Meubels in de winter

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Beste Vaklui,


Als ik nu hout koop bij de houthandel (half open loods, KD) en in mijn (onverwarmde) werkplaats leg. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat het na het maken van bijvoorbeeld een tafel of kast niet meer krom trekt?

Ik bedoel hiermee te zeggen dat het natuurlijk onmogelijk is om een klant te vragen of ik even een stapel hout in hun woning mag leggen zodat dit kan acclimatiseren... Lopen meer mensen tegen dit euvel aan? Ben een startende meubelmaker en heb nu een volledige inrichting verzorgd bij mensen en daar ben ik tot conclusie gekomen dat ik hier even een stuk meer aandacht aan moet gaan geven aangezien de tafels bolgetrokken zijn.


Mvg bjorn
 
P

Pel

Guest
Bjorn, ik zou de werkplaats verwarmen dan is m.i. het probleem voor een groot gedeelte opgelost.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Dat probleem blijf je houden Bjorn, iedere meubelmaker of timmerman die meubels maakt van droog eikenhout of anderszins zal een verwarmde werkplaats moeten hebben. Dat is een vereiste om met droog hout te werken, kijk een tafeltje voor jezelf is nog wel te maken in een onverwarmde werkplaats. Maar als je zoals jij een complete inrichting voor een klant gaat maken, dan zul je toch de werkplaats en de opslag van je hout moeten verwarmen, ik denk dat er niets anders opzit.

Groet Pel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dan zou ik toch overwegen om geen meubelmaker te worden - of alleen in deeltijd / alleen in de zomer... Klinkt misschien een beetje cru, maar dit is een primaire eis om fatsoenlijke meubels te kunnen maken - dat ze stabiel blijven, vanuit de werkplaats naar bij de klant.
 
P

Pel

Guest
Bjorn, als je in een onverwarmde werkplaats zit te werken, dat zul wel gemerkt hebben, gaat je gereedschap en de machines roesten, kortom het is er en voor jou, en voor je machines niet aangenaam vertoeven. Het hoeft er immers ook geen 20° graden te zijn dat is nergens voor nodig, maar het werkt toch een stuk fijner als het buiten 10° vriest en je zit in een lekker verwarmde werkplaats te werken zonder doorwerk jas en handschoenen aan. Je zult dat in moeten calculeren wat het jou aan stookkosten kost per jaar, of wat Henk zegt alleen in de zomerdag, maar ik denk dat dat niet gaat werken voor de klant, die houd daar immers geen rekening mee.

Groet Pel.
 

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Dan zou ik toch overwegen om geen meubelmaker te worden - of alleen in deeltijd / alleen in de zomer... Klinkt misschien een beetje cru, maar dit is een primaire eis om fatsoenlijke meubels te kunnen maken - dat ze stabiel blijven, vanuit de werkplaats naar bij de klant.



Ik snap dat absoluut. Het feit is alleen dat ik nu startend ben en dus nog niet voldoende klandizie heb om er een verwarmd pand van te kunnen huren. De werkplaats waar ik nu in zit is verder prima ingericht en is een oude timmerwerkplaats van een bouwbedrijf. Het is gewoon netjes geisoleerd en alles dus echt heel koud is het er niet. Maar blijkbaar toch te koud om er nu grote meubelstukken te maken.


Is het tijdens de "koudere" periode ook een optie om bijvoorbeeld het hout te bekanten en dan thuis in de verwarmde schuur te leggen voor een tijd voordat ik het verder verwerk? Of zal het dan toch nog in die 2 of 3 dagen tijdens de verwerking en aflevering wat mee gebeuren?


Net wat ik zeg, ik ben startende naast mijn fulltime baan dus er zal eerst meer klandizie moeten zijn voordat er serieus een huurcontract voor een verwarmde WP kan worden getekend, tot die tijd moet ik helaas roeien met de riemen die ik heb en verwelkom alle tips en trucs die dit forum mij kan bieden!

(nu heb ik een jaar lang bij een "echte" meubelmakerij gewerkt waar ik het vak een beetje geleerd heb, maar die had ook geen continu verwarmde werkplaats, er hing een kachel alleen was die mischien 1 dag in de week aan. Vandaar mijn verbazing)



Mvg Bjorn
 
P

Pel

Guest
Björn, dat het hout bol is gaan staan kan ook andere oorzaken hebben, de inkoop van droog meubelhout daar begint het mee, en ga er maar vanuit dat je daar de hoofdprijs voor betaald. Ik wil er alleen mee zeggen dat meubels maken niet even zomaar wat hout kopen in houd, er komt echt meer bij kijken, o.a. hout met een max vocht percentage 10 tot 12 procent.

Groet Pel.
 

