onderlade mag dan ook niet hoger dan 80mm worden maar die moet nog op maat gezaagd worden.

Wordt vervolgd,

Bosquet
28-12-16, 09:33
Cool !!! Leuk om te zien dat je zo gestructureerd werkt. En je doet jezelf tekort; het werk gaat je uitstekend af en je hebt mooi gereedschap tot je beschikking !!!

Spaander
29-12-16, 07:54
mooie klus inderdaad gestructureerd werken.een goed zaag plan en tekeningen scheelt een hoop ergernis en geklooi.we volgen het met plezier gr peter

Cool !!! Leuk om te zien dat je zo gestructureerd werkt. En je doet jezelf tekort; het werk gaat je uitstekend af en je hebt mooi gereedschap tot je beschikking !!!

Dank je, ik doe mijn best.
Mvg, :).

Spaander
29-12-16, 08:10
Update 2.

Deel-7 Vormen en herzagen met de lintzaag

Het is mij opgevallen tijdens het bouwen van deze MFTC dat het zagen met de lintzaag mij vele malen prettiger en makkelijker afging dan met een decoupeerzaag.
Je moet er dan wel bij kunnen komen met het zaaglint, het kan uiteraard liggen aan mijn vaardigheid met een decoupeerzaag maar recht zagen uit de hand ging bij mij niet echt mooi. Ook de bochten waren niet mooi strak bij de uitsparingen in de zijkanten van de basistafel.
Met de lintzaag was het echt geen probleem om met de hand bochten en nagenoeg recht te zagen terwijl ik op deze machine nauwelijks of geen ervaring heb en langs/met een geleider recht zagen ging echt mooi.

57310
D7 afb.1 – Het in vorm zagen van de haakjes op de Lintzaag was al klaar maar toch nog even op de foto gezet
D7 afb.2 – De verstevigingsteun (support) voor het scharnierpunt van het opklapbare werkblad,

57311
D7 afb.3 – Verstevigingstuk voor de zijwand bij de assen en de haakjes,
D7 afb.4 – Het stootblokje aan de voorkant van de basis afronden,

57312
D7 afb.5 – Het herzagen van de balkjes in stroken voor de liggers van de verstelbare poten, het zagen was al gedaan maar ik wilde de afbeeldingen laten zien
D7 afb.6 – Het resultaat na vlakken en op maat zagen van de liggers, de rechter 2 kunnen mooier maar ze waren al 1mm minder dan in de beschrijving.

Deel-8 Het schuren van de kromme vormen op de lintzaag en de kolomboormachine

57313
D8 afb.1 – Het schuren van het scharnierpunten op de lintzaag voor de rondingen en korte rechte kanten
D8 afb.2 – Het schuren van de haakjes

57314
D8 afb.3 – Rondschuren van de stootblokjes
D8 afb.4 – Sommige vormen moest ik op de kolomboormachine schuren

57315
D8 afb.5 – Het schuren van de verstevigingstukken van de zijkanten
D8 afb.6 – Ook het handwerk wordt door al dat machine werk niet vergeten

Deel-9 Schaven en schuren met B&D

Ik verbaas me nog steeds dat mijn oude B&D machines nog zo goed werken, ze zijn al meer dan 30 jaar oud.
Maar ik gebruik ze niet vaak en ze maken wel veel lawaai.

57316
D9 afb.1 – Eindelijk weer eens met mijn oude vertrouwde blackendeckertjes aan de slag.
D9 afb.2 – Het afronden op de handschaafmachine van het lade handvat kan mooi in het gleufje van de machine

57317
D9 afb.3 – Afronden/afschuinen van het handvat waarmee de MFTC basis wordt verplaatst
D9 afb.4 – Het schuren op mijn oude bandschuurmachine voor de wat langere rechte stukken

57318
D9 afb.5 – Het lange rechte stuk van de haakjes
D9 afb.6 – En als laatste het rechte stuk van de stootblokjes

Word vervolgd,
Mvg,

tools
29-12-16, 13:46
Ziet er goed uit Spaander.

Groet Rob.

Spaander
30-12-16, 07:49
Ziet er goed uit Spaander. Groet Rob.

Dank je.

Spaander
30-12-16, 08:00
Update 3.

Deel-10 Maken van de systainer lades

Na het aftekenen de vier platen op elkaar geboord op de kolomboormachine, later heb ik er maar drie gebruikt.

57428
D10 afb.1 – Eerst goed aftekenen
D10 afb.2 – Vier op elkaar en boren, dan is het in een keer gedaan

Na het boren merkte ik dat de onderste platen andersom hadden gelegen, dus opnieuw aftekenen, ruw uitzagen en de kanten frezen.

57429
D10 afb.3 – Oeps… ik geloof dat ik de onderste 3 verkeerd om gelegd heb
D10 afb.4 – Opnieuw aftekenen, uitzagen en uitfrezen

Het afronden ging mij goed af voor de eerste keer, maar ik had dat frezen met een lager afgekeken bij tuoh en van hem goed advies gekregen op de open dag in Zwolle.

57430
D10 afb.5 – Afronden met afrondfrees R3,2
D10 afb.6 – Het afronden ging echt prima en snel met een goed resultaat

Deel-11 Afteken van de ladegeleiders

57431
D11 afb.01 – Aftekenen op de systainerlade
D11 afb.02 – Het voor prikken met de priem

57432
D11 afb.03 – Het aftekenen en voorprikken op de binnen zijkant van de basiskast
D11 afb.04 – Zoals je ziet gaat het niet altijd goed maar gelukkig nog op tijd gezien en hersteld

Word vervolgd,

Spaander
31-12-16, 08:08
Update 4.

Deel-12 Een mal maken en frezen met de bovenfrees

57473
D12 afb.1 – Maken van de grote mal voor de extensietafel
D12 afb.2 – Hier komt mijn oude groene Bosch pof 600 ace weer goed van pas

Voor de grote mal heb ik later de hoek ronder gemaakt en later bleek dat ik met 18mm multiplex niet diep genoeg kon frezen en heb toen een nieuwe mal van 12mm multiplex gemaakt.

57474
D12 afb.3 – Het resultaat na het frezen
D12 afb.4 – De hoeken ronder en een nieuwe mal van 12mm dik gemaakt

Het frezen met de kleine mal eerst vastgezet met klemmen ging niet zo goed want die trilde los, zie het resultaat.

57475
D12 afb.5 – Hierbij ook een kleine mal voor de gleuven van de geleiderails
D12 afb.6 – Oeps…. het frezen met de kleine mal met klemmen ging niet goed

57476
D12 afb.7 – Opnieuw proberen maar nu met de mal erop geschroefd
D12 afb.8 – Nu, dat gaat goed en veel makkelijker

57477
D12 afb.9 – Hier het uitfrezen met de grote mal in het frame van de extensietafel
D12 afb.10 – Dat ging snel en was fijn om te doen en het resultaat mag er wezen

In mijn enthousiasme omdat het zo lekker ging vergeten dat in het achterste vak de aansluiting van de uitklapbare poten komen, dus dat moet ik later nog oplossen.

Word vervolgd,

Kor
31-12-16, 22:59
Leuk om zo over je schouder mee te kunnen kijken. Die missertjes zijn heel herkenbaar...

Spaander
01-01-17, 10:26
Leuk om zo over je schouder mee te kunnen kijken. Die missertjes zijn heel herkenbaar...
Nu je het zegt... had ik ook een beetje dat gevoel... dat zal toch niet de reden zijn he'? ;)

Spaander
01-01-17, 10:34
Update 5.

Deel-13 Sleuven frezen voor de offer strips op de freestafel

Het frezen gaat mij steeds beter af en de precisie die daarmee te behalen is bevalt mij prima.
En met deze nieuwe aangeschafte featherboards (bij Axminster) gaat het een stuk makkelijker dan voorheen.

57517
D13 afb.1 – Sleuven voor de offer strips in het zijkanten van de extensietafel
D13 afb,2 – Dat ziet er goed uit

57518
D13 afb.3 – Hier de sleuven in de spanten van de extensietafel
D13 afb.4 – En de achterkant

57519
D13 afb.5 – En als laatste de voorkant
D13 afb.6 – Dat zit mooi klem en blijft goed zitten

Deel 13a Sleuven frezen voor de T-tracks en het houten T-profiel

57520
D13a afb.1 – De sleuven voor de T-tracks aan de zijkant van het werkbladframe
D13a afb.2 – En de achterkant

57521
D13a afb.3 – Het T-profiel verbindingslatje frezen voor verbinding tussen de basis en extensietafel
D13a afb.4 – En het pas nog precies ook

Wordt vervolgd,

Bosquet
02-01-17, 14:46
Erg cool, die T-profiel verbindingslatten !
Ben benieuw naar de werking van het geheel...
Mooi draadje zo !!!

