De vouw bij een scorp (inshave)

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik wil zelf een kleine scorp kopen (bijv de Pfeil scorp 35mm, Baptist). Nou zie ik op de vele afbeeldingen op bijv Pinterest dat sommige type scorps de vouw aan de buitenkant hebben en andere aan de binnenkant. Heeft dat een speciale reden? Ik bedoel: heeft dat met het soort gebruik te maken?


mvg
klaas0639

PS:
Ze worden ook wel inshave genoemd geloof ik. Beide namen zullen vast wel goed Nederlands zijn.
 

WR1944

Oud hout
Net als je denkt dat je alles wel zo'n beetje gezien hebt komt er toch nog iets nieuws om de hoek kijken. Ik had nog nooit van een scorp of inshave gehoord. Maar met wat snuffelen op het Internet ben ik weer redelijk bij. Voor het gebruik bij houten zittingen om een uitholling te maken die aangenaam voor het achterwerk is wordt een grote broer ervan gebruikt. Maar die kleintjes kende ik niet alhoewel het een logisch stuk gereedschap is voor houtsnijden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Gereedschap heb ik wel eens gezien maar de naam is ook voor mij nieuw. Dacht dat het een gebogen haalmes was of zoiets.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat is ook precies wat een 'scorp' is, een sterk gebogen haalmes. Voor stoelzittingen zou ik overigens een travisher aanraden - een (sterk) gebogen spookschaaf.

Zelf gebruik ik ze voor het vormen van de 'rug' in het midden op de bovenste helft van mijn kanopeddelbladen (feitelijk vorm je er natuurlijk niet de rug mee - die ontstaat 'vanzelf' als je de naastgelegen delen van het blad uitholt...)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Travishers heb ik ook mee""gespeeld""maar ik kan er niet mee overweg. Helaas; ik vind het qua vorm schoonheden.

Omdat scorps hier niet zo bekend lijken te zijn, heb ik wat voorbeelden van het net gehaald (een jaar geleden had ik er ook nog nooit van gehoord).


05_Inshave.gif

Op bovenstaande foto een Inshave en op de onderstaande foto een Scorp. De namen worden veelal door elkaar gebruikten en misschien is er een verschil tussen Europa en VS

06_Scorp.gif


Dan is er nog de crooked knife die qua functie overlap heeft met de scorp/inshave:

01_crooked_knife.jpg


En hieronder een variant op de scorp: de ""carver's spoon"" (een fantasienaam waarmee het op het net is te vinden)
Ik heb ze allemaal gebruikt (op de cursus) en deze hieronder , een wat amateuristisch ogend dingetje, doet het - eenmaal goed geslepen en afgesteld - verrassend goed.

02_carver's spoon.jpg


Welnu, wat me opviel toen ik op het net ging zoeken naar wat ik voor mezelf zou kopen, dat sommige een vouw aan de buitenkant hebben en andere aan de binnenkant.

Weet iemand waarom?


mvg
klaas0639

PS: De scorps en inshaves op mijn cursus hebben allemaal een vouw aan de binnenkant (dat geloof ik tenminste; pas toen ik op het internet ging zoeken viel me op dat er in dit opzicht twee varianten zijn).
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Als de vouw aan de binnenkant zit, heeft het m.i. de neiging om dieper het hout in te gaan, de vouw aan de buitenkant werkt meer hetzelfde als een guts denk ik, dus de werkwijze die je prefereert? Ik vraag mij trouwens af hoe je zo'n haalmes fatsoenlijk geslepen krijgt?

Groet Pel.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Pel dat vermoeden heb ik ook. Maar tja... we weten het niet echt want geen ervaring mee. Merkwaardig dat ik er niks op het net over vond.
Wèl weet ik ondertussen dat de vouw voor de krooked knife vaak aan beide zijden zit en dan een tophoek van ongeveer 12 graden zou moeten hebben. Een echt mes dus. De messen kom je ook tegen bij dierverzorgers en hoefsmeden. Daarmee behoort het tot een andere categorie.



Is er niemand (nou nou :confused:) van de leden die uit eigen ervaring of uit een goede bron de reden van het verschil in functie voor een vouw aan de binnenkant ("binnenbocht") resp. vouw aan de buitenkant ("buitenbocht") kent?

mvg
klaas0639
 

WR1944

Oud hout
Naar mijn bescheiden mening bepaalt de plaats van de vouw in welke richting je de snede kunt bewegen door de vouw als een soort van hefboom te zien. Wil je een holle vorm maken dan zal de vouw naar het te bewerken deel van het hout gericht moeten zijn. Zit de vouw afgewend van het hout dan kun je alleen recht of met een bolling steken. Zit de vouw aan beide zijden dan kun je zowel hol als bol werken.
Als iemand een beter idee heeft pas ik mijn mening graag aan. ;)
 
P

Pel

Guest
@WR1944 Ik ga een heel eind met u mee, ik zie het, als de vouw aan de buitenkant zit, is dit eigenlijk hoofdzakelijk bedoeld om uit te hollen, echter zit de vouw aan de binnenkant is dat om het holle werkstuk vlak af te werken. Zie het als een guts en een beitel maar dan in een bolle vorm. Zit de vouw aan beide zijde dan zal het voor beide geschikt zijn? Ik heb redelijk veel geslepen, maar om hier een mooie vouw aan de slijpen daar zou ik mij toch niet aan wagen.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
...de krooked knife... kom je ook tegen bij dierverzorgers en hoefsmeden

Zo'n crooked knife doet er inderdaad wel aan denken, maar is toch duidelijk anders gevormd dan een (hoef-)renet. Een renet heeft een licht gebogen lemmet om de hoefrand en -zool op juiste dikte te snijden en een sterk gebogen punt om details in de vorm te kunnen bewerken en ongerechtigheden (steentjes, ontstekingen) uit te snijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.