Afwerking voor massief houten stoel

vervenhout

Nieuw lid
18 dec 2016
10
0
Hoogezand
Ik heb een stoel gemaakt van essen en notenhout. De stoel is nog onbehandeld maar ter bescherming van de stoel wil ik een olie of lak laag aanbrengen. De kleur moet naturel zijn omdat ik het contrast van het hout wil houden.. heeft iemand een tip

20161224_153904.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Woca bedoelt littleart.
Je kan voor lak kijken bij skylt, wordt vaak gebruikt bij lichte houtsoorten maar nisschien hebben ze ook iets voor notenhout.
Wat je ook doet, bel met de leverancier voor je wat koopt, stuur eventueel een foto op zodat ze je het beste advies geven.
Pracht van een stoel trouwens!
 

vervenhout

Nieuw lid
18 dec 2016
10
0
Hoogezand
De stoel is nu 1x behandeld met een transparante interieurlak. Het resultaat is prima. Het contrast tussen het essen en notenhout is sterker geworden. Foto volgt..
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je de kleur had willen houden zoals deze onbehandeld was dan had je skylt of trae lyx natural kunnen gebruiken (waarvan de 2e gelijk is aan de eerste maar goedkoper)

Mooie stoel !!
 

vervenhout

Nieuw lid
18 dec 2016
10
0
Hoogezand
eindresultaat stoel

stoel00802.jpg
Hierbij het eindresultaat van de eerste stoel. De tweede zet ik momenteel in elkaar.
De stoel is (voor een deel) gemaakt tijdens een houtbewerkingscursus bij de stadswerkplaats in Groningen. Het in elkaar zetten en afwerken van de stoelen doe ik vanuit huis. Van ruwe essen- en notenhouten planken naar een mooie (design) stoel. De stoel is afgewerkt met een interieurlak naturel van Rambo.
De cursus werd gegeven door Bart van Duinen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.