Nieuwe blokschaaf

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Aangezien de rabbet niet in stock is, de low angle :p

Serieuzer nu.. De rabbet is misschien iets leuker omdat je er sponningen mee kan schaven en er mooi mee in hoeken geraakt, maar moet inboeten in stevigheid als je er veel kops hout mee wil schaven volgens mij? Alleszins de bescheiden mening van een hobbyist, die ook uitkijkt naar de mening van de grotere ervaringsdeskundigen hier aanwezig.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Een ander puntje om rekening mee te houden:
Bij een rabbet-blockplane moet de vouw van de beitel helemaal recht zijn. Dit betekent dat meer, of eigenlijk nauwkeuriger, slijpwerk vereist is.
Bij een normale blockplane maakt het niet zoveel uit als er bij het wetten (door bijvoorbeeld een holle wetsteen) een kleine radius (ik heb het niet over millimeters) in de beitel komt. Hier valt op zich nog goed mee te schaven, de krullen worden hooguit iets minder breed. Als je een rabbet-blockplane voor sponningen wilt gebruiken moet de schaafbeitel aan de zijkant even lang zijn als in het midden, anders schaaft hij niet, of schaaft hij veel te dik (en daar heeft hij het gewicht niet voor)

Groetjes,

Tom
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat ik voor het allround schaafje (Juuma Low angle block) plane zou gaan, hoe vaak komt het voor dat je een sponning op moet zoeten, tenminste ik denk dat ze daar voor bedoeld zijn?

Groet Pel.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Werk zelf met de 45º block plane en de rabbet block plane 37º van juuma. De 45º het eerst gekocht maar vind de rabbit meer mogelijkheden hebben.

Zou voor de rabbet gaan. Gewoon om dat die meer universeel is.

Geen juuma maar geeft een aardige impressie van een rabbet block plane.

 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb de rabbet block plane van Dictum en ben daar erg tevreden over. Het is echter een beetje lastige om precies in te stellen (lateraal) maar eenmaal aan gewend en goed afgesteld (en scherp geslepen), schaaft hij heerlijk.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De rabbet uitvoering, want die kan alles wat de andere ook kan. Maar andersom is dat veel lastiger.
 

Korre

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
42
0
Altijd leuk, zo snel zoveel mooie reacties :D

Ik heb al een stanley 78, dus daarmee kan ik men sponningen wel maken, ook zou ik hem vooral gebruiken voor kops hout.
Mijn eerste neiging is dus om voor de JUUMA Low Angle Block Plane te gaan.
De Dick rabbet block plane is ook een optie maar de JUUMA schaven zijn toch een stuk mooier :)


Hebben jullie nog argumenten voor of tegen? :confused:[h=1][/h]
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Vreemd, de Juuma low angle kost €15 meer dan de Dick low angle. En dat voor dezelfde schaaf. Onderstaande is trouwens ook dezelfde, en misschien een goedkopere optie qua verzending?
https://www.baptist.nl/houtbewerker...-en-meer/peaktool-low-angle-blokschaaf-165-mm
Dan heb je natuurlijk wel dat goudkleur niet.
Soms vind je diezelfde blokschaafjes ook nog onder het merk Qiangsheng. Ze komen allemaal uit dezelfde fabriek in China, maar wel met aandacht voor kwaliteit (ze leren dus bij).
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Het bed van de rabbet zit op 12 graden, de low angle op 13. De rabbet heeft een werkbreedte van 44mm, de low angle zit op 35mm. De prijs van de rabbet uitvoering is lager. Sorry, maar ik zie werkelijk geen enkel voordeel van de low angle versie. De verstelbare opening is niet iets wat ik mis bij mijn LN, op mijn blokschaaf zit dat wel maar het is eigenlijk grotendeels nutteloos. Kops hout schaven gaat trouwens prima met een nr 4 of 4 1/2. Kwestie van redelijk scherpe beitel gebruiken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De rabbet is misschien iets leuker omdat je er sponningen mee kan schaven en er mooi mee in hoeken geraakt, maar moet inboeten in stevigheid als je er veel kops hout mee wil schaven.

+1

In principe allebei aanschaffen dus. Als je er maar 1 wilt/kunt kopen, dan de gewone (in dit geval de low angle), en later de sponningschaaf erbij. Voor 'gewoon' schaafwerk kun je overigens beter de normale blokschaaf (20 graden) nemen dan de low angle (12 graden) - die is vooral voor kops hout. De gewone met 20 graden bed en 30 graden beitelhoek (50 graden schaafhoek dus) heeft (duidelijk) minder moeite met warrig hout. Don't ask... (ik gebruik de blokschaven voor het schaven van bamboehengelstrips; daarbij kom je in elke strip een aantal knopen tegen)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik heb een tijd geleden voor dezelfde keuze gestaan. En ook een rabbetplane gekocht de Juuma, inmiddels kan ik lezen en schrijven met het ding, maar er is zeker wat te zeggen om ook een gewone te hebben. Nog ff los van de gewenste beitelhoek.

Een rabbetplane wil je je beitel tot in het hoekje hebben om groeven en randen mooi te kunnen opwerken. Dus die slijp je dan ook zo. Terwijl je, ik tenminste, een blokschaafje als een smoother zou willen slijpen, dus met een kleine radius in het mes. Dus als je de rabbetplane gaat gebruiken voor iets dat breder is dan de schaaf zelf, is het risico op schaafsporen toch wel groot. Dat is toch wel een deal-breaker om 'm universeel te gebruiken. Ook hebben deze goedkopere geen voorsnijder zoals de veritassen en LN's, dus cross-grain is het wel handig om dat met een mesje te doen.

Mijn rabbetplane had een zool die niet vlak is, igg het was wel vlak maar het voorstuk dat alleen maar via de zijwangen vast zit aan de rest, was in het productieproces niet meer in een lijn met de achterkant geslepen. Na een tijdje kwam ik er achter waarom die zo belabberd schaafde, ik heb het opgelost met korrel 80 schuurpapier en heel veel uurtjes vlakken op het natuurstenen aanrecht van mn ouders, als ze niet in de buurt waren welteverstaan :rolleyes:. Achteraf gezien had ik 'm gewoon terug moeten sturen, maja dan weet je dat alvast.
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
Maak er een dagje uit van en ga naar de Baptist deze kunnen je het beste adviseren en hebben nog meer mogelijkheden Verbreding is misschien makkelijker om een keuze te maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.