Vestiairekast in melamine

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,

Vrijdag de zaag in een nieuw projectje gestoken... In onze inkom, onder de trap wil ik een vestiaire-kast maken. Bedoeling is om de dagelijks gebruikte jassen, schoenen, tassen... erin kwijt te kunnen.

IMG_6471.jpg
Dit is de huidige situatie... wel een kapstok gemaakt, maar de schoenen lopen de trap op...

Bedoeling is om een kast in te bouwen onder de trap met 3 deuren, voorzien van een ruimte waar de jassen aan een kapstok kunnen hangen, enkele schoenenlades en nog een paar gewone lades om kleine dingen zoals mutsen, handschoenen ed in kwijt te kunnen.
Schetsen heb ik al op millimeterpapier gemaakt, maar gezien ik geen zo'n mooie computertekeningen kan maken zoals velen van jullie bespaar ik u deze.
Vorige week werden de Vancapan-melamineplaten geleverd. Ze zijn 282 x 207cm.
IMG_7716.jpg
Eerste verrassing bij het thuiskomen van het werk: die dingen zijn loodzwaar, snel even moeten bellen naar mijn schoonbroer of ie wilde helpen om ze binnen te halen.
Vrijdagnamiddag moest ik niet werken en kon mijn schoonbroer helpen, dus de platen in stroken op de gewenste breedte gezaagd, de verdere opdeling kan ik dan weer alleen.
IMG_7767.jpg
's avonds dan nog alles opgedeeld. De kast heeft een schuine bovenkant (links is die 209cm hoog en rechts slechts 84cm), dus alles een tikkeltje te lang gezaagd. Ik wil nu eerst de groeven voor de ruggen maken, alles eens droog in elkaar steken om dan de "schuinte" mooi af te kunnen tekenen en vervolgens de platen in een verstek te zagen.
Nog een fotoke van het opdelen:
IMG_7768.jpg
Sommigen zullen zeggen dat ik de platen onmiddellijk in verstek kon zagen, maar ik ken mezelf en maak liever eerst een halffabrikaat om zeker te zijn dat alles juist is. De platen zijn me te duur om een fout te maken.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Een eerste vraagje naar jullie toe: ik heb reeds schoenenlades besteld van Hettich, maar ik zal al op een probleem botsen: de kasten zullen voorzien zijn van deuren, dus ook potscharnieren, en die zullen in de weg staan voor de lades... Waar ik die besteld heb zeiden ze me dat de meesten een "latje" bevestigen aan de corpus om die dikte te overbruggen... Zijn er nog andere mogelijkheden? Hoe doen jullie dat? Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk van de breedte van de kast benutten...
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
je zou kunnen denken aan een front dat alleen de laden afdekt en aan de onderste lade vastgemaakt wordt. Ik heb geen idee hoe je de indeling wilt maken maar dat zou je kunnen overwegen.
Dit wordt ook veel in keukens toegepast.
lades-en-engelse-lades5.jpg
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@Fantic: wegens de indeling en de vorm van de kast kan ik dat helaas niet maken, ik moet effectief met een kastdeur werken dat je moet openmaken en daarna zicht hebt op een aantal lades die je kan opentrekken...
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Een eerste vraagje naar jullie toe: ik heb reeds schoenenlades besteld van Hettich, maar ik zal al op een probleem botsen: de kasten zullen voorzien zijn van deuren, dus ook potscharnieren, en die zullen in de weg staan voor de lades... Waar ik die besteld heb zeiden ze me dat de meesten een "latje" bevestigen aan de corpus om die dikte te overbruggen... Zijn er nog andere mogelijkheden? Hoe doen jullie dat? Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk van de breedte van de kast benutten...

Ik weet niet hoe je de lades juist plant, maar kan je de potscharnieren niet zo plaatsen dat ze onder/boven/tussen de lades vallen?

PS: bekijk ook of bij de potscharnieren die je kiest de deur (wanneer die open is) nog x mm vóór de kastopening komt. Dan moet je sowieso rekening houden dat je lades daar kunnen passeren.

Hier bv. 12mm:
CHA73T355-D01_1.jpg
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Is het ook mogelijk een complete zijwand, links of rechts te voorzien van ladegeleiders.
Daar haaks op plaats je de deur. Je creeert dan een hoek. In die hoek maak je bakken naar behoefte.
Is in een ander topic al voorbij gekomen.
Forumlid Gengar die een kast onder schuine wand bouwt of zoiets.
Onder algemene werkstukken, werkplaats geloog ik.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@bobmartin: dank je voor de gedachtengang, het kan nog van pas komen voor een ander probleempje dat ik nog ga tegenkomen, maar het is geen oplossing voor het probleem dat ik nu tegen kom. Ik heb vanavond nog wat kunnen doorwerken aan de kast, die ik wat aan het "droogpassen" ben. Foto's volgen. Naarmate de kast vorm krijgt zullen jullie mijn probleem beter begrijpen denk ik.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Gisteren wat verder kunne doen aan de kast, al wat domino-gaten gemaakt voor de verbindingen onderaan de kasten, het geheel al eens droog in elkaar gestoken om de helling mooi te kunnen aftekenen aan de bovenkant van de kasten en de verstek-hoek te bepalen.
IMG_7817.jpg
IMG_7818.jpg
IMG_7819.jpg
IMG_7820.jpg
Dit zijn de lades die besteld werden van Hettich en die ingebouwd moeten worden.

