Afwerken "Formica", HPL op multiplex

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Als ik "Formica" met contactlijm op multiplex lijm, als ook op de kopse kanten (eventueel met kantband ?) dan zie ik op werkbladen (balie's) wel eens dat de hoeken afgefreesd worden maar wat dieper dan de dikte van de formica. Zie tekeningetje. Hoe wordt dat verder afgewerkt , plakken ze dat af en lakken ? Of is het een complete ander materiaal ?
Als ik dat zou willen doen, wat is een geschikte frees ? HBM / Bouwmarkt frezen en "Formica" lijkt me niet een langdurig huwelijk.

Groeten, Bram
werkblad.jpg
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bram, ivm de afwerking van het hoekje kan ik je niet antwoorden, over de frezen wel. Ik ben momenteel ook een kast in "formica aant maken en heb er al enkele achter de rug. Ik moet zeggen voor het afwerken van de kantband en frezen van de gleuven voor de ruggen gebruik ik gewoon eco-tools freesjes. Je zou verrast zijn hoelang ze meegaan en als ze bot beginnen worden, gewoon vuilbak binnen en een ander, ze kosten toch maar enkele euros! Voor de kantbandjes heb ik een hulpstuk waarmee mijn OF1400 op zijn zijkant over de plaat kan gaan, dat ook met een eco-tools freesje met onderlager en scherende messen.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
@Seb, bedankt voor de reactie.
Die freesjes zien er qua prijs in ieder geval niet verkeerd uit. Hoop er een paar onder de kerstboom te vinden :)

Groeten, Bram
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Ik heb zelf balie's gemaakt voor standbouw en in winkels. Wij freesden de randen en deden er voor de rest niks meer aan behalve een doekje er over met schoonmaak middel.

Edit: Randen werden alleen maar afgerond meer niet.
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Sorry, ik weet niet hoe ik de foto moet draaien.
Let wel het mp op de foto is berken.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
In het voorbeeld van de topic starter is ook de kant beplakt met formica of kantenband. Vervolgens is er een flinke schuine kant gefreesd waardoor er weer wat multiplex komt bloot te liggen. Ik heb dit eigenlijk nog nooit gezien. Wat ik wel ken is kantenband van 2mm dik en daar dan een schuine of ronde kant aan.
 

WR1944

Oud hout
Van die afschuining kan ik de zin niet echt inzien tenzij er nog iets overheen geplakt wordt. Toen ik m'n freestafel maakte heb ik eerst de randen voorzien van Formica. Die randen heb ik flush gemaakt met zowel de onder- als bovenkant. Daarna heb ik beide zijden met Formica beplakt en aan de randen flush gemaakt met de zijkanten. Op deze manier is de rand enigszins beschermd door het overhangende Formica en is de zwarte rand van de plaat minder opvallend.
 

smetje

Actieve deelnemer
12 okt 2014
46
0
Gent
Ik doe veel meubels in formica en heb het ook nog niet echt gezien dat ze de randen schuin zetten zodat de multiplex zichtbaar is. Het enige wat ik veel doe is de randen niet bekleden maar de berken multiplex bloot laten, is nogal in de mode tegenwoordig dat scandinavisch design.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.