PDA

Bekijk Volledige Versie : Ringendoos voor ons huwelijk

trilliwilli
17-12-16, 15:38
Begin van dit jaar, in februari, besloot ik mijn vriendin op haar verjaardag ten huwelijk te vragen.

We hebben elkaar op werk ontmoet, en na een paar jaar collega te zijn, besloot ik haar mee uit te vragen. Het klikte en we gingen samenwonen.
Met een ernstig ongeluk op een bedrijfsuitje heeft ze 8 maanden thuis gezeten, en heb ik voor haar gezorgd. Langzaam aan is ze weer aan het werk gegaan en dat doet ze weer vol de volle 100%.

Met de stap haar ten huwelijk te vragen konden we onze relatie een nieuwe positieve impuls geven. Elkaar de eeuwige liefde verklaren is dan het mooiste wat je kunt doen. Al denken veel vrienden die reeds een aantal jaren getrouwd zijn daar inmiddels anders over :D.

Gelukkig zei ze ja en gingen we ons voorbereiden op de dag. Het leek mij wel bijzonder om de ringen in een ringendoos te doen voor de ceremonie en deze daarna op de kaptafel hiervoor te blijven gebruiken.

Ik ben met een ontwerp begonnen, ge´nspireerd op de druppel die uit het water komt, die zie ik namelijk elke ochtend op de fles Sanicur staan als ik sta te douchen.

56614

Met Inventor heb ik de maten uitgezet die ik geschetst had, om deze om te zetten naar een bruikbare werktekening. Het moest een combinatie worden van, hoe kan het ook anders, hout en metaal.
Als metaalbewerker vind ik het altijd leuk om de combinatie en het contrast tussen deze twee uiteenlopende materialen op te zoeken. Voor het hout heb ik gekozen voor cocobolo, een donker en hard hout dat zeer fijn te bewerken is. De deksel wilde ik graag dezelfde bicolor uitstraling geven, die onze ringen ook hebben. Die zijn van abrikoos en witgoud.

Het deksel heeft een basis van RVS, met daarin een messing ring, die vervolgens als 1 geheel is nabewerkt, om een strakke overgang te krijgen. Ook de bodem waar de doos op staat is van RVS. Het cocobolo wilde ik strak laten overlopen naar het RVS deksel.

Hier de eerste ontwerpen van het ringendoosje:

56615

56616

56617

trilliwilli
17-12-16, 15:46
Het hout heb ik gevonden bij CraftSupplies, een stuk van vierkant 150 mm, daar kon ik het mooi uithalen. Voor het maken besloot ik te starten met het deksel, daar zit het meeste werk in en hier kan ook het meeste mis gaan. De vrije uurtjes werden op werk besteed, waar ik van de machines gebruik maak om deze klus te klaren.

Het deksel begon als een klomp RVS op de draaibank, waar ik de eerste zijde, de onderkant van het deksel als eerste heb gedraaid. Hier zit een O-ring groef in, die ervoor zorgt dat je bij het afnemen van het deksel niets beschadigd:

56618

Close up van de eerste zijde met o-ring groef:

56619

En hier de messing ring die later in de deksel wordt geperst:

56620

Als dan de twee onderdelen volledig zijn gedraaid, zien ze er zo uit om te worden geperst:

56621

Toxiq
17-12-16, 15:52
Tof

trilliwilli
17-12-16, 15:59
De twee onderdelen zijn nu klaar om geperst te worden:

56622

Door ze met een nauwe passing samen te voegen, krijg je na het nadraaien geen overgang tussen de beide onderdelen.
Na het persen ziet het er dan zo uit:

56623

Nog een wat duidelijker plaatje op de vlakplaat:

56624

Het spannendste van het maken van het deksel is het nadraaien van de definitieve vorm op de CNC draaimachine. Hiervoor heb ik een speciale spreiddoorn gemaakt om het deksel op te spannen. In de klauwplaat zou deze beschadigen, en bovendien had ik daarvoor te weinig materiaal om hem stevig vast te zetten. Dan zou die er ongetwijfeld uit zijn gekomen. Van het draaien op de CNC heb ik slechts ÚÚn foto, alhoewel dit het spannendste is om te zien, moest ik de machine natuurlijk ook in de gaten houden, want het is een eerste productie van een nieuw programma, daar kan altijd nog een foutje in zitten. Bovendien zit de deur van de machine vanwege de veiligheid dicht en op slot als deze draait. Toch heb ik geprobeerd een foto te maken:

56625

Dit is het wat betreft de metaalbewerking. In de volgende serie volgt het draaien van de houten doos zelf.

maja158
17-12-16, 16:03
Fraai ontwerp William, en van harte met jullie voorgenomen huwelijk.

