Eiken eetkamertafel

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Hallo allemaal,

Enkele maanden geleden heb ik een eiken eetkamertafel gemaakt, de reden hiervoor was; ik ben gaan samenwonen en alle eettafels die we bij meubelzaken gezien hebben vonden we te saai/standaard/spaanplaat/duur.

Het uitgangspunt voor dit project was een moderne eetkamertafel in een duurzaam en echt materiaal met een uniek ontwerp.

De tafel bestaat grofweg uit een tafelblad (35mm) en twee pootstellen. De tafelpoten staan ten opzichte van elkaar in een hoek van 5 graden, de pootstellen staan vervolgens ten opzichte van het blad onder een hoek van de 95 graden naar buiten. Dit geeft de tafel een solide aanzien, zeker vanaf de kopse kant. Gezien vanaf de lange kant heeft de tafel juist een heel slank silhouette, wat tevens de bruikbaarheid van de lange zijden vergroot.

Het tafelblad heb ik als paneel met doorgaande lamel gekocht bij een plaatselijke houthandel (http://www.pdhoutproducten.nl), het overige hout voor de pootstellen heb ik zelf bekantrecht enz.

Het pootstel is samengestelt uit drie eiken balken, deze zijn verbonden en verlijmd met lamello's.

De verbinding tussen pootstel en tafelblad bestaat uit een ingefreest RVS profiel over bijna de gehele breedte van de tafel, dit geheel is verlijmd met een PU-constructielijm. De delen zijn in verstek gezaagd.

Onder het tafelblad heb ik geen schot of regel geplaatst, dit omdat het blad dik genoeg is om vrij te dragen zonder door te buigen.

zie hier het resultaat..

Attached files
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Super mooi Engineer. Lekker veel ruimte onder de tafel voor je benen op deze manier. Echt goed gelukt man!
 
A

Athanor

Guest
Hallo Engineer

Mooi strak ontworpen tafel en fraai uitgevoerd, echt design hoor!

Hoe heb je de tafel afgewerkt? Op de foto in de kamer lijkt het of je een lichte kleurbeits hebt gebruikt, past wel mooi in je interieur.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Engineer,

Mooi ontwerp en keurig gemaakt.

Maar,.. krijg je geen problemen met de kopse kanten die gaan werken?
Daarmee bedoel ik de delen tussen de poten, die haaks zijn verlijmd op het blad.
Het blad wil namelijk uitzetten/krimpen en de delen tussen de poten kunnen niet meewerken.

Kor
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
engineer zei:
De verbinding tussen pootstel en tafelblad bestaat uit een ingefreest RVS profiel over bijna de gehele breedte van de tafel, dit geheel is verlijmd met een PU-constructielijm. De delen zijn in verstek gezaagd.

Prachtig strakke tafel, da's een.
Wat de techniek betreft, bedoel je met RVS-profiel een strip die je in beide 45-graden-vlakken via ingefreesde groeven hebt vastgelijmd?
Zoja, dan geeft dat verschil in krimp met blad en onderstel (zoals Kor ook al veronderstelde).
Vertel ons over enkele maanden nog eens (na de winter) hoe het blad / de naad tussen poten en blad zich houdt.

Groet Tjeerd
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Bedankt voor jullie reacties!

De tafel is afgewerkt met een bijna zwarte olie (monocoat). Deze olie was goed te verwerken, in slechts een laag.

Het verschil in uitzetting ben ik vaker op gewezen, maar je probeert al eens wat... Tot op heden (februari t/m september) zijn er nog geen noemenswaardige scheurtjes o.i.d. opgetreden.

Als ik de tafel nog eens had moeten maken dan had ik de tussenstukken van de pootzijden in dezelfde nerfrichting uitgevoerd als de poten en het blad.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als die lijm goed hecht op die RVS strip dan vermoed ik dat dit de boel stabiliseert (hetzelfde effect als een houtenvloer op underlayment vastlijmen).
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Geen idee of de originele poster hier nog meeleest, maar ik ben heel erg nieuwsgierig wat deze tafel zo ongeveer aan materiaal gekost heeft ? Ik ben me zelf een beetje aan het oriënteren om een dergelijke tafel te maken maar heb geen flauw idee wat het materiaal allemaal bij elkaar zou kosten.

bvd
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Zeker lees ik nog mee....

Even in mijn geheugen graven...

Het tafelblad heb ik als compleet verlijmd paneel gekocht, voor de onderstellen heb ik gezaagd balkhout gebruikt (6 lengtes van ca. 2 meter, is nog wat van over). Dit alles koste bij elkaar 400,-

Daarbij nog ca. 35,- voor meubelolie in deze donkere kleur.

Metalen delen en dergelijke heb ik deels zelf gemaakt, deels gekregen.

Ik hoop dat je hiermee een idee hebt...

Groeten,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.