Spaander
02-01-17, 14:58
Erg cool, die T-profiel verbindingslatten !
Ben benieuw naar de werking van het geheel...
Mooi draadje zo !!!
Dank je, blijf het volgen en het zal geopenbaard worden.:D

Spaander
02-01-17, 15:11
Update 6.

Deel-14 Het beginmateriaal voor het bouwen van de MFTC

Eindelijk is voor zover mogelijk alles gereed om met het samenbouwen te beginnen.

57540
D14 afb.1 – Een overzicht van het te gebruiken materiaal
D14 afb.2 – Hopelijk heb ik alles en kunnen we met bouwen beginnen

Deel-15 Gereed maken van de poten en liggers

Voor het schuren gebruikte ik voor het eerst het Sunmigt schuurpapier rollen van Ecotools, wat een verschil met het papier dat ik voorheen van bouwmarkten gebruikt had. Het loop veel minder gauw vol en blijft veel langer scherp, helaas verkopen ze nu de kortere lengtes (5-10mtr) in een andere kwaliteit.

57541
D15 afb.1 – Wegschuren van de oude laklaag met de hand
D15 afb.2 – Dat ging toch makkelijker dan ik gedacht had

Dit jaar ook een domino aangeschaft en ik moet zeggen als je er een beetje vertrouwd mee raakt is het een geweldig apparaat.
In het gebruik hiermee heb ik advies van WR1944 gekregen die dit apparaat al jaren gebruikt en deze zelfs voor zijn avatar gebruikt.
Heb je het als hobbyist/amateur/doe-het-zelver echt nodig….. nee, maar als liefhebber (freak) van mooi gereedschap die elk jaar wat moois koopt of vernieuwd kon ik een mooie aanbieding niet laten lopen.

57542
D15 afb.3 – Dominogaten in de liggers gemaakt
D15 afb.4 – Dominogaten in de poten, de grotere gaten zijn voor steunhoutjes en klemmen

57543
D15 afb.5 – Doordat ik de inkeping voor de scharnieren al gefreesd had kwam ik dit probleem tegen
D15 afb.6 – En alles afgerond met de afrondfrees R 4,5

Deel-16 Droogpassen van de basiskast

57544
D16 afb.1 – Het droogpassen van de basiskast
D16 afb.2 – De systainer ladegeleiders erin

57545
D16 afb.3 – De onderlade en verstevigingsblokken
D16 afb.4 – De systainers passen er ook goed in

Dit ziet er goed uit en het past allemaal erg goed, dus kunnen we nu met het lijmen gaan beginnen.

Wordt vervolgd,

Spaander
04-01-17, 06:44
Update 7.

Deel-17 Lijmen van de onderlade, systainerlades en het losse werkblad

Ik heb ondervonden dat het lijmen van de diverse onderdelen niet gemakkelijk is.
Je moet goed vooruit denken in welke volgorde je gaat werken en hoeveel je in een keer kan doen.
Ook hier ben ik weer met schade en schande doorgekomen.

57685
D17 afb.1 – Lijmen van het frame van de onderlade
D17 afb.2 – De bodem en het geschroefde stopblokje tegen het uitvallen van de lade (is later verwijderd)

57686
D17 afb.3 – Het handvat zit aan de binnenkant vast met schroeven
D17 afb.4 – Lijmen van de frontjes met domino’s door en door op de systainerlade

57687
D17 afb.5 – Het resultaat met de domino’s afgezaagd en geschuurd.
D17 afb.6 – Het losse werkblad frame en blad is gelijmd met deuvels door en door

Deel-18 Droogpassen en Lijmen van het basiswerkbladframe

Het buitenframe had ik al vanwege de dikte van de in gefreesde T-track (11mm) gewijzigd van 12mm in 18mm multiplex en het binnen frame gewijzigd van 18 in 12mm multiplex. (dus omgedraaid)
Het werkblad wordt ook gewijzigd van 12mm in 18mm MDF

57688
D18 afb.1 – Droogpassen met de deuvels, door en door geboord
D18 afb.2 – Even het werkblad droogpassen, het past er ook zuigend in

57689
D18 afb.3 – Het buitenframe is gelijmd en de deuvels afgezaagd, nu het binnen frame erin lijmen
D18 afb.4 – Het binnen frame lijmen in het buitenframe, de schroeven worden later vervangen door deuvels

57690
D18 afb.5 – Hier nog een extra plankje zodat de gleuf wat dieper is
D18 afb.6 – Lijmen van de verstevigingstukken bij het scharnieren en het draaipunt van het werkblad

Wordt vervolgd,

Bosquet
04-01-17, 09:01
Dat begint er al op te lijken ! Wordt super strak zo te zien...

D17 afb.5 – Het resultaat met de domino’s afgezaagd en geschuurd.

Ik weet niet of dit bewust zo gedaan is (de domino's door het front laten komen...), maar omdat het er na het schuren zo strak uitziet vind ik het wel wat hebben.
De wijze van constructie wordt zichtbaar en dat geeft het extra karakter.

Ben benieuwd naar het vervolg...

Spaander
04-01-17, 09:42
Dat begint er al op te lijken ! Wordt super strak zo te zien...
Ik weet niet of dit bewust zo gedaan is (de domino's door het front laten komen...), maar omdat het er na het schuren zo strak uitziet vind ik het wel wat hebben.
De wijze van constructie wordt zichtbaar en dat geeft het extra karakter. Ben benieuwd naar het vervolg...
Ja, dit is met voorbedachtenrade gedaan. :D
Bij het losse werkblad heb ik ook alle deuvels door en door geboord,
helaas is het in het blad op sommige plekjes uitgebroken en dat heb ik dicht moeten smeren, maar door het lakken later blijft dat zichtbaar.
Ik wil zo min mogelijk schroeven gebruiken en waar ik ze gebruikt heb bij het lijmen heb ik de gaten later opgevuld met deuvels.
En inderdaad vind ik het er ook mooi uitzien, industriλle look zullen we maar zeggen. :D

Blijft het volgen,

Spaander
05-01-17, 09:06
Update 8.

Deel-19 Lijmen van de extensietafel

Ik moest een gat gedeeltelijk dichtmaken om de inklapbare poten een goed houvast te geven.
De hoeken zijn met domino’s gelijmd en de spanten met deuvels van buitenaf geboord

57723
D19 afb.1 – Droogpassen van de extensietafel, zie het gerepareerde gat links op de foto
D19 afb.2 – Nu de hoeken met domino’s zijn gelijmd de tussen spanten lijmen

57724
D19 afb.3 – En het laatste spant
D19 afb.4 – Het resultaat van het losse werkblad, werkbladframe en extensietafelframe

Deel-20 Lijmen van de basiskast

Omdat het lijmen het lijmen van de basiskast in een bepaalde volgorde moet gebeuren heb dat in etappes gedaan.

57725
D20 afb.1 – Rug/achterkant en de boven en onderkant gelijmd, zijkanten zitten er droog in voor steun
D20 afb.2 – Nu de zijkant erin lijmen eerst de linker en dan de rechterkant, alles is gelijmd met domino's.

57726
D20 afb.3 – Lijmen van de verstevigingstuk onderzijde
D20 afb.4 – De schroeven die je ziet bij het lijmen worden later vervangen door deuvels

57727
D20 afb.5 – Verstevigingstuk voorzijde
D20 afb.6 – Hier worden de schroeven later ook vervangen door deuvels

Het lijmen van de basiskast wordt voortgezet in Deel 20a

Wordt vervolgd,

brt
05-01-17, 16:54
@ Spaander: waar heb je de wielen & assen besteld? (Hier liggen de plannen van Benchworks en het plaatmateriaal al een tijdje te wachten...)

Bedankt voor het verslag...

Spaander
05-01-17, 20:11
@ Spaander: waar heb je de wielen & assen besteld? (Hier liggen de plannen van Benchworks en het plaatmateriaal al een tijdje te wachten...)
Bedankt voor het verslag...

De assen zijn afgezaagd van een aluminium pijp van 100cm lang met diameter 20mm en wanddikte 2mm gekocht bij de Gamma
De wielen met diameter 200mm breed/dik 50mm en as-maat van 20mm heb ik gekocht bij 2cheap.nl
Maar ik zag nu op de site dat ze deze maat niet meer hebben/verkopen.
As zit vast gelijmd en de wielen vastgezet met ringen en borgdoppen voor as-maat 20mm te koop bij de ijzerwinkels of 2cheap.nl.

Spaander
06-01-17, 08:15
Deel 20a Lijmen en afronden van de basiskast

De versteviging die ook als houder/geleider voor het handvat dient had ik al aan de binnenkant geschilderd.
Maar later bleek dat het handvat erin niet goed bewoog, toen heb ik het weer kaal geschuurd.