Groet,
Jan

willem1958
17-12-16, 17:40
Leuk William dat je deze helemaal zelf fabriekt.
Wordt een heel persoonlijk ding zo, mooi ontwerp ook!
Kan me voorstellen dat het wel even spannend is als een nieuw cnc programma in bedrijf gaat en meteen je persoonlijke werkstuk aan de beurt is, da's toch anders dan dat je het zelf op conventionele wijze doet.

Wim Kluck
17-12-16, 18:10
Mooi project. Je krijgt wel levenslang. Maar daar hebben velen voor gekozen.

ImNaiki
17-12-16, 18:22
Gaaf project.. Mooi verhaal ook :) ik ben zeeer benieuwd naar het eind resultaat :)

Pel
17-12-16, 18:28
William, gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk, een zeer mooi ontwerp, de combinatie van metaal met hout vind ik zeker geslaagd, en de messing ring maakt het ontwerp helemaal af.

Groet Pel.

trilliwilli
17-12-16, 19:41
Bedankt voor alle leuke reacties. We zijn overigens afgelopen 1 september getrouwd, dat had ik nog niet gemeld zie ik.

Leuk William dat je deze helemaal zelf fabriekt.
Wordt een heel persoonlijk ding zo, mooi ontwerp ook!
Kan me voorstellen dat het wel even spannend is als een nieuw cnc programma in bedrijf gaat en meteen je persoonlijke werkstuk aan de beurt is, da's toch anders dan dat je het zelf op conventionele wijze doet.

Willem, dat is dagelijkse kost voor mij. In de ontwikkeling maak ik maar zelden mee dat iets twee keer of meer gemaakt moet worden. Elk draai of freeswerkstuk, conventioneel en CNC staat meestal maar 1 keer op de machine. Ik bouw in de programma's voor de CNC dan ook wat veiligheden in, die in de serieproductie onnodig tijd zouden kosten, maar bij ons het behoud van werkstuk, machine en ego van de bediener moeten bewaken.

MasaveHout
18-12-16, 09:27
Erg gaaf !!!

trilliwilli
18-12-16, 13:32
We gaan verder met de fabricage van de houten ring. Voor het maken hiervan had ik een draaibank nodig. Aangezien ik geen beschikking heb over een houtdraaibank, was ik aangewezen op de metaaldraaimachines van werk. Ook heb ik geen houtbeitels om te draaien, dus hier was een andere aanpak nodig. Aangezien ik reeds vele materialen heb bewerkt, beschouw ik hout niet als erg lastig om te bewerken. Er zijn echter een paar "valkuilen". Het hout kan uitbreken, en hier heb je met een goede scherpe houtbeitel minder last van als met een metaalbeitel. Ook het opspannen is een punt, aangezien ik geen houtbekken heb voor de klauwplaat.

Nu heb ik vaak kunststof bewerkt, en dat beschouw ik als gevaarlijker om op te spannen als hout. Dit heb ik ook wel uit de klauwplaat zien komen helaas. Dit hout is zeer hard en kortspanig, dat de eerste bewerking geen probleem was. Ik heb het gewoon in de drieklauw gezet, en het zat als een huis. Met het draaien moet je er wel op letten dat je van buiten naar binnen gaat bij het vlakdraaien. Met metaal ga ik vaak van binnen naar buiten, het zogenaamd trekkend verspanen. Je maakt dan gebruik van de zelfde snijkant die je ook gebruikt bij langsdraaien. Dit geeft een zeer glad oppervlak, en je kan met 1 beitel alle bewerkingen doen.

Bij het draaien van dit hout ben ik van buiten naar binnen gegaan. Het gat heb ik met de binnendraaibeitel gedaan, dit ging uitstekend. Zou met een stuk grenen waarschijnlijk geen fatsoenlijk resultaat opleveren, maar dit cocobolo is prima te bewerken. Wel heb ik de stofzuiger erbij gebruikt, het is namelijk irriterend aan de luchtwegen, dus daar is voorzichtigheid wel geboden.

