pen met gouden naam

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Onlangs hebben we heel slecht nieuws gekregen dat mijn (stief)vader ernstig ziek is
Voor hem wilde ik al langer een pen maken en die drang is nu groter
Ik wil er iets speciaals van maken en zijn naam er op zetten met bladgoud

Nu vind ik wel filmpjes over hoe bladgoud zeg maar gelijmd word en het overtollige word weggeborsteld maar dan heb ik het volgende probleem

1. ik heb geen mooi handschrift
2. schrijven op een klein/rond oppervlak maakt dat het niet makkelijker

Heeft iemand ideeen hoe dit mooi gedaan kan worden ? (laseren is opzich wel goed te doen, maar bladgoud is wel een stuk sjieker)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Waar wordt de pen van gemaakt? Het graveren van een tekst kunnen de meeste juweliers en bedrijven die sportprijzen verkopen wel doen. Deze bedrijven hebben meestal een uitgebreide collectie lettertypes waar je uit kunt kiezen. Ik denk dat ze er alleen niet zo happig op zijn om de tekst in hout te graveren.
 
Misschien kun je de tekst eerst uitprinten op de juiste grootte waarna je de lijm voor het bladgoud op de print aanbrengt. Als je dan vervolgens de print op de pen drukt, breng je de lijm dus ook op de pen aan. De print er weer af, bladgoud er op.

Geen idee eigenlijk of dat goed gaat, anders eerst een keer of wat proberen met een kalligrafeerpen op een paar proefstukken, gewoon met inkt. Volgens mij gaat het er namelijk om de lijm voor het bladgoud goed aan te brengen, dat bepaalt de vorm van de letters.

De letters alvast uit het vloeipapier te knippen zal wel niet lukken denk ik, vanwege het formaat van de letters.

Overigens wel een tof idee, en ik geloof ook dat zelfs met een matig handschrift het een prachtig, uniek en persoonlijk cadeau is!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Misschien kun je de pen maken van metaal dat zich goed op een houtdraaibank laat draaien zoals aluminium, messing, brons, koper, etc.
Als je de body draait en vervolgens laat graveren kun je het daarna laten anodiseren en vervolgens weer heellicht afdraaien of afschuren/polijsten.
De anodisering blijft dan achter in de gravure.
Onze dochter en partner hebben zo hun trouwringen laten maken uit geanodiseerd titanium
Hun ringen zijn eerst in vorm gemaakt, daarna hun silhouet erin gegraveerd, daarna geanodiseerd en vervolgens weer afgedraaid.
de blauwe anodiseringslaag bleef achter in de gravure van het silhouet en op de binnenkant. Zie ook: http://www.marclange.nl/persoonlijke-trouwringen
Hier een plaatje daarvan:

Silhouetteringen.jpg
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
toxiq: vind iemand met een snijplotter, of ga naar je lokale t-shirt maker en laat het geïnverteerd snijden. dan heb je een mal die je op de pen kan plakken. ga er vervolgens met een beetje lijm overheen en haal de mal weer weg en dan het bladgoud erop. Zo'n stukje vinyl laten snijden kost helemaal niks.. als ze daar meer dan een een paar euro voor vragen, gewoon naar de volgende, en met jouw verhaal zouden ze het gratis moeten doen. Ik heb helaas op het moment geen beschikking meer over een snijplotter, anders had ik het zo voor je geregeld. Hier in nijmegen ken ik er wel een paar die dit voor een klein bedrag kunnen. Het is de makkelijkste manier om de letters mooi te krijgen op een pen omdat die rond is.

Wel wil ik je aanraden om de mal 2 keer te laten snijden, want plakken kan snel misgaan. de meeste snijders zullen er transfer folie op doen voor je.

Als je wil maak ik met plezier een EPS bestand voor je in vectoren om te laten snijden.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Overigens, ik heb hier het complete fontfolio, en in totaal zo'n 1700 fonts, dus als je een mooi lettertype zoekt heb ik nog wel wat voor je
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
letters van bladgoud worden meestal aangebracht in letters die dieper weg liggen. Dus gefreesd of gegraveerd.
Als je de pen eerst graveert ( of laat graveren ) en dan lijm aanbrengen in de letters en daar het bladgoud op en als droog is overtollige bladgoud weg poetsen. Zo hebben de letters ook meer bescherming en zal het geheel langer zichtbaar blijven. Iemand die uit de hand kan graveren moet dit kunnen, ook op de ronding van een pen.
En uiteraard sterkte met je (stief) vader
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goeie ideeen, top !
metaal wil ik niet, laten graferen trekt me ook niet zo, maar anderzijds als dat het inleggen makkelijker maakt ?!
vraag me dan wel af wat dit doet met de hele kleine puntjes (zeg maar de kleine hoekjes)

met een sjabloon werken lijkt me wel een goed idee, wellicht zelfs de sjabloon laten zitten tot alles droog is en dan pas verwijderen, dan dan kan de lijm ook niet uitlopen ?!
Hmmmm nu is het de vraag hoe klein dat gesneden kan worden, maar het is zeker een heel goed idee ! ga ik mee aan de slag