57809
D20a afb.1 – De houder/geleider voor het handvat, de binnenkant is al geschilderd
D20a afb.2 – De versteviging of houder/geleider voor het handvat in de klemmen

57811
D20a afb.3 – Rechter as en poot versteviging
D20a afb.4 – Linker as en poot versteviging

57813
D20a afb.5 – De bevestiging voor het inklapbare werkblad
D20a afb.6 – Lijmen werkbladbevestigingen

In de beschrijving staat voorpoten maar in werkelijkheid zijn het geen poten maar steunpoten.
Het werkblad rust erop en in de dominogaten kunnen lange domino’s geplaatst worden waarop men iets kan zetten
en vastklemmen met railklemmen in de andere gaten en/of in de T-track.

57814
D20a afb.7 – Lijmen van de rechter voorpoot met domino's
D20a afb.8 – Lijmen van de linker voorpoot met domino's

57815
D20a afb.9 – Het losse blad support is gelijmd en aan de binnenkant met schroeven bevestigd
D20a afb.10 – Het afronden van de scherpe randjes

Wordt vervolgd,

Spaander
07-01-17, 09:34
Update 10.

Deel 21 Gaten boren in de inklapbare poten van het werkblad

De gaten in de poten boren waar de verstelbare voetjes in moeten ging niet gemakkelijk.
Eerst de poot vastgezet in de workmate en een zyliss bankschroef en de boormachine in de boorstandaard vastgeklemd.
Dat ging heel moeizaam en duurde heel erg lang voordat ik een gat gereed had.
Ik moest elke keer de boor laten afkoelen want die werd snel heet.
Uiteindelijk waren twee gaten geboord maar helaas zaten de gaten niet helemaal recht in de poot,
omdat de boormachine in de boorstandaard door de grote druk een weinig scheef ging met het boren.

57867
D21 afb.1 – Boren met de boorstandaard op de workmate
D21 afb.2 – Mijn oude groene Bosch doet het nog goed (toen werd de groene Bosch nog in west Europa gemaakt)

57868
D21 afb.3 – Alweer afkoelen
D21 afb.4 – De gaten eindelijk gereed, maar helaas niet helemaal recht

Deel-21a Gaten boren maar nu met een blok hout als geleider

Toen heb van mijn buurman een blok hout gekregen en op de kolomboor voorgeboord,
met een gat 20mm en een gat van 28mm om dit blok als geleider te gebruiken bij het boren.

57869
D21a afb.1 – Het blok dat als geleider gaat dienen voor de volgende gaten
D21a afb.2 – Met de basis als werkbank de gaten met het blok in de poten geboord

57870
D21a afb.3 – Dit gaat echt makkelijker, beter en sneller
D21a afb.4 – De gaten zijn nu ook mooi recht geboord

57871
D21a afb.5 – De 20mm asgaten aan de zijkanten van de basiskast
D21 afb.6 – De 28mm gaten voor verstelbare voetjes in de bodem

Dat ging veel vlugger, de boor werd nauwelijks heet, een wereld van verschil.

Wordt vervolgd,

Leroowj
07-01-17, 12:49
Wat een leuk verslag om te lezen en wat een allejezus grote boor op de twee na laatste foto haha

jaap
07-01-17, 13:07
Wat een prachtig verslag Ger!! Erg leuk en leerzaam om te lezen!

jaap

Spaander
08-01-17, 09:43
Wat een leuk verslag om te lezen en wat een allejezus grote boor op de twee na laatste foto haha
Ja hι,:D groter heb ik ze niet, gekocht bij Toolbox outlet voor maar € 8,00

Wat een prachtig verslag Ger!! Erg leuk en leerzaam om te lezen! jaap
Ik doe mijn best, meen je dat echt van dat ‘leerzaam’?:o

Dank voor jullie reactie, blijf het volgen.

Spaander
08-01-17, 10:00
Update 11.

Deel 22 Lijmen en lakken van de poten

Het samenlijmen van de liggers en de poten met 2 domino's van 6mm per verbinding.

57961
D22 afb.1 – samenlijmen van de inklapbare extensietafelpoten
D22 afb.2 – dat moet even drogen dan kunnen we weer verder

57962
D22 afb.3 – samenlijmen van de inklapbare van het werkblad
D22 afb.4 – nog even wachten en dan kunnen we gaan lakken

57963
D22 afb.5 – lakken met parketlak van de werkbladpoten
D22 afb.6 – lakken met parketlak van de extensietafelpoten

Deel 23 Lijmen van de domino in de ligger

Toen de werkbladpoten gelijmd en gelakt waren kwam ik tot de ontdekking dat ik nu niet meer met de domino tussen de liggers kon
om de gaten te frezen voor de domino’s waarop het losse werkblad geplaatst wordt.
Na meten en prutsen is het met mijn oude bovenfrees toch nog gelukt al is het gat niet zo mooi als met de domino.

57964
D23 afb.1 – het domino gat gemaakt met de bovenfrees
D23 afb.2 – de domino’s zaten een beetje ruim, daarom heb ik ze erin gelijmd

Wordt vervolgd,

Spaander
09-01-17, 10:14
Update 12.

Deel 24 Schilderen van de MFTC

Schuren en schilderen is niet mijn favoriete werk maar het moet gebeuren en uiteindelijk ziet het er mooi uit.

58029
D24 afb.1 – binnenzijde basiskast in de grondverf
D24 afb.2 – buitenzijde basiskast in de grondverf

58030
D24 afb.3 – het werkbladframe in de grondverf
D24 afb.4 – de extensietafel in de grondverf

58031
D24 afb.5 – de haakjes in de grondverf
D24 afb.6 – de haakjes in fest... groen

58032
D24 afb.7 – de binnenzijde in fest... grijs
D24 afb.8 – de buitenzijde ook in fest... grijs

58033
D24 afb.9 – het werkbladframe ook in fest… grijs
D24 afb10 – en de extensietafel alweer in fest… grijs

De gekozen kleuren van de verf zal menig forumlid aanspreken

Deel 25 Lakken van de diverse onderdelen

Het afwerken met parketlak is in meerdere lagen gedaan en omdat het erg vlug droogt kon dit snel achter elkaar.

58034
D25 afb.1 – afwerken met parketlak van de systainerlade’s
D25 afb.2 – afwerken met parketlak van de onderlade in de basiskast

58035
D25 afb.3 – de bovenkant van het losse werkblad afgewerkt met parketlak
D25 afb.4 – de onderkant van het losse werkblad afgewerkt met parketlak

Wordt vervolgd,

Spaander
10-01-17, 08:57
Update 13.

Deel 26 Lijmen van de stootblokjes aan de basiskast

De stootblokjes moeten na het schilderen er nog in gelijmd worden dus het verf op die plaatsen wat opgeruwd.

58068
D26 afb.1 – De dominogaten in de basiskast
D26 afb.2 – De dominogaten en de domino’s in de stootblokjes

58069
D26 afb.3 – Het lijmen van het stootblokje in de basiskast
D26 afb.4 – Dat zit goed en mooi vast

Deel 27 Lakken van de hardhouten onderdelen van de basiskast

58070
D27 afb.1 – de stootblokjes, as en pootversteviging, ladestop en steunpoten in de parketlak
D27 afb.2 – en niet vergeten op de achterkant het losse werkblad support

Deel 28 Monteren van de T-track in het werkbladframe

58071
D28 afb.1 – monteren van de T-track in het werkbladframe, het werkblad er weer tijdelijk ingelegd
D28 afb.2 – helaas zit op sommige plaatsen een plekje van de verzinkboor in de randen van de T-track

Wordt vervolgd,

MarcelG
10-01-17, 17:09
Je kan deze post als een complete werkinstructie beschouwen! Blijft erg leuk om te volgen, Spaander bedankt.;)

Spaander
11-01-17, 08:13
Je kan deze post als een complete werkinstructie beschouwen! Blijft erg leuk om te volgen, Spaander bedankt.;)
Graag gedaan, ik heb er zelf ook plezier van.

Spaander
11-01-17, 09:08
Update 14.

Deel 29 Lijmen van de assen en de poten in de basiskast

58103
D29 afb.1 – lijmen van de linker wielas in de basiskast
D29 afb.2 – lijmen van de rechter wielas in de basiskast

58104
D29 afb.3 – lijmen van de linker stelvoet in de basiskast
D29 afb.4 – lijmen van de rechter stelvoet in de basiskast

58105
D29 afb.5 – hier alles in de klemmen

Deel 30 Monteren van de ladegeleiders

58106
D30 afb.1 – monteren van de ladegeleiders in de basiskast
D30 afb.2 – monteren van de ladegeleiders op de systainerlade’s

58107
D30 afb.3 – de lade erin geschoven dat gaat prima
D30 afb.4 – en de systainers passen er ook mooi in

Het begint er nu op te lijken en het einde begint in zicht te komen.

