Bordestrap tussen 2 muren

MrJens

Actieve deelnemer
19 nov 2012
27
0
Beste forumleden,

Een tijdje geleden heb ik een bordestrap gemaakt. Hiermee wil ik een kleine bijdrage aan het forum doen en hopelijk enkele personen informeren :D

Ik heb een korte fotoreportage gemaakt in de vorm van een filmpje.


Als er vragen zijn mag u ze gerust stellen. :D

Groetjes

Jens
 

MrJens

Actieve deelnemer
19 nov 2012
27
0
Staan de stootborden haaks op de trede ?

Ronald,

Dat klopt, dit zijn treden zonder neus.

Wat niet wil zeggen dat dit ook onder een hoek kan gemaakt worden :) mits verstellen van de verstekfrees
 
Laatst bewerkt:

MrJens

Actieve deelnemer
19 nov 2012
27
0
Loopt de trap dan wel prettig, vooral met naar beneden lopen?

Als je de aantrede groot genoeg neemt heb je plaats genoeg om je voeten weg te zetten zodat je niet met je hiel of achillespees tegen de neus of het stootbord staat.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Aangezien de trap tussen te muren komt maakt het in theorie niet uit wat er onder zit. Het is dus mogelijk om gewoon bouwplex (underlayment) te nemen en daarvan drie of vier lagen op elkaar te lijmen en schroeven. Door voor half hout te gaan kan je langere bomen krijgen dan 2440 mm.
Voor het uitrekenen van de hoogte (optrede) en lengte (aantrede) is er de hollandse trapformule.

Zo te lezen komt er halverwege een bordes. Op zich is die hoogte eenvoudig te bepalen met de formule. Daarna heb je uiteindelijk met twee rechte stukjes trap te maken. De aansluiting op de vloer boven gebeurt met een weltrede.

Misschien handig om bouwvilt te leggen tussen je keepboom en je trede om het kraken tegen te gaan.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik heb pas geleden ook 2 van dit soort trappen gemaakt en geplaatst. 1 met bordes en een kwart en 1 met een groot bordes. Hierbij heb ik naar wens van de klant de stootborden schuin gezet (6,5cm tov voorkant trede) wat vooral in het kwart moeilijkheden opleverde, krijg de schuintes maar eens goed gezaagd (geen cnc aanwezig). Tredes heb ik op de bomen geschroefd en afgewerkt met proppen.
Voor de bomen heb ik gelamineerd vuren gebruikt. Dit haalde ik bij jongeneel in lengtes van 500cm en 40cm breed en 4 dik.
 

MrJens

Actieve deelnemer
19 nov 2012
27
0
Ik heb pas geleden ook 2 van dit soort trappen gemaakt en geplaatst. 1 met bordes en een kwart en 1 met een groot bordes. Hierbij heb ik naar wens van de klant de stootborden schuin gezet (6,5cm tov voorkant trede) wat vooral in het kwart moeilijkheden opleverde, krijg de schuintes maar eens goed gezaagd (geen cnc aanwezig). Tredes heb ik op de bomen geschroefd en afgewerkt met proppen.
Voor de bomen heb ik gelamineerd vuren gebruikt. Dit haalde ik bij jongeneel in lengtes van 500cm en 40cm breed en 4 dik.

Dit maakt het al een heel stuk moeilijker :)

Had je voor de kwartdraai trap een tekening op schaal gemaakt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.