Te klein zaagblad bruikbaar in invalzaag? (160mm ipv 165mm)

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Ik moet een melamine aanrechtblad (IKEA) en enkele keukenkastdeurtjes op maat zagen, het wordt zichtwerk dus het moet netjes.
Hiervoor wil ik mijn invalcirkelzaag i.c.m. zaaglineaal gebruiken. De invalcirkelzaag heeft momenteel een 165x30 mm zaagblad met 36 tanden, niet zo heel scherp meer...

Ik heb mijn oog laten vallen op een Ecotools HM-zaagblad Industrial 160 x 20 mm T=48. Het is echter 160 ipv 165 mm, ik kan dus 2,5 mm minder diep zagen, ok als dat alles is geen probleem...
Ook zal de voorritsinstelling die normaal 2,5 mm diep gaat niet veel meer doen, ok kan ik ook handmatig instellen...

Zouden jullie me toch een ander zaagblad dat wél 165mm is aanraden?
 

RaymondvW

Actieve deelnemer
4 aug 2016
26
2
Welke invalzaag heb je?

Let btw ook op de dikte van het blad/tanden: Het is handig als dat overeenkomt met je huidige blad om zo de lineaal correct te kunnen blijven gebruiken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je kan zowel bladen met een as gat van 20mm en 30 mm gebruiken. Bij 30mm moet je wel en verloopring erbij doen naar 20 mm
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat gaat niet passen denk ik. Hij heeft nu een as van 30mm. Daar ga je geen zaagblad met een asgat van 20mm op krijgen. Zelfs niet met een verloopring. Andersom kan het wel.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
@fantic en bobmartin: Scherp! Het is inderdaad een typefout, asgat is 20mm. Ik heb een Batavia T-raxx Premium. Een budget invalzaag maar ik ben er enorm tevreden mee, zeker i.c.m. de geleider.
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Het enige verschil is dat je wat minder diep gaat kunnen zagen... maar verder is er niks waarom het af te raden valt. Mocht je nu een 165 blad op een zaag zetten van 160... ja dan zou je de behuizing kunnen raken
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Zaagblad.jpg

Ik vond het uiteindelijk toch jammer om een te klein blad te plaatsen en kon deze voordelig aanschaffen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dat is in ieder geval een goed zaagblad. Zelf heb ik zo'n blad, met andere tandvorm weliswaar, op mijn afkortzaag zitten.

Het zijn dezelfde bladen als de opvallende rode Freud zagen. Bosch heeft enige jaren geleden alweer de Freud fabriek overgenomen, en bijna alle zaagbladen komen daar vandaan. Deze blauwe epoxycoating is dezelfde als de rode op de Freud zagen. Ook de sleufjes om het geluid en resonantie te verminderen, zijn Freud patenten die in het blad verwerkt zijn.

Met een beetje goed zoeken vind je deze bladen in Duitsland scherp aan de prijs.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik heb op mijn "165mm invalzaag met 20mm as" (Makita 6000 en-nog-wat-letters-eromheen) de Ecotools bladen van 160mm naar volle tevredenheid gebruikt. Licht ironisch, want het was voor melamine, dus de voorritser had intensief gebruikt kunnen worden, maar dat lukt dus niet meer met een kleiner blad. Enfin ja, als hobbyist draai je gewoon een keer extra de dieptestop op voorritshoogte… (wat de Festoolies sowieso altijd moeten doen ***gnagnagna***).

Daarna toch wat verder gezocht naar alternatieven. En blijkbaar kan je bij Rotopino (.nl) heel goedkoop de originele Makita bladen vinden (24t en 40t, de "gewone", die M-Force dingen of hoe heten ze heb ik nog niet geprobeerd). Die gebruik ik nu, en hoewel ik er nog amper melamine mee verzaag merk ik vooralsnog geen kwaliteitsverschil t.o.v. de Ecotoolsbladen. Dan is het natuurlijk snel gekozen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.