Stofafzuiging HBM ?

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Ik heb de zoekfunctie gebuikt, maar kon niet meteen iets relevant vinden, vandaar een nieuw draadje.

Ik gebruikte tot nu toe altijd een Festool stofzuiger icm mijn zaagtafel, afkortzaag, invalzaag, frees, ...

Recent is er een meer stationaire Jet JTS-250 zaagtafel bijgekomen met een aansluiting van 100mm op de machine, en iets van een 50mm op de beschermkap (moet ik nog even nameten). Dat krijgt mijn stofzuigertje niet echt getrokken, dus moet ik op zoek naar een groter exemplaar.

Tweedehands is er niet zo veel aanbod lijkt me, maar die HBM 200 is nieuw ook wel best ok van prijs, en heeft voldoende zuigkracht (2500m3 per uur?) lijkt me.

Is dit een geschikte machine, voorlopig enkel voor de zaagtafel, op termijn ook voor een vlakbankje? Zijn er betere alternatieven?
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dag Erik,
Zelf gebruik ik al jaren de HBM 200 Profi (met microfilter) tot volle tevredenheid.
Op de machine zitten aangesloten de zaagtafel, een lintzaag en de van vlakdiktebank.
Natuurlijk zijn er beteren alternatieven, maar zoals voor alles geldt wat heb je er voor over.

Succes en groet,
Jan
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik gebruik al jaren een HBM200 met microfilter voor mijn freesbank. Gaat prima. In het begin veel gedoe met verstoppingen, dat was te wijten aan een metalen kruis in de afzuigmond (zodat er geen enorme brokken opgezogen konden worden die de fan beschadigen) Kruis weggehaald en daarna geen gedoe meer gehad. Voor zijn geld absoluut niet slecht.

Groets, Rob
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Bedankt voor de replies! De microfilter filtert de uitgeblazen lucht op fijne stofdeeltjes neem ik aan? Dat maakt de afzuiging wel ineens dubbel zo duur natuurlijk. Is dat ook belangrijk als je met een aparte luchtfilterunit werkt? Die wil ik me sowieso aanschaffen voor in de werkplaats.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Bedankt voor de replies! De microfilter filtert de uitgeblazen lucht op fijne stofdeeltjes neem ik aan? Dat maakt de afzuiging wel ineens dubbel zo duur natuurlijk. Is dat ook belangrijk als je met een aparte luchtfilterunit werkt? Die wil ik me sowieso aanschaffen voor in de werkplaats.

Een long is duurder dan een filter. Ik heb er ook 1 opzitten. De filter zorgt er voor dat het fijne stof minder wordt uitgeblazen dan met een stoffen zak. Je kan beter beginnen bij de bron dan alleen de losse filter op te hangen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
je hoeft em natuurlijk ook niet meteen te kopen als dat niet gaat.
Maar ik zou een filter wel bovenaan je wishlist zetten.
Het voordeel is dat zon filter lang mee gaat, zeker in combinatie met een cycloon filter.
Die heb ik in mijn setup ook en er is tot op heden nog geen zichtbaar stof in de zak onder de eindfilter.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik heb zitten kijken naar de HBM 300 Profi, met fijnstoffilters... maar kom toch erg veel minder positieve verhalen over HBM tegen. Nu lijkt me dat bij een stofafzuiging alweer een ander verhaal dan bij bijv. een vlakbank, maar toch... Iemand ervaringen met deze HBM 300 Profi ???
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een afzuiger die qua model gelijk is aan de HBM 300, 3 pk, 2 fijnstoffilters met een handmatige klopper. Maar ik gebruik hem alleen om schuurstof af te zuigen van de houtdraaibank.
De zuigkracht is prima (ongeveer 5 meter pijp, 160 mm) met 2 zeer grote bochten. Het geluid valt me nog wel mee, het is wel hard, maar niet hoog of irritant.
Wel heb ik er een flinke cycloon voor, zodat er nauwelijks stof in de afzuiger terecht komt.

De combinatie bevalt me voor mijn doel goed.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
ik heb de 200 profi. geen kalgen over doet zijn ding. enige inderdaad t geluid.
en zo snel mogelijk een cycloon er voor om t gedoe met de zakken te voorkomen.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
zag dit draadje te laat mbt de HBM profi afzuiging - heb mijn ervaring met HBM gezet in het draadje van Traveler " HBM 12 vlak en vandikte bank" van 21 12 2016 op vraag van Ekko (waarvoor excuses :D)
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Nee, niet over te spreken onlangs bij mij de moter doorgebrand en dan denk je ik zet er een nieuwe op en wat denk je asgat 19mm geen isso norm dus pruts Chinezen!
2e hands een echte gekocht en wat blijkt ik heb al die jaren in de herrie gestaan........
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Nee, niet over te spreken onlangs bij mij de moter doorgebrand en dan denk je ik zet er een nieuwe op en wat denk je asgat 19mm geen isso norm dus pruts Chinezen!
2e hands een echte gekocht en wat blijkt ik heb al die jaren in de herrie gestaan........
Zo stom zijn die Chinezen nu ook weer niet, 19 mm is wel degelijk een standaard maat voor motorassen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.