Vandaag alles op maat gezaagd van de hoogste kast, ligt nu in de garage om morgen de kant-bandjes aan te brengen (hopelijk kan ik de kast ook nog verlijmen, maar dat zal waarschijnlijk te hoog gegrepen zijn.

Waar ik nu nog mijn kop op breek:
*ik zie het niet zitten om de bovenkanten van de kasten met domino's te verbinden... Dit omwille van het plaatsen van de spanklemmen, het instellen van de hoek van de dominofrees... Het mooi samenduwen... ik denk eraan om het bovenste deel te voorzien van lijm en te schroeven met schroeven 4x50.
*de lades zijn kwalitatief, maar ook zwaar... ik denk eraan euroschroeven 6.3x16mm aan te schaffen en zo'n centerboor van Festool om de gaten te maken. Enkel de prijs van dat boortje... Maar bon, er volgen wel nog enkele projectjes met nog enkele lopende meters kasten met lades... dus...
*het plaatsen van de scharnieren: als ik de scharnieren verdeel zodat ze tussen 2 lades komen moet ik mijn onderste potscharnier op zo'n 15cm van de onderkant van de deur plaatsen... is dat niet te ver van de onderkant?
*zal de speling van 1cm tussen de lade en de corpus voldoende zijn om de lade langs de open deur te laten passeren?

Nog veel vragen... hopelijk word een en ander duidelijker...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb de verticale platen (verticale indeling vd kasten) 6mm dieper (breder) gemaakt dan de horizontale indelingen (legplanken en boven-en onderkant). Zo wil ik een ruimte creëren achter de kastdeuren (als die dicht zijn) waar enige ventilatie kan plaatsvinden (gezien er schoenen id kasten komen). Dit zie je op de eerste foto als breedte-verschil tussen de 2 platen.
 

fungus

Actieve deelnemer
24 feb 2015
59
6
Zijn dergelijke scharnieren geen oplossing voor je probleem ?

Ardeno-JOY-tv-meubel-wit-mat-centerspeaker-soundbar-zwevend-lowboard-800x0.JPG
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@fungus: dit zou idd wel een oplossing zijn! Bestaat zoiets ook met softclose? Mijn madam moet niets anders meer hebben en met een kleintje in huis is het ook wel een must...
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Met een standaard Sencys potscharnier van Hettich komt je deur zo'n 5mm voorbij de kastopening bij 90 graden opening. Dus 1 cm tussen lade en corpus zou voldoende moeten zijn.

Als je dat niet vertrouwt, Hettich gaat daar ongetwijfeld andere scharnieren voor hebben, als je die niet vind kan ik straks even zoeken in hun cataloog.
 

fungus

Actieve deelnemer
24 feb 2015
59
6
@fungus: dit zou idd wel een oplossing zijn! Bestaat zoiets ook met softclose? Mijn madam moet niets anders meer hebben en met een kleintje in huis is het ook wel een must...
Ik geloof niet dat dergelijk scharnier een "sluitingsmechanisme" heeft. De deuren worden gewoonlijk met een magneetje gesloten gehouden . Om zeker te zijn kan je, zoals ERIK 701 ook voorstelt, in de catalogus van Hettich zonder twijfel het antwoord of een andere oplossing vinden. De scharnieren op de foto komen trouwens ook voor in de catalogus.
Hier is de link https://web2.hettich.com/hbh/catalog/Start.do?localeId=nl_BE&model=procat_de_0180_05
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Waar ik nu nog mijn kop op breek:
*ik zie het niet zitten om de bovenkanten van de kasten met domino's te verbinden... Dit omwille van het plaatsen van de spanklemmen, het instellen van de hoek van de dominofrees... Het mooi samenduwen... ik denk eraan om het bovenste deel te voorzien van lijm en te schroeven met schroeven 4x50.
Je kan het ook bekijken als uitdaging om eens een stapje verder te gaan met de Domino. Indien het mislukt is er niks verloren, en kan je alsnog schroeven gebruiken (eventueel de gemaakte gaten dan opvullen met in twee gezaagde Domino's om geen sterkte te verliezen).
Je moet de Domino's trouwens niet onder een hoek zetten, maar gewoon haaks op het te verlijmen vlak, zoals je anders doet. Door het verstek heb je wel maar een bepaalde diepte ter beschikking, dus je zal je Domino uit het center (van de dikte van het plaatmateriaal) moeten zetten. Je kan dat berekenen met wat basis goniometrie, of gewoon je Domino tegen de plaat houden en zien op welke hoogte die niet meer door je plaat heen steekt. Denk er eens over na, en/of kijk wat Youtube filmpjes.

