Amerikaans notenhout tafel schuren. hoe en wat

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Het is zover. Ik heb een Amerikaans notenhoyten meubel (tafel).
Een is er behandelend met olie, en de ander met Pur lak bijna onzichtbaar zeg maar.

Helaas is de tafel ouder en moet gewoon opnieuw kaal en gelakt worden (ik wil graag weer die pur 2 comp lak voor beiden)

Mede door advies hier staat de Festool DTS 400REQ in bestelling. Nu wil ik goed schuurpapier ipv karwei/gamma ' rommel' .
Ik dacht aan Festool granat.

Maar qua korrelgrootte lees ik tegenstrijdige berichten. Wat zouden jullie gebruiken voor het gehele proces(dus eerste keer oude lak eraf, dan tussen de lak door)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
lak er af een schraap staal gebruiken, veel sneller en het resultaat is verbluffend (én het is niet moeilijk)
is de tafel fineer of vol hout ?
Schuren is meestal 180 of 240 wel voldoende
na de 1e en na de 2e laag even handmatig opschuren vanwege de vezels die bij een hoop laksoorten overeind gaan staan...
 

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Dankje. Maar tussen 180 en 240 zit best wel wat. Waarom de ene meer 180 kiezen of 240? Het gaat idd dan om goed hout

- - - Updated - - -

Oh en het is vol hout
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik ga volledig akkoord met Toxiq. Eerst met een schraapstaal de lak verwijderen. Anders loopt je schuurpapier direct vol. Een schraapstaal gebruiken is simpel, maar hoe je 1 slijpt moet je wel eens opzoeken. Voor alle duidelijkheid: dit is niet hetzelfde als een verfkrabber. Daarna kun je eventueel nog lichtjes schuren met schuurpapier van rond de 200 (ik gebruik 220). Maar eigenlijk zal je merken dat je al een behoorlijk glad resultaat hebt. Na eerste laklaagje lichtjes schuren met 400 of hoger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.