De ruwe vorm was vierkant, dus die heb ik op de lintzaag eerst rond gezaagd:

56663

Op de draaimachine wordt eerst de onderzijde van de ringendoos gedraaid, en tevens het gat waar het kussentje later in komt geboord en uitgedraaid:

56664

Hier is goed de kopieerbeitel te zien die ik gebruikt heb, een scherpe uitvoering die normaal voor aluminium en messing wordt ingezet. Het nadraaien van het deksel is overigens met een zelfde beitelplaat op de CNC nagedraaid, want deze platen geven een heel mooi oppervlak omdat ze zeer licht snijden. Ook de provisorisch bevestigde stofzuiger is hier te zien, zo dicht mogelijk bij de bron gemonteerd:):

56665

Het schuren is in stappen naar korrel 1000 gegaan, en daarna heb ik ScotchBrite korrel 1000 gebruikt om het oppervlak nog verder glad te krijgen. Het oppervlak is hiermee mooi genoeg voor de eindafwerking, ik wil graag de overgebleven nerf zichtbaar houden. Hierover later meer.
Hier het vooraanzicht met het uitgedraaide gat:

56666

De volgende stap is het boren van de bevestigingsgaten voor de bodem. Deze wil ik gaan gebruiken om de tweede bewerking te gaan doen. Ik kan dan op het metaal van de bodem in de klauwplaat spannen, dan beschadig ik het hout niet meer, en zit deze stevig vast voor het draaien van de bovenzijde van de doos.

Pel
18-12-16, 14:27
Prachtige tekening van het hout, maakt het geheel nog mooier.

Groet Pel.

jaap
18-12-16, 14:58
Wat gaaf!! Een hele persoonlijke post en prachtig werkstuk, proficiat!!!

jaap

Berm
18-12-16, 16:58
Mooi zo een persoonlijke aanpak aan het begin van je huwelijk :-)

hartvoorhout.jouwweb.nl
19-12-16, 16:11
Mooi hoor William,

Zoiets heeft echt onschatbare waarde. Ben wel benieuwd hoe je de kringen gaat uitwerken. Wordt een uniek iets metaal op hout met zo'n mooie tekening.

Let er wel op dat het om de ringen gaat !!!!! of eigenlijk .......... om de bruid .:cool:

Gr Edwin

maja158
19-12-16, 16:28
Ben het met Pel eens, prachtig stuk hout!

Groet,
Jan

JPAJS
21-12-16, 08:34
Wacht met spanning af naar het huwelijk..................... van het RVS en het hout

burley
21-12-16, 21:38
Mooi hoor!

Maar aan je avatar te zien, is het niet de eerste die je maakt?

trilliwilli
22-12-16, 16:51
@Burley

De avatar is een piepklein voorproefje.

trilliwilli
22-12-16, 17:16
We gaan weer verder met de fabricage van de ringendoos. Voor het bevestigen van de bodem aan het hout boor ik een cirkelpatroon op de boormachine. Het hout is hard, dus boren en tappen zou voldoende moeten zijn. Ik heb er voor gekozen om er helicoils in te zetten. Deze veerachtige spiraaltjes worden veel gebruikt om een beschadigde schroefdraad op te knappen, of om een schroefdraad in een minder sterk materiaal wat sterker te maken. In aluminium bijvoorbeeld kun je het prima toepassen als er een bout met regelmaat in en uit gedraaid moet worden. Het is een beetje een metaalbewerkers aanpak, maar ja, dat is ook wat ik in het dagelijkse leven ben. Het komt de kwaliteit en fabricage van de ringendoos alleen maar ten goede.

Hier wordt het cirkelpatroon geboord op de co÷rdinatenboormachine:

56948

Hier worden de gaten met de speciale helicoiltap getapt:

56949

Hier de close-up met de gemonteerde helicoils:

56950

Hier de bodem van de ringendoos gemonteerd met inbusboutjes:

56951

Met de bodem gemonteerd kan de ringendoos weer op de machine geplaatst worden. De RVS bodem is hier prima in de klauwplaat te klemmen, waardoor de zaak stevig vast zit voor de tweede kant. Eerst de doos op dikte gemaakt, en daarna de schuine kant eraan gezet. Ook de binnenkamer is hier gedraaid. De ronding van het deksel wilde ik graag doorzetten in het hout, maar ik heb geen beschikking over houtbeitels. Vroeger werd er ook wel eens metaal gestiggeld, met een leunspaan. Dat mag tegenwoordig niet meer, en de leunspaan voor de draaibank hebben we ook niet meer. Hier heb ik ge´mproviseerd. Een stang in een beitelhouder als leunspaan, en de oude stiggel van thuis mee genomen. De arbeidsinspectie moet nu even weg blijven:cool:. Voor houtdraaien is het nog steeds de normaalste zaak van de wereld, voor metaal uit den boze.

