Nootmuskaatmolen

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Zojuist de laatste hand gelegd aan een kerstcadeautje voor onze dochter.
De gebruikte houtsoort is wengé en het maalwerk is van het Zwitserse Sonderegger. De Houtdraaierij verkocht tot voor kort deze maalwerken, maar is er mee gestopt.
Ze zijn nog wel in Zwitserland te koop bij de fabrikant: http://somec.ch/Muskatmahlwerke/http://. Niet bepaald goedkoop maar wel degelijke nauwkeurige Zwitserse kwaliteit. Het zijn echter geen echte maalwerken maar schaafwerken. De nootmuskaat wordt rondgedraaid over de bodemplaat waar 4 minuscule schaafmesjes in geslepen zijn.
Ik heb het hout afgewerkt met 5 lagen acryllak (spuitbus) van A.C. Tion.
Het was de eerste keer dat ik wengé draaide. Op zich ging het prima om een cilinder te draaien van een stuk 6 x 6 cm. Echter het glad draaien met de platte beitel was een drama. Overal uitbreeksels en niet netjes te krijgen. Diverse slijphoek geprobeerd, alles netjes gewet, maar de boel bleef uitbreken. Toen maar met een profielguts heel voorzichtig weer gedraaid en daarna met schuurpapier op een blok de cilinder glad gemaakt.
Het doorgaande gat van 25 mm is gemaakt met een spiraalboor van HBM die voorzien is van MK2-opname.

20161224_152955.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een mooi, origineel en nuttig kerstcadeau!
Ligt het aan het hout dat het zo moeilijk af te werken was? Ik heb onlangs twaalf deurklinken uit wengé gedraaid en de laatste bewerking uitgevoerd met een ovale schaafbeitel.

RS809H.jpg

Dat ging prima zonder uitbreeksel.
Daarna even droogschuren en dan nat met CA lijm.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik denk inderdaad dat het aan het hout lag. Zoals je op de foto kunt zien loopt de draad niet parallel aan de cilinder maar een beetje diagonaal. Dat betekent aan 2 kanten een stuk kops hout. En dat waren de grootste probleemgebieden.
 
Pieter,
De maalwerken zijn ook verkrijgbaar bij Steinert in Olbernhau Duitsland.
Daarbij kun je ook holzgewinde kopen zodat je een muskaatmolen kan maken om de nootmuskaatnoot van boven af in de molen te brengen.
Zie https://drechslershop.de/halbzeug/m...hseln-halbzeug-projekte-mahlwerke-muskat.html
Wenge is zo wie zo een lastig te draaien houtsoort, hangt ook een beetje af van de kwaliteit wenge.

M.vr.gr. Jan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Mijn eerste pennen van wen ge kreeg ik ook alleen netjes met p80 papier. Het bleef splinteren. Misschien de hoek van de beitel wijzigen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Bij mij ging het prima met CA. Ik heb wel Abranet korrel 120 gebruikt als eerste stap, misschien dat dat een verschil maakt tov gewoon schuurpapier. En als laatste afwerking een laagje tungolie. Deze methode is hier eens beschreven, als ik me goed herinner door Henk. Het resultaat is zijdeglans (geen hoogglans).
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Dank voor alle goede raad en adviezen.
Ben nu bezig met de voorbereidingen voor het Kerstmenu. Ja, je leest het goed, Kerstmenu.
Dat is bij ons dit jaar op 3e kerstdag. Dochter uit Eindhoven zit in de verpleging (GGZ) en zoon is chef-kok. Dan weet je het wel met onregelmatige diensten rond deze tijd.
Portsaus voor bij de rosbief staat in te koken en de kippenragout voor in een pasteitje is al klaar.
Naast hout is koken ook een passie!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dank voor alle goede raad en adviezen.
Ben nu bezig met de voorbereidingen voor het Kerstmenu. Ja, je leest het goed, Kerstmenu.
Dat is bij ons dit jaar op 3e kerstdag. Dochter uit Eindhoven zit in de verpleging (GGZ) en zoon is chef-kok. Dan weet je het wel met onregelmatige diensten rond deze tijd.
Portsaus voor bij de rosbief staat in te koken en de kippenragout voor in een pasteitje is al klaar.
Naast hout is koken ook een passie!

Ik maak me nu klaar Pieter en ik vertrek direct (+/- 3 uren rijden).
Tegen 16u00 kan ik er zijn.
Grapje hoor, geniet er van.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik maak me nu klaar Pieter en ik vertrek direct (+/- 3 uren rijden).
Tegen 16u00 kan ik er zijn.
Grapje hoor, geniet er van.
Het diner staat morgen pas op tafel Didier. Als je nu vertrekt ben je veel te vroeg. En bovendien alle slaapplaatsen zijn al bezet.
Een andere keer ben je welkom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.