Deel 31 Monteren van de haakjes

58108
D31 afb.1 – de haakjes nu definitief monteren
D31 afb.2 – ze bewegen goed en het ziet er mooi uit

Wordt vervolgd,

Cervelo
11-01-17, 09:19
Wat een mooi gedetailleerd verslag! Erg vermakelijk op te volgen. Zo te zien ontbreekt het je ook niet aan de nodige gereedschappen ;)

Ik ben zelf ook op zoek naar een (semi) mobiel werkbankje zodat ik in mijn kleine schuurtje wel wat kan werken maar dat er na die tijd ook nog plaats blijft voor fietsen en andere spullen. Ben benieuwd hoe deze werkbank in het gebruik bevalt. Of hij voldoende stabiel is en of het op en afbouwen en beetje snel gaat.

Groet,

Spaander
11-01-17, 10:06
@ Cervelo,

Het gereedschap is een totaal van meer dan 50 jaar verzamelen, vernieuwen en verbeteren.
Veel ervan is 2e hands aangeschaft en door mij opgeknapt/gereviseerd dat doe ik n.l. ook graag.

De reden dat ik voor de MFTC heb gekozen is omdat ik het een mooie mobiele werkbank vind maar ook erg praktisch.
Ik moet ook altijd alles opruimen dus inklappen en weer opbouwen, de tijd dat dit inneemt is te verwaarlozen.
Zie hier het youtube introductie filmpje van BenchWorks https://www.youtube.com/watch?v=t5YzIwK-g0E
De stabiliteit is veel beter dan ik verwacht had maar de werkbank moet dan wel goed afgesteld zijn op de stelvoetjes.
De forumleden die er al een gemaakt hebben zijn er volgens mij allemaal heel tevreden over.

Spaander
12-01-17, 07:43
Update 15.

Deel 32 Lijmen en monteren en afwerken handvat

Het lijmen van het handvat moest in de basiskast gebeuren omdat het er niet meer uit kan als dit gedaan is.

58178
D32 afb.1 – Het lijmen van het handvat in de basiskast
D32 afb.2 – Dat heb ik ook met deuvels gedaan

58179
D32 afb.3 – Hier de deuvels afgezaagd, geschuurd en gelakt
D32 afb.4 – Het handvat glijdt er mooi in

Deel 33 Lijmen van de voetjes in de inklapbare poten

58180
D33 afb.1 – De voetjes lijmen in de extensietafel poten
D33 afb.2 – En na de droogtijd ziet dit er goed uit

58181
D33 afb.3 – De voetjes van de werktafel poten zitten waarschijnlijk te diep
D33 afb.4 – Het ziet er wel goed uit, later maar kijken of ze te diep zitten.

Deel 35 Monteren van de poten aam het werkbladframe

58182
D34 afb.1 – De plaats van de scharnieren zijn in de poten uitgefreesd
en de scharnieren aan beide kanten met vulplaatjes gemonteerd zodat het mooi plat zit

58183
D34 afb.2 – Huppakee dat is gereed
D34 afb.3 – En het klapt mooi in elkaar (achteraf toch nog een probleem met de voetjes zie later)

Wordt vervolgd,

Spaander
13-01-17, 09:26
Update 16.

Deel 35 Monteren van de inklapbare poten aan de extensietafel

Na het monteren van de inklapbare poten paste het niet goed omdat de verstelbare voetjes (48mm) te breed waren. In de beschrijving worden andere voetjes gebruikt maar die zijn in Nederland niet te krijgen, wel heb ik dezelfde pootjes kunnen bemachtigen maar met bredere voetjes.
Dus de voetjes op mijn mini draaibankje afgedraaid naar 42mm en toen paste de poten er goed tussen.

58236
D35 afb.1 – Boren met 6mm
D35 afb.2 – Het boren met een hulpstandaard in de poten

58237
D35 afb.3 – 10mm gaten boren in de extensietafel
D35 afb.4 – Het 10mm gat

58238
D35 afb.5 – Een rvs busje (van een rvs buisje afgezaagd) erin persen
D35 afb.6 – De poten zitten eraan

58239
D35 afb.7 – De poten passen er niet goed tussen, de verstelbare voetjes zijn te dik
D35 afb.8 – Kijken of dit met afdraaien van 48 naar 42 mm beter gaat

58240
D35 afb.9 – Ja dat past nu precies, jammer van die beschadiging
D35 afb.10 – Dat past goed en ziet er mooi uit

Wordt vervolgd,

Stuiver
13-01-17, 10:43
die boorstandaard voor uw handboormachine, dat is best een handig hulpje.
waar is die verkrijgbaar?

Bosquet
13-01-17, 11:10
Mooi mooi mooi !!! :cool:

brt
13-01-17, 12:22
Die kastvoetjes van camar bestaan ook in een versie waarbij het plastic gedeelte even breed is als de metalen buis. Met een beetje geluk kan je het plastic voetje van zo een ander pootje in dit buisje draaien...

Knutselaertje
13-01-17, 12:24
Baptist verkoopt ze onder de naam wolfcraft.

w00t
13-01-17, 12:54
Je probject is erg leuk te lezen/volgen Spaander !

(boorstandaard is als je even googled op "wolfcraft boorstandaard" ook nieuw voor €32,90 te vinden,
tevens is er hier op het forum ook een topic over mobiele boorstandaard (http://www.woodworking.nl/showthread.php?11025-Mobiele-boorstandaard))

Spaander
13-01-17, 14:29
die boorstandaard voor uw handboormachine, dat is best een handig hulpje.
waar is die verkrijgbaar?

Baptist verkoopt ze onder de naam wolfcraft.

Je probject is erg leuk te lezen/volgen Spaander !
(boorstandaard is als je even googled op "wolfcraft boorstandaard" ook nieuw voor €32,90 te vinden,
tevens is er hier op het forum ook een topic over mobiele boorstandaard (http://www.woodworking.nl/showthread.php?11025-Mobiele-boorstandaard))

Ja maar ik ben goedkoper uit want heb het hier gekocht, http://www.axminster.co.uk/axminster-drill-guide-500458 (http://www.axminster.co.uk/axminster-drill-guide-500458)

Spaander
13-01-17, 14:41
Mooi mooi mooi !!! :cool:

Ja, ja, ja, blijf het volgen:).

Die kastvoetjes van camar bestaan ook in een versie waarbij het plastic gedeelte even breed is als de metalen buis.
Met een beetje geluk kan je het plastic voetje van zo een ander pootje in dit buisje draaien...

Ja dat weet ik maar....... die voetjes (type 323) zijn niet in Nederland te krijgen.
De metalen buisjes zijn gelijk met de mijne (type 350) en van dezelfde leverancier (van Opstal).
Maar die voetjes hι, ik wil er nog wel een paar van hebben als je die kan leveren?

de Kastanjeboom
13-01-17, 16:38
Dat is een mooi verslag en tof om iemand zo gestructureerd aan de slag te zien.

Spaander
14-01-17, 07:44
Dat is een mooi verslag en tof om iemand zo gestructureerd aan de slag te zien.

Dank je, het einde komt in zicht, blijf het volgen.

Spaander
14-01-17, 10:14
Update 17.

Deel 36 Monteren van het werkbladframe en magneetjes in de onderlade

58269
D36 afb.1 – De montage bout om het blad te scharnieren
D36 afb.2 – Het werkbladframe aan de basiskast, voor de juiste passing het losse blad even onderin geplaatst

58270
D36 afb.3 – Even het werkblad droogpassen en kijken of het nog past, jeeh.
D36 afb.4 – Het werkblad ingeklapt en bij het vastzetten met de haakjes komen de voetjes klem tegen het frame

58271
D36 afb.5 – Ingeklapt zijn de verstelbare voetjes te breed en zit het te krap
D36 afb.6 – De voetjes ook afgedraaid van 48 naar 44 mm en kijken of het beter past

58272
D36 afb.7 – Dat ziet er beter uit, hier kan je ook goed zien dat de gaten er scheef ingeboord zijn
D36 afb.8 – 12mm gaten boren voor de magneetjes in de onderlade

Het stopblokje aan de onderzijde tegen het uitglijden van de lade moest er weer af omdat de lade na de wijziging van de maten
en het type van de systainers die ik in de basiskast wilde hebben er niet meer uitgetild kon worden.
Maar dan glijd elke keer tijdens het verplaatsen de lade eruit, toen heb ik dit probleem opgelost door er 2 magneetjes in te plakken.

58273
D36 afb.9 – Niet te diep anders kleven ze niet goed
D36 afb.10 – de magneetjes vastplakken

58274
D36 afb.11 – Het plak resultaat op de lade
D36 afb.12 – Het plak resultaat op het andere stopblokje achter in de kast

De onderlade blijft nu goed zitten en glijd er niet meer uit tijdens het verplaatsen.