Er hoeft gelukkig niet veel materiaal te worden weg gedraaid met de hand, en dat is uitstekend gelukt op deze manier.

Hier staat de doos op de draaimachine:

56952

De flauwe ronding is hier goed te zien:

56953

Op deze foto is de ge´mproviseerde leunspaan te zien die hier bovenop de draaimachine staat:

56954

Na het schuren van de tweede zijde is de doos klaar voor de afwerking. Het kussentje voor de ringen moet nu thuis geknutseld gaan worden, evenals het in de olie zetten van het hout.
Dit voor de volgende keer!

Pel
22-12-16, 17:43
Bedankt William, voor de tip van de helicoils, ik had er nog nooit van gehoord.

Groet Pel.

burley
22-12-16, 21:00
Bedankt William, voor de tip van de helicoils, ik had er nog nooit van gehoord.

Wel eens gezien, maar geen idee hoe en wat. Bedankt voor de tip inderdaad!

ziet er spectaculair uit moet ik zeggen!

Atmoz
22-12-16, 21:05
ziet er spectaculair uit moet ik zeggen!

Niets aan toe te voegen.
S˙per mooi en gaaf gemaakt gewoon :cool: :cool:

Grtz,

Atmoz

[edit]

Ohja, en zo'n draaibank... prachtig gewoon. Waar zijn die icoontjes met hartjes boven 't hoofd?! :p (droom, droom)

willem1958
23-12-16, 17:00
Het gaat prachtig worden William, goed idee van die helicoils.
Wat je zegt; op zich zou boren en tappen ook voldoende zijn maar dit is een wel een hele speciale opdracht natuurlijk. :)
De foto's doen me denken aan de tijd dat ik zelf achter de bank stond, leuk hoor!

trilliwilli
28-12-16, 16:55
Het laatste deel van dit verslag. Hier wat meer over het kussen en de afwerking.

Voor de afwerking had ik wat meer informatie nodig om een goede keus te kunnen maken. Aangezien kennis je nooit in de weg zit, vond ik het nuttig om hier wat extra tijd en moeite in te steken. Ik heb mij daarom opgegeven voor een houtolieworkshop van de Cokerije. Deze worden met regelmaat gegeven, en hierin wordt dan het een en ander uitgelegd over de verschillende soorten afwerking, zowel met lak als met olie. Ook de verschillende soorten olie die een ander resultaat geven worden hier belicht. Het is een hele zit, maar ik vond het reuze interessant. Het is ook hier, dat ik het besluit heb genomen om voor een natuurlijke afwerking te gaan. Dus niet matter of glimmender maken van het hout, maar de afwerking die na het schuren over bleef wilde ik behouden. Het is juist die afwerking, waarbij de natuurlijke glans en structuur van het hout het ringendoosje zijn uitstraling geeft, althans dat is mijn idee erover.

De afwerking is met verbeterde houtolie gebeurd, dit is pure tungolie van de Cokerije. De eerste laag is met 30% white spirit verdund om het dieper in te laten trekken, en daarna met pure tungolie nog twee maal verzadigd. Dit was voldoende voor het cocobolo om geen olie meer op te nemen.

Voor het mooi opbergen van de ringen wilde ik graag een klein kussentje in de doos maken om de ringen netjes op zijn plek te houden. Dit bleek niet eenvoudig. Alle kennissen en familieleden hebben de lapjesmanden en bakken tevoorschijn gehaald om een geschikt stukje stof te vinden. Zowel kleur als soort stof bleek moeilijk te vinden. Uiteindelijk hebben we bij onze goede vriend die ook het bruidsboeket voor ons heeft gemaakt de juiste stof gevonden. En dan, lijmen, naaien, spannen, schuim snijden, pfft. Ik ben 4 uur bezig geweest voor 1 kussentje, wat een t####ngklus. Je kan beter een stuk hout schaven, dat schiet meer op.

Uiteindelijk is ook dit gelukt, of het lang mee gaat moeten we nog zien, maar voor de bruiloft zaten de ringen in ieder geval netjes.

