Diameter stenen werkbankslijper

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik ga een nieuwe werkbankslijper aanschaffen. Mijn huidige machine van Contimac voldoet niet aan mijn eisen (voornamelijk te smalle stenen).
Nu ga ik de keuze maken tussen een machine met stenen van 150 en 250 mm. Die van 250 mm is uiteraard duurder en een van de grijze stenen zal worden vervangen door een CBN wiel. De Creussen met stenen van 150 is al uitgerust met een CBN.
Nu vraag ik me toch af of de meerprijs voor de grote stenen het echt waard is. Slijpt een grote steen gemakkelijker als een kleine. Mijn gevoel zegt van wel omdat de kromming kleiner gaat zijn. Zelf heb ik enkel ervaring met kleine stenen, vandaar de vraag.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Grote stenen hebben een aantal voordelen:

1) ze blijven koeler, omdat er over een groter oppervlak geslepen wordt
2) ze blijven langer in vorm, omdat er over een groter oppervlak geslepen wordt (speelt niet bij CBN)
3) ze geven een vlakkere snede aan je draaibeitel
4) persoonlijk vind ik een mooie oude slijpbok die 10 minuten blijft nadraaien gewoon cool. Het Vooooeeemmm als je hem aanzet, het feit dat je vaak een 2e keer kunt slijpen zonder hem aan te zetten omdat de stenen nog draaien, de oude schakelaar die een bakelieten knop heeft en echt klak doet, de afgeronde vormen uit de tijd dat de vormgeving ook nog deel van de machine was, de wetenschap dat je een apparaat gebruikt dat 50 jaar geleden gebouwd werd en waarschijnlijk nog 50 jaar meegaat zonder onderhoud omdat ze toen echt kwaliteit maakten....

Je ziet het, ik heb er twee met 300 mm stenen en ben bezig met een met 400 mm stenen.

Nadelen zijn er natuurlijk ook, grote stenen zijn duurder, grote CBN stenen ook - en je moet wel plaats hebben voor zo'n monster.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Grote stenen hebben een aantal voordelen:

1) ze blijven koeler, omdat er over een groter oppervlak geslepen wordt
2) ze blijven langer in vorm, omdat er over een groter oppervlak geslepen wordt (speelt niet bij CBN)
3) ze geven een vlakkere snede aan je draaibeitel
4) persoonlijk vind ik een mooie oude slijpbok die 10 minuten blijft nadraaien gewoon cool. Het Vooooeeemmm als je hem aanzet, het feit dat je vaak een 2e keer kunt slijpen zonder hem aan te zetten omdat de stenen nog draaien, de oude schakelaar die een bakelieten knop heeft en echt klak doet, de afgeronde vormen uit de tijd dat de vormgeving ook nog deel van de machine was, de wetenschap dat je een apparaat gebruikt dat 50 jaar geleden gebouwd werd en waarschijnlijk nog 50 jaar meegaat zonder onderhoud omdat ze toen echt kwaliteit maakten....

Je ziet het, ik heb er twee met 300 mm stenen en ben bezig met een met 400 mm stenen.

Nadelen zijn er natuurlijk ook, grote stenen zijn duurder, grote CBN stenen ook - en je moet wel plaats hebben voor zo'n monster.
Dat klinkt heel bekent en als pure nostalgie. Herinneringen uit een vroege jeugd. Mijn veel te vroeg gestorven buurman had zo eentje en zijn werkplaats grensde aan onze eetkamer met een gemeenschappelijke muur. Ik hoor nog altijd het geluid zoals je beschrijft, hoewel het al meer dan 30 jaar geleden is...
Toevallig staat er nog zo eentje op tweedehands.be:
http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap-machines/slijpmachine/dubbele-slijpmolen-323207898.html
Ik ben in de loop van de week daar in de buurt, misschien toch even contact op nemen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik heb ook nog zo'n monster staan. 400v op betonnen sokkel. Niet te verslijten en zeker 50 jaar oud. Slijpt perfect. Staat helaas niet bij mij thuis. Resultaat hangt echter af van de steen en de slijper, nauwelijk van de machine. Dus als je niet heel veel slijpt is een creusen prima.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ondertussen heb een nieuwe werkbankslijper aangeschaft.

IMAG3677.jpg

De stenen hebben een diameter van 250 mm. Vandaag een frequentieregelaar gekocht om indien nodig het toerental te reduceren (draait 2850 toeren) en een witte steen besteld. Mogelijk komt er nog een CBN wiel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.