*de lades zijn kwalitatief, maar ook zwaar... ik denk eraan euroschroeven 6.3x16mm aan te schaffen en zo'n centerboor van Festool om de gaten te maken. Enkel de prijs van dat boortje... Maar bon, er volgen wel nog enkele projectjes met nog enkele lopende meters kasten met lades... dus...
Euroschroeven zijn aan te raden voor zware toepassingen, maar dan moeten je ladegeleiders er nu ook wel al op voorzien zijn (grootte bevestigingsgaten), is dat zo? Zo'n speciaal boortje is heel leuk en handig als je dag in dag uit Euroschroeven zet, maar alles behalve noodzakelijk. Een gewoon 5mm houtboortje is meer dan genoeg, mits wat aandacht te besteden bij het centreren en recht boren. PS: Je kan bij de Chinese webwinkels ook van die centreerboortjes kopen voor een paar Euro per stuk, ipv ~€50 voor die van Festool.

*het plaatsen van de scharnieren: als ik de scharnieren verdeel zodat ze tussen 2 lades komen moet ik mijn onderste potscharnier op zo'n 15cm van de onderkant van de deur plaatsen... is dat niet te ver van de onderkant?
Standaard zet ik die op 70~100mm van de onder/bovenkant, maar als het hier nu goed uitkomt zou ik er niks mee inzitten ze op 150mm te zetten.

*zal de speling van 1cm tussen de lade en de corpus voldoende zijn om de lade langs de open deur te laten passeren?
Dat moet je nakijken bij de technische documentatie van je scharnieren.

Ik heb de verticale platen (verticale indeling vd kasten) 6mm dieper (breder) gemaakt dan de horizontale indelingen (legplanken en boven-en onderkant). Zo wil ik een ruimte creëren achter de kastdeuren (als die dicht zijn) waar enige ventilatie kan plaatsvinden (gezien er schoenen id kasten komen). Dit zie je op de eerste foto als breedte-verschil tussen de 2 platen.
Dat zou ik zeker doen, ik neem zelfs nog meer (1cm). Ik doe het niet voor de ventilatie, maar om te vermijden dat de deuren niet helemaal dichtgaan wanneer er iets tussen legger en deur ligt (sjaal die afhangt, draagriem van een tas, ...)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
SereN, Bedankt voor je gedetailleerde uitleg!

Blok 1 zit net in de klemmen, en dit was niet zonder enige frustratie...
Deze week wou ik 's avonds na m'n werk nog wat verderwerken (gezien we vanavond met gasten zitten wou ik alles klaar hebben zodat de eetkamer weer vrij zou zijn...). De druk die ik mezelf opgelegd heb is zeker niet ten goede gekomen!
Omdat niet iedereen zijn projectjes in 1 keer perfect kan afwerken volgen nog foto's van mijn blunders...
Ik heb nog nooit zoveel fouten gemaakt bij het uitvoeren van een werk..., dat met voortdurend in mijn achterhoofd dat het zeker in 1 keer goed moest zijn omdat het de duurste kast is dat ik tot nu toe zal gemaakt hebben. Het lijkt wel of ik daardoor de controle kwijt raak in de plaats...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
IMG_7821.jpg
Deze week de kantbandjes van aangebracht aan de platen van de 1e blok (de hoogste corpus). De vrije randjes eerst van tape voorzien om niet teveel te morsen en daarna contactlijm op gesparayed, zowel op de platen als op de kantband. VErvolgens aangebracht, goed aangedrukt en afgewerkt. (hier helaas geen foto's van)
IMG_7822.jpg
Vervolgens de dominogaten gemaakt en daar ging ik de mist in... De ene kant van de corpus is ok, de andere kant eerst verkeerd afgetekend en daarna... op de verkeerde lijn de plaat gezet om de dominogaten te boren... Resultaat= 8mm verschil tussen de ene plaat en de andere. Gezien het late uur die avond, na het gepaste verwijt en geroep dat de buren waarschijnlijk konden horen alle laten rusten tot vandaag.
IMG_7823.jpg
Hier zie je mooi het verschil van de ene plaat naar de andere...
IMG_7824.jpg
Vanochtend na wat meetwerk besloten om de gaten opnieuw te boren in dezelfde plaat. Deze keer goed gekeken dat ik op de goede lijn zat en mijn legplank goed geplaatst was vooraleer ik ging boren.
IMG_7825.jpg
Met de goede lijn zullen de verkeerde dominogaten nog nauwelijks zichtbaar zijn aan de onderkant van de legplank die een scheiding maakt tussen de jassen aan de bovenkant en de lades met schoenen aan de onderkant. Toch geen kat die de lades zal uithalen om te kijken hoe de onderkant van de legplank eruit ziet denk ik...
IMG_7826.jpg
De nieuwe rij dominogaten...
IMG_7827.jpg
Wat er nog "zichtbaar" is...
IMG_7828.jpg
Vervolgens nog eens droog gepast en alles in de lijm. Hier de achterkant van de corpus die in de klemmen zit.
IMG_7829.jpg
En de voorkant...