Hier het kussentje zonde ringen:

57236

En hier het kussentje met de ringen:

57237

Hier nog een keer de deksel en de doos zonder het kussen:

57238

En zo ziet de doos er dan uit met het deksel erop:

57239

Hier de doos na de ceremonie door de fotograaf vastgelegd:

57240

Natuurlijk is het ook leuk om te zien dat de ringendoos ook daadwerkelijk is gebruikt. Op 1 september van dit jaar was het dan zo ver, wij gaan trouwen. Voor de binnenkomst bij de ceremonie hadden wij twee bruidsmeisjes die voor ons uit liepen. De meisjes zijn de oudste dochters van goede vrienden van ons. De een droeg een mandje met bloemblaadjes, de ander had de eer om het ringendoosje binnen te brengen en aan de trouwambtenaar over te dragen. De jurkjes en jasjes van de bruidsmeisjes zijn door mijn (bijna)vrouw en mijn moeder samen geheel zelf gemaakt. Het meisje dat de ringendoos droeg, is diabetes-patiŰnte, en voor de insulinepomp is een speciaal zakje op de jurk gemaakt.

Hier de binnenkomst bij de trouwceremonie:

57241

De trouwambtenaar was erg onder de indruk van mijn knutselwerk. Ze begon de ceremonie dan ook met het laten zien van de ringendoos. Daar waren wij eigenlijk door verrast, maar leuk was het natuurlijk wel.
Hier de ambtenaar met de ringendoos:

57242

En als je dan ja hebt gezegd, worden ze natuurlijk uit de doos gehaald, de ringen:

57243

Omdat ik ook aan het bruidsboeket en de corsage een persoonlijk tintje wilde geven, heb ik besloten hier ook wat voor te maken. Het handvat van het bruidsboeket is normaal dun plastic, daar heb ik een houten huls omheen gemaakt. Voor de corsage heb ik een conisch houdertje gedraaid, waar in de achterkant een magneetje is gelijmd om hem vast te zetten. Een tweede magneetje in de corsage zelf zorgde ervoor dat deze niet om kantelde op het revers van mijn pak.

Hier het bruidsboeket met het zelf gedraaide handvat:

57244

En hier de corsage met de conische houten houder:

57245

Dit was het verslag van de fabricage van de ringendoos. Het was voor mij in ieder geval een bijzonder project, waar ik aan begonnen ben zonder dat ik wist of het allemaal wel ging lukken.
Met een succesvolle huwelijksdag hebben we hier een mooie herinnering om op terug te kijken.

Berm
28-12-16, 17:00
petje af William en een heel gelukkig huwelijk gewenst.

Nova
28-12-16, 17:01
Geweldig mooi William!!!

Pel
28-12-16, 17:45
William en echtgenote, het is een prachtig plaatje geworden, het paarse bruidskleed is misschien gewaagd maar zeer mooi, vooral met dat kant, evenals de twee beeldige bruidsmeisjes. Daar mag jou vrouw en jou moeder best trots op zijn dat ze dat met naald en draad gemaakt hebben. Van harte gefeliciteerd met jullie huwelijk.

Groet Pel.

Willems Ontwerp
28-12-16, 18:16
Een mooi verslag en een zeer mooi ringendoosje. Proficiat !

maja158
28-12-16, 18:50
Vakwerk voor ÚÚn van de mooiste dagen in je leven.

Groet,
Jan

schavenmannetje
28-12-16, 18:59
Wat een prachtig kunstwerk ! Gefeliciteerd met je huwelijk .

Groetjes ,

tuoh
28-12-16, 19:31
Prachtig draaiwerk, zowel het metaal als het hout, en proficiat met het einddoel van al dat draaiwerk.

rverhag
28-12-16, 21:19
Gefeliciteerd met je huwelijk!

En een prachtige ringendoos, puur vakwerk.

baas
28-12-16, 21:52
William, wat een geweldige persoonlijke post heb je er van gemaakt!! Een prachtig verslag en een schitterend werkstuk, van harte gefeliciteerd en nog heel veel jaren samen, gezond en gelukkig!!

jaap

willem1958
31-12-16, 17:13
Nog gefeliciteerd met jullie huwelijk en wat een leuke post zo bij elkaar!
M'n complimenten voor de ringendoos (en de houten houders ook) het ziet er geweldig uit.
Je zou ook ontwerper/designer kunnen worden van dit soort dingen, als ook persoonlijke sieraden enz ook al ben je nu happy met je werk.
Ik denk echt dat als je er de nodige aandacht aan geeft, een verzorgde site vergezeld van foto's van de werkstukken dat je wel'ns best wat klanten zou kunnen krijgen.
Ik zou zo gauw geen site weten waar je een persoonlijke ringendoos kan kopen.