Wat is dat toch met steigerhout?

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Telkens als men vraagt er iets van te maken beland het in en op de vlakvandikte?

Wat nu?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Doorgaans is het ook van slechte kwaliteit en voor wat je krijgt duur. Ik ken het soort planken wel uit Zweden, daar zijn de jaarringen alleen veel fijner en wordt het als buitenbekleding gebruikt van huizen en schuren. Juist de achterkant wordt dan geschaafd en de zichtkant moet ruw zijn vanwege de verf die wordt gebruikt (moet in het hout zuigen).

Ik denk vooral dat het in het gemak zit. Vrijwel iedereen kan er mee overweg en het past bij de hype "back to the basics", je maakt je eigen meubels uit een natuurlijk product.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
65
Ik heb al gezien wat de nieuwe trend wordt van 2017. Hout wat op sloop hout lijkt.
 

PBT

Actieve deelnemer
De hele steigerhouttrebd is geweest. Is geen vraag meer naar. Tegenwoordig is het staal met eiken wat iedereen wil. Is overigens wel veel mooier dan steigerhout. En ja, ik heb ook meer dan genoeg kilometers steigerhout verwerkt. Op het hoogtepunt kocht ik 1,5km aan hout in 1 bestelling die een week of 3-4 later op was
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Inderdaad, nieuwe trend is blijkbaar sloophout. Uiteraard weer dubbel zo duur als nieuw hout. Zucht. Ik hoor een architect die ik ken praten over barnwood. Hout afkomstig uit afbraak van schuur dus. Meestal afkomstig uit Duitsland.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik denk dat ik pas meedoe als de trend richting dessert ironwood of rio palisander of letterhout gaat. Zullen dan wel miniatuurmeubelen worden.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als je eerst niet uitkeek trokken ze de planken onder je voeten vandaan als je op de steiger stond. En daarna klagen dat de planken grijs afgaven, euh gebruikte steigerplank? en dat ze last hadden van splinters, euh gezaagd hout is wat anders dan geschaafd hout. Begrepen heb ik dit nooit, dan zijn de meubels die P.H. Eek maakt toch een stuk mooier vind ik dan.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Inderdaad, nieuwe trend is blijkbaar sloophout

Ik zag Piet Hein Eek z'n meubeltjes voor het eerst een jaar of 20 geleden in een zaak in Amsterdam The Frozen Fountain dat een soort platform is voor kunstenaars en designers.
Dat was niet de goedkoopste winkel en ik dacht echt dat het een geintje was van een idioot.
Ik bedoel als je fijnmeubelen maakt is dit een belediging voor een meubelmaker, althans zo zag ik dat (en nog steeds wel)
Het is wel slim bekeken om in de idioterie van milieuvriendelijk en recyclen meubels te maken die de meeste mensen niet in hun huiskamer willen zien.
En dan komt het ook nog op de meubelbeurs in Milaan terwijl Italianen echt wel weten hoe ze mooie verfijnde meubelen moeten maken.
Wat een gruwelijk lelijke meubels als je naar de geschiedenis van de meubelkunst kijkt.
Dat je dit in de jaren 30 tijdens de crisis neerzette snap ik want er was niets anders voor de gewone mens maar om nu veel geld te betalen voor hout wat nauwelijks de naam waard is is echt te gek voor woorden.
Slimme man die Eek en zo is het ook met de bedrijven die steigerhouten meubelen op de markt brengen want het is zo leuk en trendy.
Veel geld vragen voor iets wat het niet waard is.
Waar zijn de tijden gebleven dat je een mooie kast zag, iets wat niet trendy is maar wat je koopt voor je leven?
Moest dit even kwijt dus schoot wat uit me slof maar een beetje ambachtsman/meubelmaker die gaat hier toch geen aandacht aan besteden?
Wat een verschrikking.
Als je zo nodig wilt recyclen want daar ben ik echt wel een voorstander van koop dan een tweedehandse kast of eethoek op marktplaats, iets van eiken, mahonie, noten of weet ik veel.
Zaag het aan stukken en maak er iets moois van, dan heb je tenminste iets.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik ben het helemaal met je eens Willem, daarom noemen ze onze soort ook wel ouderwets en conservatief! Maar als ik dan zie dat bij zo'n brandhout meubel de scharniertjes nog niet eens in gekapt zijn, dus gewoon op de deur en op de stijl geschroefd. Dan hebben ze van het vak hout bewerken helemaal geen kaas gegeten, kijk onderstaande kastje van Jaap, dat is pas meubelmaken!

Groet Pel.

DSC02958.jpg
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ha Willem1958 je betoog is een beetje doordrenkt met jouw smaak. En er is van hout vast wel iets beters te bedenken dan die steigerhout look. Maar om PH Eek discrediet te doen vind ik jammer. Het is ook niet echt mijn smaak, die neigt meer naar japans of deens design, George Nakashima bv . Ontwerpers zijn iets anders dan meubelmakers. En komt er bij de designers een stevig prijskaartje om de hoek. Precies hetzelfde met kunst en haute-couture. Je bent gek als je er aan mee doet. Maar stel je voor dat de wereld een eenhandsworst wordt die bestaat uit Ikea zooi.
Piet Hein Eek lifte ook mee met de dutch design hype. En uit eindelijk wordt zijn naam toegevoegd bij de postmodernistische ontwerpers.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.