Wordt vervolgd,

Spaander
15-01-17, 09:44
Update 18.

Deel 37 De 20mm gaten boren in het werkblad met het Parf Guide System

Ik las kort geleden op het forum dat maja158 met een CNC machine een gatenmal had gemaakt
en die beschikbaar heeft gesteld voor forumleden een geweldig initiatief.
Helaas kwam dit voor mij te laat want ik had al dit systeem al veel eerder aangeschaft.

Als ik een CNC machine ter beschikking had zou ik dit ook een systeem van niks vinden maar te duur?
Het kost wel veel geld maar te duur is relatief en voor iedereen anders, als je het te duur vind moet je het niet kopen.
Het materiaal waarmee het Parf Guide System is gemaakt is van zeer goede kwaliteit.
Het eind resultaat van de gaten boren is precies aan de maat en perfect haaks, o.k. het kost wat maar ik houd van precisie.
Het is volgens mij geen systeem voor iemand die zijn brood ermee moet verdienen omdat het zeker niet snel werkt.
Maar voor een doe-het-zelver (zoals ik) en de hobbyist is het een goed systeem en prettig om mee te werken.

58301
D37 afb.1 – Het begin evenwijdig horizontaal recht aan de onderkant beginnen met de 3mm gaten
D37 afb.2 – De haakse hoek uitmeten met de 6–8-10 methode van Pythagoras aan de rechterkant uitmeten en boren

58302
D37 afb.3 – Hierna de Haakse hoek aan de linkerkant uitmeten en boren
D37 afb.4 – Dan de overige horizontale gaten boren

58303
D37 afb.5 – Alle 55 gaatjes van 3mm zijn voorgeboord
D37 afb.6 – Toen heb ik de 20mm aan de zijkanten en een verticale rij in het midden geboord

Bij de geboorde 20mm gaten bleek het MDF aan de onderzijde bij sommige gaten iets uitgebroken.
Peter Parfitt gebruikt in zijn instructie filmpjes ‘MDF Medite mr’ en was daar heel tevreden over, dat zou nagenoeg niet uitbreken.
Maar ik ga het vanaf nu anders doen en het eerst aan de onderzijde iets inboren.

58304
D37 afb.7 – Eerst dan maar een stukje in de onderzijde boren
D37 afb.8 – Dit gaat gemakkelijk en redelijk snel

58305
D37 afb.9 – Alle gaten zijn aan de onderzijde een stukje ingeboord
D37 afb.10 – Nu gaan we aan de bovenkant beginnen

Het boren van 20mm gaten met het Parf Guide System wordt voortgezet in deel 37a.

Wordt vervolgd,

Spaander
16-01-17, 09:15
Update 19.

Deel 37a Vervolg 20mm gaten boren met het Parf Guide System in het werkblad

58331
D37a afb.1 – De gaten vanaf de bovenkant doorboren
D37a afb.2 – We schieten lekker op nog maar een paar te doen

58332
D37a afb.3 – En ja hoor hier is het laatste gat
D37a afb.4 – Alle 55 gaten zijn geboord

58333
D37a afb.5 – Dat ziet er goed uit maar de randen zijn toch wel scherp
D37a afb.6 – Dus toch maar even afronden met R2 met mijn oude Bosch(je)

58334
D37a afb.7 – Dat gaat lekker snel en is leuk om te doen
D37a afb.8 – En ook de onderkant

58335
D37a afb.9 – Dat ziet er goed uit, zie het verschil met het gat rechtsonder
D37a afb.10 – Ook de randen van het blad worden niet vergeten

Omdat ik de scherpe randen van de gaten later heb afgerond had ik het voorboren in de onderzijde niet hoeven doen.
Het uitbreken was maar heel weinig en het kwam omdat je bij het laatste stukje boren er doorheen schiet.

Wordt vervolgd,

Den Deze
16-01-17, 10:57
Leuk verslag!
Ik sta ook op het punt om een PGS te kopen (bouw van een Paulk Compact WB).
Om dat uitbreken te voorkomen had je eventueel een latje kunnen spannen onderaan het blad?

Jimbo
16-01-17, 11:41
Gereedschappro heeft de PGS momenteel aan introductieprijs (EUR 155, exclusief levering).

Een mens zou nog gaan twijfelen.

(Zelf blijf ik als een snul pegboard zoeken)

Spaander
16-01-17, 18:25
Leuk verslag!
Ik sta ook op het punt om een PGS te kopen (bouw van een Paulk Compact WB).
Om dat uitbreken te voorkomen had je eventueel een latje kunnen spannen onderaan het blad?

Gereedschappro heeft de PGS momenteel aan introductieprijs (EUR 155, exclusief levering).
Een mens zou nog gaan twijfelen. (Zelf blijf ik als een snul pegboard zoeken)

Het PGS systeem is inmiddels een stuk duurder geworden ik heb het nog voor £96,00 gekocht toen deze op €1,09 stond.
Het uit breken viel wel mee het waren soms rafelige randen geworden.
Een latje eronder en bij elk gat weer zitten klooien lijkt mij niet prettig werken of je moet er een hele plaat onder leggen.
Er zit een 3mm geleide puntje onder het boor/freesje dus dat gaat ook problemen geven denk ik, maar weet het niet zeker want ik heb dat niet uitgeprobeerd.

Waarom lenen jullie niet die gatenmal die maja58 beschikbaar heeft gesteld?
Daar kun je toch een kopie van maken en die gebruiken om de gaten van 20mm te boren/frezen.

brt
16-01-17, 23:35
Ja, ja, ja, blijf het volgen:).

Ja dat weet ik maar....... die voetjes (type 323) zijn niet in Nederland te krijgen.
De metalen buisjes zijn gelijk met de mijne (type 350) en van dezelfde leverancier (van Opstal).
Maar die voetjes hι, ik wil er nog wel een paar van hebben als je die kan leveren?

Ik kom eind deze week in een gereeschapswinkel waar deze pootjes meestal op voorraad zijn. Als je dat graag hebt wil ik er een paar opsturen (laat in dat geval iets weten via PB).

BasRonin
17-01-17, 07:55
@Spaander, prachtig project, mooie uitvoering, netjes! Waar heb je de verstelbare pootjes vandaan die je er nu onder hebt zitten?

Spaander
17-01-17, 08:37
@Spaander, prachtig project, mooie uitvoering, netjes! Waar heb je de verstelbare pootjes vandaan die je er nu onder hebt zitten?

Bedankt, ik heb mijn pootjes hier gekocht.

http://www.vervangingsmarkt.nl/keukenonderdelen/keukenonderdelen/stelpoten/stelpoot-staal-kunststof-100.html (http://www.vervangingsmarkt.nl/keukenonderdelen/keukenonderdelen/stelpoten/stelpoot-staal-kunststof-100.html)

Spaander
17-01-17, 08:42
Ik kom eind deze week in een gereeschapswinkel waar deze pootjes meestal op voorraad zijn.
Als je dat graag hebt wil ik er een paar opsturen (laat in dat geval iets weten via PB).

Het heeft geen haast, ik stuur je een PB, alvast dank.

BasRonin
17-01-17, 09:15
Thanks!

blazoen
17-01-17, 09:20
Die verstelbare poten van de vervangingsmarkt had ik ook in eerste instantie gebruikt. In de praktijk vielen ze toch tegen. De kunststof voet gaat snel kapot op een harde vloer. Ik heb uiteindelijk nieuwe poten gemaakt met eenvoudige stelpootjes. Die zijn ook nog gemakkelijk te verwerken en een stuk goedkoper.

Kijk eens op http://www.stelvoetvoordeel.nl maar ook iedere bouwmarkt zou dit moeten hebben.

Spaander
17-01-17, 09:36
Die verstelbare poten van de vervangingsmarkt had ik ook in eerste instantie gebruikt.
In de praktijk vielen ze toch tegen. De kunststof voet gaat snel kapot op een harde vloer.
Ik heb uiteindelijk nieuwe poten gemaakt met eenvoudige stelpootjes. Die zijn ook nog gemakkelijk te verwerken en een stuk goedkoper.
Kijk eens op http://www.stelvoetvoordeel.nl maar ook iedere bouwmarkt zou dit moeten hebben.

Die pootjes zij ook eigenlijk bedoeld voor keukenkastjes, maar over de houdbaarheid kan ik nog niets zeggen omdat ik het nog maar kort gebruik. Ik begrijp alleen niet wat het verschil zou zijn met een harde of zachte vloer?
Zelf denk ik dat het nog wel meevalt als je het verstelvoetje er niet te ver uitdraait, maar de tijd zal het leren.

blazoen
17-01-17, 10:53
Die pootjes zij ook eigenlijk bedoeld voor keukenkastjes, maar over de houdbaarheid kan ik nog niets zeggen omdat ik het nog maar kort gebruik. Ik begrijp alleen niet wat het verschil zou zijn met een harde of zachte vloer?
Zelf denk ik dat het nog wel meevalt als je het verstelvoetje er niet te ver uitdraait, maar de tijd zal het leren.

