Servethouder

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Naar aanleiding van een houten ring te draaien ben ik op het idee gekomen om een servetring te maken.
Dit is eigenlijk identiek hetzelfde qua werkmethode.

Hier mijn uiteenzetting hoe het tot stand gekomen is.
De houtsoort is iroko.
IMG_5069.jpg

Werkstuk opspannen in een klauwkop waarvan 2 bekken werden afgenomen.
Zo kon het werkstuk wat uit de midden gespannen worden.
IMG_5074.jpg

Gat boren met een potboor van diameter 40 mm.
IMG_5076.jpgIMG_5082.jpg

Via mijn kleinste draaibank werd het werkstuk perfect gepositioneerd om het gat perfect in de midden te krijgen.
Doet men dit niet op deze wijze, na het draaien heb je een zeer grote kans dat de zijkanten van de ring niet gelijk zijn.
IMG_5086.jpgIMG_5088.jpgIMG_5090.jpg

Werkstuk op diameter 52 mm draaien en de lengte aanzetten zodanig dat je wat zicht hebt om de ringvorm te maken.
IMG_5092.jpgIMG_5095.jpg

Kopkantje op vorm draaien met wat versiering aan.
IMG_5100.jpg

De lengte wat afsteken.
IMG_5103.jpg

Ringvorm draaien.
IMG_5104.jpg

De zijkanten van de ring schuren tot korrel 400.
Indien je het met een draaiende draaibank zou schuren, dan ga je vervorming aanbrengen aan de zijkanten waardoor ze niet meer gelijk zullen zijn.
IMG_5110.jpg

Afdraaien.
IMG_5121.jpgIMG_5124.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Heel leuk projectje ook voor beginners denk ik.

Ik vind het altijd geweldig hoe je de werkvolgorde laat zien... voor de ervaren draaiers is 99% wel bekent maar er zal toch altijd iets bij zijn waar men van denkt "dat ga ik ook proberen".
Misschien volgende kerst een statief voor de camera ;)..... met 1 hand boren en schuren gaat wel.... maar de rest niet he....hahahaha.
 
P

Pel

Guest
Mooie servet ringen Didier, en tevens een mooi duidelijk verslag van the make off napkin-ring.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.