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Björn, dat het hout bol is gaan staan kan ook andere oorzaken hebben, de inkoop van droog meubelhout daar begint het mee, en ga er maar vanuit dat je daar de hoofdprijs voor betaald. Ik wil er alleen mee zeggen dat meubels maken niet even zomaar wat hout kopen in houd, er komt echt meer bij kijken, o.a. hout met een max vocht percentage 10 tot 12 procent.

Groet Pel.

Dat snap ik, ik heb hout ingekocht van 8% KD. Heb daarvoor een vochtmeter aangeschaft.


mvg
 
P

Pel

Guest
Dan heeft het toch aan het klimaat van de werkplaats gelegen denk ik, wat is wijsheid in deze, je zou misschien een tweedehands elektrische kachel in de werkplaats kunnen zetten?

Groet Pel.
 

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Dan heeft het toch aan het klimaat van de werkplaats gelegen denk ik, wat is wijsheid in deze, je zou misschien een tweedehands elektrische kachel in de werkplaats kunnen zetten?

Groet Pel.

Dat zou een goeie kunnen zijn. Maar hoelang zou het hout moeten liggen voordat ik het verwerk?

Dan zou ik natuurlijk het hout voor een periode thuis kunnen "verwarmen" en dan de tijd dat het hout id werkplaats ligt een kachel aanzetten daar voor die paar dagen.. of zou dit niet een tijdelijke oplossing voor de koude periode kunnen zijn?

(Gelukkig werkplaats 100m van huis af haha)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat zou ik doen.
Thuis laten acclimatiseren, als het kan in de ruimte waat het komt te staan en per bewerking je hout mee naar de voorverwarmde schuur en na de bewerking weer mee naar het huis.
Als alles op maat is dan verlijmen en inklemmen in huis, meteen lijmresten verwijderen zodat je minimaal hoeft te schuren en oliëen of lakken.
 
P

Pel

Guest
Dat lijkt misschien een oplossing voor je probleem Bjorn, maar vergewis je ervan dat je echt droog hout inkoopt, dat zaag je op maat, schaven dan laat je het enkele weken bij jou thuis liggen op kamer temperatuur. Bij de verdere verwerking kacheltje aan zodat het er behaaglijk is, het product afmaken en naar de klant brengen. Het is wat omslachtig, maar Rome en Keulen zijn ook niet in een dag gebouwd, niet waar:D Eigenlijk is het alleen maar de winter zien te overbruggen, trouwens in de zomer heb je ook dagen met een hoge luchtvochtigheid dat heeft weer invloed op het vernissen van het hout. Ben benieuwd hoe het je afgaat op deze manier?

Groet Pel
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Met een goede vochtslurper en eventueel een ventilator kom je ook een heel eind. Hoe lager de luchtvochtigheid in je werkplaats des te droger je hout wordt. Zo droog ik de takken voor mijn kerstbomen ook in een maand terug naar 12 % vocht zonder verwarming (hoeft bij jou niet zo snel dus dan zou ik de ventilator niet rechtstreeks op je voorraad hout laten blazen zoals ik doe)
 

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Zo, het had wat voeten in de aarde maar denk dat ik nu een heel eind ben met de verwarming voor de werkplaats. Heb een vrij grote petroleumkachel kunnen regelen incl dakdoorvoer etc.


Hiermee moet het zeker wel warm te krijgen zijn.


Nu eerst even een paar eike snijplanken maken voor de grotere stukken vlees en dan weer verder met de meubels, een ovalen eiken tafel stat op de planning met een houten kruispoot. Iemand toevallig nog tips om zon poot te maken?


Voorbeeld foto volgt.....
 

tuoh

Oud hout
Zou ook eens rondzien naar een hygrometer voor in je werkplaats of stockageruimte, die geeft namelijk onrechtstreeks ook het houtvochtgehalte aan:p
Een luchtvochtigheid tussen de 45 à 50% zorgt er voor dat het hout in de die ruimte een evenwichtsvochtgehalte van 10% gaat aannemen of aanhouden;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
eiken voor een vleesplank....kan me vergissen maar volgens mij is dat een slechte keus vanwege de looizuren
wat betref je ruimt, investeer in een ontvochtiger, dat werkt iig veel goedkoper dan verwarmen !
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Denk ook dat een ontvochtiger veel goedkoper werkt in vergelijking met langdurig stoken. Zeker als je het hout in een kleiner compartiment bewaart (bijvoorbeeld tent-achtige afdekking in je werkplaats). Let wel op dat condensdrogers niet goed werken bij lage temperatuur. Voor temperatuur < 15 graden zou je eens moeten zoeken naar 'adsorptiedroger'.
 

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Iedereen bedankt voor de bijdrage! Het is me duidelijk wat ik moet doen en waar ik rekening mee moet houden.


wat mij betreft mag hier een slotje op (Y)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.