De keukenkastpootjes zijn van een soort harde plastic. Bij het verplaatsten van mijn MFTC op een harde betonvloer brak het meteen doormidden. Wellicht dat dit op een zachte houten vloer wat minder probleem geeft omdat dat wat meer de klap opvangt. Zeker buiten wanneer het in de winter koud is lijkt het pootje ook brosser te zijn. Daarom heb ik nadat ik het origineel pootje zo snel afbrak vervangen door de metalen stelvoeten. Die geven tot nu toe geen probleem.

WR1944
17-01-17, 19:32
Misschien was het simpeler en slijtvaster geweest om een bout te gebruiken, bijvoorbeeld een M10 slot- of andere bout. Een passend gat in de poot boren, een Rampamoer er in, een contramoer als borging en je bent klaar. Het staat misschien iets minder sjiek maar het werkt wel. Eventueel kun je er een rubberen of plastic dopje overheen schuiven tegen het krassen op houten vloeren.

Spaander
17-01-17, 19:52
Hallo WR1944 leuk dat je nog even komt buurten uit het verre Amerika.;)

Ik bekijk het nog even en als het niet bevalt, kan ik het later alsnog veranderen.
Tot nog toe gaat het prima mijn werkplek heeft ook een betonnen vloer en gaat nog steeds goed.
Alleen bij de extensietafel staan de voetjes schuin als deze opgesteld staat dat zou misschien een zwak punt kunnen zijn.
Maar die gebruik ik als doe-het-zelver nagenoeg niet, de grote platen laat ik altijd in stukken zagen zodat het in de auto past.

Mvg,:)

Spaander
18-01-17, 09:29
Update 20.

Deel 38 Monteren van het werkblad in het werkbladframe

Ik wilde niet volgens de beschrijving het werkblad van bovenaf vastzetten met verzonken schroeven en heb voor een bevestiging aan de onderzijde gekozen.
De inklapbare poten moesten er tijdelijk even af om het boren meer ruimte te geven.

58475
D38 afb.1 – Gaten van 6mm boren in het werkbladframe voor de bevestiging van het werkblad
D38 afb.2 – Verzinken met 12mm want ze mogen niet uitsteken vanwege de inklapbare poten

58476
D38 afb.3 – Dat past er keurig in en steekt er niet uit
D38 afb.4 – Ook een 6mm gat in het verstevigingstuk bij de draaipunten van het werkblad

58477
D38 afb.5 – Op deze plaats mogen ze er wel boven uit steken zonder problemen
D38 afb.6 – Gaten van 8mm in het midden aan de onderkant van het werkblad voorgeboord

58478
D38 afb.7 – En op de hoeken aan de onderkant van het werkblad voorgeboord
D38 afb.8 – Een soort van rampa moer erin, dat past mooi

58479
D38 afb.9 – Het werkblad bevestigd bij het draaipunt
D38 afb.10 – Het werkblad bevestigd bij de inklapbare poten

Wordt vervolgd,

techcom
18-01-17, 10:20
Zeer net werk Spaander!
Ik heb zelf ook een MFT in elkaar gezet een half jaar geleden, maar ik zie wel dat jij daar stukken meer aandacht en tijd aan besteed.

Spaander
18-01-17, 10:42
Zeer net werk Spaander!
Ik heb zelf ook een MFT in elkaar gezet een half jaar geleden, maar ik zie wel dat jij daar stukken meer aandacht en tijd aan besteed.

Dank je, ik heb er inderdaad veel tijd aan besteed omdat ik vele vaardigheden voor het eerst heb uitgevoerd
en daar zit ook een leercurve aan vast ik ben nl. zuinig op mijn vingertjes.
Gelukkig zijn er op dit forum vele forumleden die je van vakkundig advies kunnen dienen,
daar kom ik in mijn laatste update binnenkort nog op terug.

Spaander
19-01-17, 09:21
Update 21.

Deel 39 Afwerken van de extensietafel

Nadat de T-houten strip gemonteerd was ging het inschuiven in de T-track in je eentje niet makkelijk
ook het eruit halen ging moeilijk en kom je handen tekort, dus werd het tijd om het een en ander te veranderen.

58501
D39 afb.1 – De gaatjes voor de schroeven van de hardhouten T-strip geboord
D39 afb.2 – De hardhouten T-strip bevestigt, maar het bevalt mij niet zo goed

58502
D39 afb.3 – Een andere bevestiging proberen
D39 afb.4 – Grotere gaten boren voor de M8 bouten met knop

58503
D39 afb.5 – Dat ziet er in ieder geval netjes uit
D39 afb.6 – En hier een plaatje van de knoppen om het vast te draaien

58507
D39 afb.7 – Toch nog een wijziging in de bevestiging nu met twee kleine stukken houten T-strip ertussen
D39 afb.8 – Dat zit als een huis en gaat er makkelijker in en uit, ben er tevreden mee

Omdat ik toch nog een aantal magneetjes over had kon ik deze mooi in de extensietafel en poten monteren
en daarmee de inklapbare poten op zijn plaats te houden.
De afbeeldingen 9-10-11 geven een iets vertekend beeld omdat de extensietafel op het MFTC werkblad ligt.

58508
D39 afb.9 – In de inklapbare poten gaten boren voor de magneetjes
D39 afb.10 – De magneetjes in de poten lijmen

58509
D39 afb.11 – De magneetjes in het frame van de extensietafel boren en lijmen
D39 afb.12 – De poten blijven goed plakken/kleven

Maar later voor de zekerheid er toch maar ook een klittenbandje erom gedaan, onze auto staat er n.l. onder.

Wordt vervolgd,

Spaander
20-01-17, 09:14
Update 22.

Deel 40 Het resultaat.

58548
D40 afb.1 – Hier is ie dan helemaal klaar om mee te nemen

58549
D40 afb.2 – De andere kant mag ook gezien worden

58550
D40 afb.3 – Uitgeklapt en klaar voor gebruik

58551
D40 afb.4 – Uitgeklapt, de rechter zijkant

58552
D40 afb.5 – Er kan nog een 2e extensietafel bij

58553
D40 afb.6 – En tot slot de laatste afbeelding, of er nog een 2e extensietafel komt?

Op 23 december 2016, was de MFTC gereed, en al met al viel het niet altijd mee omdat ik als doe-het-zelver mij toch in vele toepassingen moest bekwamen en veel uitvoeringen voor de eerste keer gedaan heb.

Maar ik heb het rustig aan gedaan en vaak er lang over nagedacht en met raad van buiten af hoe het uit te voeren.
En uiteindelijk is het toch gelukt met dank aan de leden die al een beschrijving van het bouwen van de MFTC op het forum hadden geplaatst.
En speciaal mijn dank aan de leden die al mijn vragen per telefoon, PB, en per e-mail hebben beantwoord en mij goed advies hebben gegeven te weten:

Touh, (de Maestro die zijn grote bagage aan vakkennis en vakmanschap met iedereen deelt),
MasaveHout, (voor hout met een passie),
WR1944, (onze metrische ambassadeur in de USA),
Bosquet, (waar in theorie er geen verschil is tussen theorie en praktijk, maar in de praktijk wel).

Nu de hamvraag, ga je deze mobiele werkbank ook gebruiken?
Ehh……ja maar eerst nog even mijn andere hobby’s beoefenen en dan bedenken wat ik wil, moet en ga maken.

BasRonin
20-01-17, 09:38
Geweldig!

rudy
20-01-17, 09:41
+1

SunRayes
20-01-17, 10:02
Top verslag!
En een prachtige werkbank.

Bosquet
20-01-17, 10:16
Wauw ! En zo zie je maar... oefening baart kunst...

Hij is super mooi geworden !!

En speciaal mijn dank aan de leden die al mijn vragen per telefoon, PB, en per e-mail hebben beantwoord en mij goed advies hebben gegeven te weten:

Touh, (de Maestro die zijn grote bagage aan vakkennis en vakmanschap met iedereen deelt),
MasaveHout, (voor hout met een passie),
WR1944, (onze metrische ambassadeur in de USA),
Bosquet, (waar in theorie er geen verschil is tussen theorie en praktijk, maar in de praktijk wel).

Heel graag gedaan !!! Ennuh... tot gauw !!!

jaap
20-01-17, 10:29
Geweldig resultaat Ger!! Heb je MFTC ook op onze facebookpagina (https://www.facebook.com/woodworking.nl/posts/1295450683846790) gezet.

jaap

O Peatey
20-01-17, 10:30
Ger, een tijdje geleden mocht ik de werkbank-in-aanbouw bij je zien. Hij is ontzettend mooi geworden. Eigenlijk zonde om die in je werkplaats te gebruiken. Misschien als dressoir in je woonkamer?

trilliwilli
20-01-17, 13:12
Heb het hele verslag van begin tot eind gevolgd! Veel plezier met het gebruik van deze mooi werktafel.

