Nieuw zaagtanden vijlen

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Enige tijd geleden al eens een oude zaak gescoord bij de kringloop, die een aantal tanden mist.
Handvat en blad had ik al netjes gemaakt.
Vandaag een eerste poging gedaan om de zaag te voorzien van nieuwe tanden.

Oude tanden afgevijld
20161219_091832.jpg

Tanden 'gezaagd' volgens de Paul Sellers methode,
20161219_101310.jpg

20161219_103738.jpg

Eerste keer vijlen,
20161219_105847.jpg

Tweede rondje,
20161219_130436.jpg

Nog niet alle tandjes zijn gelijk, maar voor een eerste keer ben ik redelijk tevreden.
Probleem waar ik nu tegen aan loop is het zetten van de tanden.
De zaagzettang die ik heb is volgens mij niet geschikt om deze kleine tandjes te zetten.
iemand advies?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ligt eraan welke tang je hebt daarvoor.
Van een Somox of Eclipse kun je de plunjer nog bijslijpen voor het zetten van kleine tandjes. Paul Sellers heeft daaro ook een filmpje van.
Fotootje van de tang misschien?
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Scirocco, dit is een oude zaag, hou er rekening mee dat als je de zaag gaat zetten, dat de kans groot is dat er tanden uitbreken, voorzichtig aan met het zetten!

Groet Pel.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Het gaat om dit model zettang
3284438646_2413fbd79c.jpg

@Pel, een klein beetje zetting is wel nodig de zaag gaat nu klemmen in de zaagsnede.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Hey Scirocco1,
ik had hetzelfde probleem. Ik gebruikte zo'n frans model zaagzettang, en dat lukte ook niet voor kleine tandjes. Heb dan maar een Eclipse 77 besteld, en die doet het perfect. Wat je voorlopig kan doen, is een drevel en hamer gebruiken. Daarvoor leg je de zaag op een zacht stuk hout, zodat de tanden een kant op kunnen buigen. Daarna kun je nog een hamer omgekeerd in je bankschroef zetten als aambeeld, en met een andere hamer lichtjes het teveel aan zetting eruit tikken zodat de tandjes iets gelijkmatiger gezet zijn.

- - - Updated - - -

inderdaad, zo'n zaagzettang had ik dus ook, maar werkte niet fijn genoeg.
 
P

Pel

Guest
Scirocco, ken je iemand (timmerman) die een zettang heeft waar je hem even kunt lenen?

Groet Pel
 
Laatst bewerkt door een moderator:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Zoals eerder gezegd gaat dat wel lukken met een Somox of Eclipse. Deze staan regelmatig te koop voor weinig op Marktplaats. Alleen nu even niet.
Een nieuwe heb je al voor ruim € 20.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Even creatief geweest met een ander stuk gereedschap en hier een klein modificatie op los gelaten, en het functioneert ook nog.
Heel geringe zetting in de tanden en de zaag gaat als een spreekwoordelijk warm mes door de boter.

20161219_185403.jpg
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
TNX Pel,
Voelt toch weer goed, de eerste zaagsnede nadat een oude aftandse zaag na een opknapbeurt weer zaagt als nieuw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.