In het smalste hoekje helemaal bovenaan (nog geen foto van) ook een eersteklasse flater begaan... Ik dacht op de kleinste zijkant bezig te zijn, meet mooi waar de legplank die het driehoekje moet maken moet komen (zo hoog mogelijk op de kortste kant), afgetekend en de dominogaten gemaakt. Toen ik de plaat aan de kant zette om de langste plaat af te tekenen bleek dat ik al op de langste bezig was! Resultaat= 4 zichtbare dominogaten in de top van de driehoek...
Ik heb het voorlopig zo gelaten, ik denk een strook van een 5-tal cm te zagen uit een rest van de platen, die in het verstek te zagen, kantband eraan en in het hoekje verlijmen om de dominogaten te verbergen... Niet professioneel, maar bon...
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Seb,

Zo'n zaken komen we allemaal wel eens tegen, je leert er ook uit. Zeker wanneer je (te) snel wil werken kom je zo'n akkefietjes tegen (met de Domino).


SereN (die ook al meerdere Domino's verkeerd heeft gefreesd)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vandaag een beetje verder kunnen werken aan "de kast". Gezien het een vervloekt projectje is was er vandaag weer de nodige frustratie...
Blok 1 uit de klemmen gehaald en eens op zijn plaats gezet...
IMG_7830.jpg
Sorry, ik krijg de foto niet gedraaid, zo kunnen jullie ook een beetje frustratie van me delen:p
Sommigen zullen onmiddellijk al een pijnpuntje zien...
Daarna blok 2 verder afgewerkt
Eerst de kantbandjes...
IMG_7831.jpg
Zoals altijd eerst aftapen en daarna met de contactlijm spuiten...
IMG_7832.jpg
De kantbandjes aanbrengen en goed aandrukken met een aandrukrolletje
IMG_7833.jpg
De uiteinden afgeknipt met zo'n handig tooltje...
IMG_7834.jpg
IMG_7835.jpg
Ik heb een hulpstuk van Festool gekocht om de OF1400 op zijn zij langs de plaat te kunnen gebruiken om met behulp van een freesje met onderlager de kantband af te werken. Dit werkt prachtig voor 1 à 2 platen, maar het is alsof de bovenfrees daarna statisch geladen raakt waardoor al de pvc-braampjes overal blijven aanhangen in plaats van afgezogen te worden. Hierdoor valt er dan veel van die braampjes op de plaat, loopt het lagertje op de pvc krulletjes in plaats van om de plaat en zijn we weer vertrokken met de fun! Zodus, mijn goeie vriend Stanley bovengehaald, die kostte maar een fractie van het Festool-tooltje, en voorzichtig het overtollige kantband verwijderd. Daarna eventjes met schuurpapier korrel 240 erover (heel voorzichtig), en het is ook mooi afgewerkt.

IMG_7836.jpg
Blok 2 heb ik met behulp van domino's en schroeven ter plaatse in elkaar gestoken. Hierbij mocht ik even aan den lijve ondervinden hoe scherp die melamine-verstekken zijn!!! Bijna elke plaat kreeg wel wat bloedvlekken. Dan toch maar besloten eventjes met schuurpapier over de vesrteksnedes te gaan om het hoekje wat te breken.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Voor degene die het op de eerste foto niet gezien hebben: Ik heb er geen rekening mee gehouden dat de trap een verschillende hoogte heeft tussen de voorkant en de achterkant van de kast. Resultaat, zoals u kunt zien op de eerste foto van vandaag staat de kast wel op haar plaats, maar die moet nog op een sokkel van de hoogte van de plint...
Wat volgde was niet voor foto's geschikt, zeer zeker was mijn humeur er niet aan toe om foto's te maken...
De kast ten lijve gegaan met de multitool om de verbindingen in het bovenste deel te doorzagen... en de kast wat aangepast (enkel het bovenste deel).
Resultaat:
IMG_7837.jpg
Hierna nog een sokkel gemaakt met cls-hout...
IMG_7848.jpg
Op de foto's lijkt het of de deur van de kleinste kast niet open zal gaan, maar dit is gezichtsbedrog (gelukkig :p)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.