Bert Vanderveen
20-01-17, 13:33
Respect! Dat ziet er heel erg goed uit. Heb je Tim al een serie pics gestuurd voor zijn gallery? Ik denk dat die van jou een ereplaats gaat krijgen.

WR1944
20-01-17, 18:18
Dat is een mooi resultaat, daar kun je trots op zijn. Advies van anderen is natuurlijk welkom maar jij bent toch degene met de hamer in z'n hand die het moet uitvoeren.
Wat is je volgende project? Mijn ervaring is dat als je een uitgebreid project hebt afgewerkt waar je je ziel en zaligheid in gelegd hebt, er na voltooing snel een gevoel van leegte ontstaat. ;)

tuoh
20-01-17, 19:08
Topwerk Ger, mooi om zien dat een goede voorbereiding inderdaad al het halve werk is:D

Spaander
20-01-17, 20:02
Geweldig!

+1

Top verslag!
En een prachtige werkbank.

Heb het hele verslag van begin tot eind gevolgd! Veel plezier met het gebruik van deze mooi werktafel.

Hartelijk dank voor jullie leuke reacties en het volgen.

Spaander
20-01-17, 20:29
Hartelijk dank voor jullie reacties,

Wauw ! En zo zie je maar... oefening baart kunst... Hij is super mooi geworden !!
Heel graag gedaan !!! Ennuh... tot gauw !!!
Ja zeker, tot binnenkort in je nieuwe werklocatie met al dat mooie nieuwe speelgoed,:D.

Geweldig resultaat Ger!! Heb je MFTC ook op onze facebookpagina (https://www.facebook.com/woodworking.nl/posts/1295450683846790) gezet. jaap
Oooooooooooooooooooooooh.... waar heb ik dit aan verdiend,:o.

Ger, een tijdje geleden mocht ik de werkbank-in-aanbouw bij je zien. Hij is ontzettend mooi geworden. Eigenlijk zonde om die in je werkplaats te gebruiken. Misschien als dressoir in je woonkamer?
Ik wilde een keer de MFTC in de knutselkamer van mijn vrouw neer zetten en werd er meteen uitgegooid dus in de huiskamer hoef ik dat helemaal niet te proberen.:( :D

Respect! Dat ziet er heel erg goed uit. Heb je Tim al een serie pics gestuurd voor zijn gallery? Ik denk dat die van jou een ereplaats gaat krijgen.
Na een lange periode van afwezigheid was Tim gelukkig weer op ons forum aanwezig, maar net zo plotseling weer verdwenen dus hoop ik dat er niet weer iets met zijn vader aan de hand is.

Dat is een mooi resultaat, daar kun je trots op zijn. Advies van anderen is natuurlijk welkom maar jij bent toch degene met de hamer in z'n hand die het moet uitvoeren.
Wat is je volgende project? Mijn ervaring is dat als je een uitgebreid project hebt afgewerkt waar je je ziel en zaligheid in gelegd hebt, er na voltooing snel een gevoel van leegte ontstaat. ;)
Mijn volgende project moet ik nog over nadenken maar er zijn vele klusjes blijven liggen die ik nu aan het afwerken ben.
Ook aan het huis moet dit jaar weer veel geklust worden (schilderwerk en tuin) en de jaren beginnen hier ook voelbaar te worden,;).

Topwerk Ger, mooi om zien dat een goede voorbereiding inderdaad al het halve werk is:D
Om zo een opmerking van jou te lezen daar wordt ik echt verlegen van,:o.

Kor
20-01-17, 22:49
Nu de hamvraag, ga je deze mobiele werkbank ook gebruiken?
Ehh……ja maar eerst nog even mijn andere hobby’s beoefenen en dan bedenken wat ik wil, moet en ga maken.

Nu je de eerste klaar hebt, kan het klonen beginnen. Aan de reacties te zien is daar vast wel een markt voor :)

Dank voor het prachtige verslag en veel plezier ermee!

Spaander
21-01-17, 09:36
Nu je de eerste klaar hebt, kan het klonen beginnen. Aan de reacties te zien is daar vast wel een markt voor :)
Dank voor het prachtige verslag en veel plezier ermee!
Dank je wel maar klonen gaat het niet worden, ik heb nog genoeg klusjes te doen.

Athanor
21-01-17, 19:01
Geweldig leuk project, mooi uitgevoerd en goede presentatie hier op het forum!!

Veel complimenten! Fons

Spaander
21-01-17, 19:41
Geweldig leuk project, mooi uitgevoerd en goede presentatie hier op het forum!!
Veel complimenten! Fons
Dank je wel Fons voor je complimenten, het presenteren had ik een beetje afgekeken van Sirjacobs Didier.

Spaander
28-01-17, 20:43
Extra update

Deel 40a Vergrendelen van de systainerlades.
Hierbij een kleine update van mijn MFTC.

Als ik de MFTC verplaats en dat is bijna elke dag komt er vaak een systainerlade uitschuiven en als het de lade is met systainer 3 en ook nog eens tegen het scheenbeen komt is dat geen prettig gevoel.
De dikke van Dale krijgt dan ook weer een kleine update in zijn toch al uitvoerige omschrijving van onze taal.

Nu stond er in de beschrijving van BenchWorks iets over push-push locks maar dat begrijp ik niet helemaal want als mijn lade dicht zit kan ik deze niet verder indrukken dus hoe gaat deze dan weer los?
En volgens mij zijn de push-push locks waar Timothy over schrijft niet goedkoop en gaat het inbouwen 3x2 stuks nu de MFTC al gereed is wat moeilijker.

Ik heb voor een eenvoudige en goedkope oplossing gekozen met een 10mm diameter aluminium buis met daarin een 8mm draadeind daarop een knop vastgezet.

Aan de achterkant van de systainerlades heb ik een schroefoog ingedraaid met een binnen diameter van 12mm.
Toen een 12mm gat in de bovenkant van de basiskast geboord, daarna een 12mm gat geboord in het stopblokje van de onderlade dat op de boden van de basiskast gemonteerd zit.
Doordat er ruimte tussen het werkblad en de basiskast zit kan er een mooie knop op.

58960
D40a afb. 1 – aftekenen op de achterkant van de systainerlade
D40a afb. 2 – boren 3,5mm gat voor het schroefoog

58961
D40a afb.3 – het schroefoog monteren
D40a afb.4 – boren 12mm gat in de bovenkant van de basiskast.

58962
D40a afb. 5 – boren 12mm gat in het stopblokje van de onderlade
D40a afb. 6 – even kijken of het past.

58963
D40a afb. 7 – knoppie erop
D40a afb. 8 – dat ziet er weer netjes uit en de lade 's blijven op hun plaats.

tuoh
29-01-17, 20:14
Inventief opgelost Spaander, die kunnen geen kant meer uit zo:D

Spaander
30-01-17, 21:27
Inventief opgelost Spaander, die kunnen geen kant meer uit zo:D
Dankjewel tuoh, en ook voor het meedenken.;)

Spaander
08-02-17, 22:25
Ik heb nu ongeveer 6 weken de MFTC in gebruik en moet zeggen dat deze werkbank mij geweldig bevalt.
Het is heerlijk dat je de werkstukken nagenoeg overal kan vastklemmen om het te bewerken.
Het opruimen is in een fluitje van een cent, soms laat ik hem ook in elkaar zitten
en verplaats de MFTC door deze aan de andere (achter) zijde op te tillen en te verrijden naar zijn rust plekje.

Ik moet nog wel een verbetering aanbrengen n.l.
Bij het klemmen van een werkstuk in de T-track aan de zijkant van het werkblad komt dit niet helemaal plat tegen de zijkant.
Dat komt omdat de moer waarop de het werkblad kan draaien bij het inklappen uitsteekt, dus deze moet ik nog laten verzinken.

Zo gauw als ik mijn achterstallige klusjes gedaan zijn ga ik dat doen en zal een laatste update hier nog plaatsen.

nijb_jan
08-02-17, 23:27
Als ik de MFTC verplaats en dat is bijna elke dag komt er vaak een systainerlade uitschuiven en als het de lade is met systainer 3 en ook nog eens tegen het scheenbeen komt is dat geen prettig gevoel.
De dikke van Dale krijgt dan ook weer een kleine update in zijn toch al uitvoerige omschrijving van onze taal.

