Fruitschaal, houtsoort te raden.

tuoh

Oud hout
Vandaag nog een (fruit)schaal gedraaid, buitendiameter 400mm, totale hoogte 100mm, afgewerkt met duivenpoepolie, oeps nee, met duivenpitolie natuurlijk:D
Wie kan de gebruikte houtsoort duiden, deze ziet er wel een beetje atypisch uit moet ik erbij zeggen. Kan wel komen door de standplaats, de boom heeft een kleine 150 jaar in de Antwerpse binnenstad gestaan en is daar op stam afgestorven:p
Heb de stam ondertussen al zeker 20 jaar liggen, die is wel uitgewerkt nu denk ik.

IMG_0337.jpg

IMG_0335.jpg

IMG_0328.jpg
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
A.B.B. hout (Antwerpse Binnenstad Boom)

Plataan is het nagenoeg zeker niet. Kan geen spiegels erin ontdekken op de foto.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie schal André.
Houtsoort is moeilijk uit te maken, maar ik denk ook eerder aan een bessen soort of noten.
 

tuoh

Oud hout
Het juiste antwoord heb ik nog niet gezien, misschien nog een paar min of meer terzake doende tips?

De boom werd rond 1877 aangeplant op het "Galgenveld" in Antwerpen, dit bij de aanleg van een nieuw park aldaar, namelijk de Warande, werd later (1918) herdoopt tot Albertpark. Het is een veel voorkomende soort in parken, lanen, en tuinen.
Het hout is redelijk licht van gewicht maar laat zich toch makkelijk bewerken. Meestal is het gewoon saai van kleur, maar deze stam was de uitzondering op de regel:D
 
P

Pel

Guest
Ik zat te twijfelen tussen iepen en lindehout, dus gok ik voor de tweede op keer lindehout?

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Heren bedankt voor het positieve commentaar:eek:

Het is dus geen "waaibomenhout":p maar wel Lindehout zoals Pel hierboven al aangaf. Meer specifiek gaat het hier om de zomerlinde (tilia platyphilos) De stam was een exemplaar van ruim 8m lengte en een grootste diameter van 1,35m. De dag dat de stam tegen de grond ging was ik juist ter plaatse met een LEGE vrachtwagen met kraan:D Je moet soms wat geluk hebben in het leven:p
De boomkapper was heel blij dat ik het hele ding ineens wilde opladen, dat scheelde hem een pak opruimwerk, was voor ons beide dus een win-win situatie.
Thuis heb ik de hele stam opgedeeld in schalen van ruim 120mm dikte en een lengte van 2m en daar heb ik op dit moment nog altijd wat stukken van liggen:D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.