smeermiddel

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
wat voor een smeermiddel gebruiken jullie voor de zagen en schaven? ik heb vaak gehoord dat er paraffine was gebruikt wordt als een zaag wat stroef loopt.

rick
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo

Ik gebruik altijd gewoon een waxinekaarsje. Wel even het lontje met het metale onderstukje er uit halen om geen beschadigingen te maken.
Rick even een paar streken overde onderkant van een schaaf halen en het schaven gaat 2 tot 3x keer makkelijker.

Groet Jos
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Precies als Joppe zegt. Niet te moeilijk doen: schaafzool inkleuren zoals een tweejarige een kleurplaat mishandelt. Kaars kan je beethouden zoals hij z'n potlood.

Ik maak gewoon een paar "zwiebels" over de schaafzool of de zaag. Bij de eerste paar keer zagen of schaven verdeelt zich dat vanzelf.

Arthur
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Hoi,
Je kunt ook een mengsel maken van 50% bijenwas en 50% minerale olie,te koop bij ikea.
Dit in een pannetje Aubonmarie laten smelten en klaar is kees
Kan goed in je grease box.

Bep
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
of een droge glijspray van bv Bison. Ik gebruik die om de bladen van mijn vlakbank en zaagtafel glad te houden en heb goede ervaringen op de handschaaf. Bijkomend voordeel is dat het ook roest voorkomt.

mvg
Patrick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
allemaal enorm bedankt. ik zal eens enorm gaan investeren in een waxinelichtje :D :D
een goede oplossing hoeft niet duur te zijn!!!

rick
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Gebruik ook liever geen gekleurde kaarsjes, dat geeft rare strepen op het hout.

Ik had nog een potje talg staan en gelezen dat dat vroeger ook veel gebruikt werd. Maar dat gebruik ik toch maar niet meer, dat spul stinkt!
 

WR1944

Oud hout
Laatst wilde ik een stuk multiplex zagen met een zaag met fijne vertanding en een vrij kleine zetting. Het ging erg stroef. M'n ergernisniveau schoot omhoog en ten einde raad besloot ik de zaag met wat kaarsvet in te smeren. Het was een verschil van dag en nacht. Die oude knarren hadden wel degelijk gelijk. Sinds ik m'n gereedschap ben gaan voorzien van kaarsvet gaat het veel soepeler. En als bijkomstigheid is recht en haaks zagen ook veel makkelijker geworden. Ik ben ondanks m'n aangeboren eigenwijsheid helemaal om.
 

houtere

Nieuw lid
7 nov 2010
16
0
www.herso.nl
oppassen met kan en klare gekochte oplossingen , als er silicone in zit glijdt het mieters , maar lak en dergelijke houden dan niet meer vanwege een siliconebesmetting ....!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.