Nu stond er in de beschrijving van BenchWorks iets over push-push locks maar dat begrijp ik niet helemaal want als mijn lade dicht zit kan ik deze niet verder indrukken dus hoe gaat deze dan weer los?
En volgens mij zijn de push-push locks waar Timothy over schrijft niet goedkoop en gaat het inbouwen 3x2 stuks nu de MFTC al gereed is wat moeilijker. <knip>

Hij is mooi geworden!
De prijs van die push locks valt op zich wel mee, 4,25 per lade. (https://www.meubelbeslagshop.nl/merken/salice/salicepushduw-springslotopschroefbaar-892.html) Het is niet meer dan een grendeltje met een veer die wordt ontgrendelt zodra je tegen de lade drukt. Maar ik heb gemerkt dat dit toch onvoldoende vergrendeling is: zodra je de MFTC verrijdt heb je vaak alsnog een volle systainer tegen je schenen :( . Dus hoe sjiek die push-to-open dingen ook zijn, uiteindelijk is jouw oplossing onontkoombaar. Nu nog zien hoe IK dat in mijn voltooide MFTC verwerk ;).

Spaander
12-02-17, 21:14
Hij is mooi geworden!
De prijs van die push locks valt op zich wel mee, 4,25 per lade. (https://www.meubelbeslagshop.nl/merken/salice/salicepushduw-springslotopschroefbaar-892.html) Het is niet meer dan een grendeltje met een veer die wordt ontgrendelt zodra je tegen de lade drukt. Maar ik heb gemerkt dat dit toch onvoldoende vergrendeling is: zodra je de MFTC verrijdt heb je vaak alsnog een volle systainer tegen je schenen :( . Dus hoe sjiek die push-to-open dingen ook zijn, uiteindelijk is jouw oplossing onontkoombaar. Nu nog zien hoe IK dat in mijn voltooide MFTC verwerk ;).
Dank je.

Volgens mij had ik ook ergens gelezen dat BenchWorks (Timothy) schreef dat je best aan elke kant een push locks kan plaatsen,
maar dan kost het dan wel het dubbele.

Hoe bevalt jou de MFTC? ik las ergens dat je de stabiliteit niet zo goed vond maar ik vind dat juist meevallen.
Er zitten bij mij wel brede rubber wielen onder en de pootjes zijn met bredere voetjes.
Ik kan mij wel voorstellen dat je met het zware handwerk zoals schaven een andere werkbank moet hebben.

nijb_jan
12-02-17, 22:36
Wanneer ik een volgeladen MFTC wil verplaatsen gebruik ik m'n voeten en knieλn om hem te 'kiepen' en te verrijden. Dan druk je al snel tegen een van de systainer lades en activeer je de push-locks, dubbel of niet. Ik verplaats hem niet vaak, maar indien nodig verwijder ik de systainers eerst. Met jouw oplossing hoeft dat niet :)

Wat betreft stabiliteit: ik vind het echt een geweldig ding en gebruik hem bijna dagelijks in combinatie met voornamelijk electrisch gereedschap zoals bijv. een invalzaag. Met een extra plaat op de uitbreidingstafel is het meteen onderstel voor de lintzaag. Door goede antislip-stelvoeten en wielen te gebruiken staat hij stabiel en is het een stijf geheel. Maar zoals je zegt, wanneer je vooral handgereedschap gebruikt ben je echt beter af met een zwaardere werkbank. In mijn klushok binnenshuis ga ik de MFTC dan ook vervangen door een vaste werkbank. De MFTC kan ik dan gaan gebruiken om zomers naar buiten te rijden :cool:

Spaander
20-02-17, 10:03
Laatste update,

Deel 40b Verzinken van de scharnier bouten in het werkblad.

Bij het werken op deze fijne werktafel viel het mij op dat bij klemmen van het werkstuk aan de zijkant het niet helemaal strak tegen de tafel zit.
De oorzaak is dat de scharnier bout aan de zijkant iets uitsteekt om dat op te lossen moet ik deze bouten iets laten verzinken in de zijkant.
Het blad er weer afgehaald en daar gaan we weer.

60300
D40b afb. 1 – hier de ruimte tussen het werkstuk en de tafel.
D40b afb. 2 – de oorzaak van het probleem

60301
D40b afb. 3 – met houtboor 15mm in de boorstandaard proberen iets te verzinken
D40b afb. 4 – hι, de boor heeft gehapt en het gat is niet mooi rond vanwege het al aanwezige gat van 6mm

60302
D40b afb. 5 – met een beetje vulmateriaal en verf kan het er net mee door
D40b afb. 6 – de bout een beetje inkorten op de slijpmachine, deze machine zal ons lid in de USA heel bekend voorkomen

60303
D40b afb. 7 – de bout zit er nu mooi in weg gewerkt
D40b afb. 8 - en nu zit het werkstuk mooi strak tegen de zijkant geklemd

Nu kan ik weer van mijn MFTC genieten en voldoet deze aan al mijn wensen.

Danny1984
13-08-17, 16:08
Hoe is het afgelopen?

seb
13-08-17, 19:45
Ik heb dit draadje ergens gemist, nu pas ontdekt en doorlezen... Man dat is een mooie geworden! Ik heb een jaar of 2 geleden ook deze mftc gemaakt, maar heb er wel minder werk in gestoken en minder netjes afgewerkt... Bij mij zijn het lades geworden ipv voorzieningen van de festool-koffers. Daar zit van alles en nog wat in voor bij het klussen.

Nogmaals proficiat met je realisatie!

Spaander
13-08-17, 19:51
Hoe is het afgelopen?
Ik begrijp de vraag niet?

@seb,
Dank je, het gaat erom of de MFTC voldoet aan je wensen en niet hoe deze eruit ziet.

jefmen
13-08-17, 19:54
Ik denk dat hij bedoelt hoe hij er nu uitziet en mischien of hij bevalt.

seb
19-08-17, 14:16
Ik begrijp de vraag niet?

@seb,
Dank je, het gaat erom of de MFTC voldoet aan je wensen en niet hoe deze eruit ziet.

Daar heb je gelijk in. Mijn probleem is dat ik meestal hulpstukken nodig heb terwijl ik iets aan het maken ben, dan wil ik er geen tijd in steken en wil ik vooral zo snel mogelijk verder met mijn klusje... Zo heb ik nog een en ander liggen om een paneelklem te maken, ik moet eerstdaags een groot paneel maken, maar heb natuurlijk geen zin om eerst die paneelklem te maken...

kepernagel
31-08-17, 20:50
Ik zou zo ook wel eentje willen :o
Hopelijk heb ik over een paar jaar ook de skils om eraan te beginnen.
Vooral die bijzettafels lijken me SUPER handig.

Ergens zag ik twee oranje plastieken winkelhaken om de lades mooi haaks te verlijmen. Wat is dat? Zo zou ik er ook wel twee willen, lijkt me veel goedkoper dan een hoekspanner en ook universeler.

Spaander
07-09-17, 07:59
Ik zou zo ook wel eentje willen :o
Hopelijk heb ik over een paar jaar ook de skils om eraan te beginnen.
Vooral die bijzettafels lijken me SUPER handig.

Ergens zag ik twee oranje plastieken winkelhaken om de lades mooi haaks te verlijmen. Wat is dat? Zo zou ik er ook wel twee willen, lijkt me veel goedkoper dan een hoekspanner en ook universeler.
Ja, dat begrijp ik want het is een heerlijke mobiele werktafel om op en mee te werken.

Met die skills valt het wel mee hoor ik ben maar een gewone doe-het-zelver en leer nog steeds van mijn fouten.
En om van de uitgewerkte plannen van BenchWorks (Timothy) te werken valt best wel mee, gewoon beginnen.

Persoonlijk heb ik de plannen meerdere keren doorgelezen en de eventuele (voor mij) moeilijke delen apart opgeschreven.
En de tijd genomen om deze moeilijke delen op te lossen met hulp van de diverse leden hier op het forum.
Daarna verzamelen van de onderdelen en beginnen, lezen, meten, lezen, meten en dan pas zagen.:D
En dan gaat het soms toch nog mis maar daar leer je van, in mijn geval heb ik diverse skills ook voor de eerste keer gedaan bv.
het frezen op de freestafel maar als je de veiligheid in acht neemt en rustig werkt komt het wel goed.

Als je de ruimte heb zijn die bijzet tafels inderdaad geweldig maar ik laat de grote platen zo zagen dat ze in mijn auto passen,
daarom heb ik aan 1 bijzet tafel genoeg om op te werken als dat nodig is.

Ik heb 4 van die kunststof hoeken van 150mm om haaks te verlijmen gekocht via AliExpress kosten waren totaal ongeveer 22 euro.

Arend Roos
01-05-18, 15:06
Beste Ger, fantastisch mooi gemaakt ook met heel veel geduld top !
Nu alleen de keuken nog even, is maar een klein klusje voor jou, ik zou de keuken ook maar zelf maken als je zo handig bent, een universele werktafel kan je dan goed van pas komen, succes !:)