Bovenfrees als vlakbank

lexpolman

Nieuw lid
30 sep 2014
5
0
Op youtube kom ik verschillende filmpjes tegen waarin de bovenfrees als vlakbank gebruikt wordt, door de bovenfrees in een mal over het te vlakken hout op twee geleiders heen en weer te halen. Zo'n opstelling wil ik ook maken voor mijn Festool OF1010 (8 mm schacht). Mijn vraag is wat voor frees kan ik daar het beste voor gebruiken?
Bedankt voor de hulp, Lex
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Hangt er volgens mij van af welke werkwijze je wilt hanteren. Als je direct langs de geleider wilt frezen is een normale kopieerfrees met kogellager voldoende. Als je met een kopieerring werkt zou je ook met een spiraalfrees kunnen werken. Deze heeft dan als voordeel dat je minder risico op uitbreeksels hebt.

Fons
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dat is prima te doen. Ik gebruik voor de grotere werkstukken die ik niet op de vlakbank kan doen deze frezen.
Goedkoop en de standtijd is prima. Niet laten slijpen, gewoon weggooien en een nieuwe pakken.

Groet,
Jan
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Nee dat is een andere vorm van vlakken:rolleyes: ik dacht daarbij aan het recht maken van een kant van een plank het zg. strijken van een kant. Voor jouw toepassing gebruik ik een frees met ondersnijdende messen van 20 mm. Er zijn ook speciale frezen voor te bestellen in de VS, die heb ik in Nederland nog niet gezien. In dit topic kun je zien hoe ik hier mee werk.

Succes! Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Zoek eens op ebay met deze term bottom Cleaning Router Bit als je 1/2" kwijt kan hebben ze in china voor ruim7 dollar er een inlusief verzending.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Zijn er ook van dit soort freesjes modellen of merken die een beetje vergevingsgezind zijn en niet uiterst kostbaar?
Ik heb een oude werkbank (klassiek model) die van een school komt. Hij heeft eigenlijk een beetje (boel) aandacht en liefde nodig maar ik ben bang dat er hier en daar een nietje, brad of spijker verstopt zit.
Kortom hoe snel verniel je je freesje met zoiets of zijn er exemplaren die zich daar niet aan storen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Pieter waarom schuur je hem niet eerst. Of eerst met het schraapstaal er overheen. Dan heb je bijna alle rotzooi wel gevonden.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ja daar zeg je al: ... bijna alle rotzooi ...
Als je dan begint te frezen en dat 'bijna' zit net in het begin en heb je niet opgemerkt heb je de poppen aan 't dansen oftewel je freesje naar de gallemiezen.
 
P

Pel

Guest
Ik kan mij nog herinneren dat we vroeger op de LTS op het einde van het schooljaar, ieder zijn kant van de werkbank vlak en schoon moest schaven, zodat er geen krasje meer te bekennen was. Toen had nog niemand nooit van patina gehoord, het is m.i. op het ogenblik gewoon een rage, industriële look, en patina moet het zijn dan is het mooi:confused:

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Van de nabewerking met de tandschaaf weet ik niet meer Fons, maar dat je tijdens die bewerking daar menig druppeltje zweet bij liet wel, het was dan midden is de zomer. Sommige van die bleke stadsjongetjes hadden helemaal niets in de mouwen, was je als lange dorpsjongen veel sneller klaar, kon je die klunzen helpen, was je dubbel gestraft.;)

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Pieter,


1. met een metaalzoeker kan je het hele blad wel nalopen
2. ik zo een frees van 2 inch gekocht voor een paar dollar en daar 4x de tafel mee gedaan, had niet echt het idee dat er veel van de scherpte verloren was gegaan, zeker een aanrader
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.