Dank voor de bijdrages
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Als je de naam erin graveert kan je toch het bladgoud met het hechtmiddel erin wrijven? Dan hoef je de letters niet uit te snijden in het bladgoud, maar kan je later het overtollige goud er heel voorzichtig afdraaien of er af polijsten.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Hey sjabloon laten zitten is niet perse een goed idee, omdat je de lijmresten niet wil achterlaten. Daarbij, vinyl is gemaakt zodat het met warmte los komt. Ik heb al een paar keer gehad dat mijn lijm van de pen losliet door warmte van het schuren. Denk overigens wel dat het heel mooi is om bladgoud in een gegraveerde naam te hebben .

Wat betreft formaat: dat kan heel klein :)
Wellicht na het goud nog een laagje lak oid?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het bladgoud wil ik aanbrengen voor ik ook maar iets aan afwerking doe
dus eerst de pen maken (draaien) dan bladgoud er op en dan pas afwerken met een heleboel laagjes

heb vd week een nieuw setje schuurlappen binnen gekregen tm korrel 12000 en dan nog even met polijstmiddel

Dank je paul, dat van het loskomen snap ik, maar volgens mij is dat sjabloon plastic dat ze snijden voorzien van een ander hechtmiddel, gemaakt om weer los te kunnen....
uitproberen dus
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wat ik niet wist over bladgoud

OMG....heb 13 minuten met mijn b.k open zitten kijken
dat kereltje achter die klopper zal toch wel een rotsmoel trekken als ie een keer niet oplet :) doet volgens mij best zeer

 
Laatst bewerkt:

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Dat snij plastic is vinyl dat word gebruikt voor belettering van ramen en auto's, maar je kan het vaak ook in papier vorm krijgen, maar zorg dat het op een transfer vel zit. Dat is de enige manier om tekst netjes over te brengen , zeker een geinverteerde mal. Je zult met een heel scherp mesje met een punt de letters eruit moeten trekken en de rest moeten plakken, ik zou dan ook voor iets van spraymount gaan. Dat is een vorm van contact lijm dat vaak gebruikt word om papier op foam board te plakken of foto's in een album. Daar zou bladgoud goed op moeten hechten.

Zoals gezegd , als je hulp nodig hebt met de eps maken dan hoor ik het van je :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoi Paul,

Bedankt voor de geboden hulp, EPS kom ik wel uit, illustrator 2016 draait hier (al ben ik met PS een stuk beter)
spraymount zal wel prettig zijn, dat komt ook in de kleine hoekjes
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
top :)
Spraymount is wel fijn, maar het wil ook graag klonteren, eerst even flink spuiten van een afstand op een vlakke plaat. Ben heel benieuwd naar het resultaat man! :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ander ik wel
kreeg ergens anders ook nog de tip op er laser gravure van te maken en die te vullen met bladgoud....
Op één of andere manier heb ik een goed gevoel bij de template, maar ik kan me stevig vergissen

er zullen vast wel lijmsprays zijn die fijner vernevelen of anders een superglue er in tamponeren met een klein stevig wegwerp kwastje ?!

ik ga vd week eens wat blanks draaien om daar mee te oefenen

Ik heb inmiddels bladgoud besteld en de bijhorende lijm....spannend
 
Laatst bewerkt:

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Net het filmpje bekeken en nooit geweten dat goud zo rekbaar is... :eek:
Maar ben zeer benieuwd hoe het gaat worden en naar hoe je het gaat doen :D
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ik heb op mijn werk een snijplotter staan dus dat stukje sticker heb ik zo gesneden ( wel voor de kerst anders ben ik een weekje weg )
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Toxiq,
Ik weet niet wat voor bladgoud je hebt besteld. Ik denk, dat het makkelijkst in dit geval is om transfer-goud te gebruiken met Instacoll + Instacoll activator.
Ga eens praten met Linova in Zutphen. Die hebben alle expertise en materialen in huis.

Veel succes en schrik niet van de kosten van echt bladgoud.

Met hartelijke groet,

Bert Rosbach.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Neem anders contact op met een lokale hacker / makerspace / FabLab. Wanneer ze een lasersnijder hebben staan vinden ze het vast een mooi project, en dan leer je zelf ook nog iets over dat soort bewerkingen. Eerst bladgoud op een transfer, dan lasersnijder zo afstellen dat je goed door het goud komt (waarschijnlijk het lastigst omdat goud de laser reflecteert...) en dan plakken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.