Aankoop Dust Deputy Deluxe

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Na lang overwegen ben ik toch van plan om een Dust Deputy aan te schaffen om te combineren met mijn Festool CTL26.
Zijn er mensen die deze set ook gebruiken icm met een Festool stofzuiger?
Ik stel de vraag omdat ik graag zou weten dat ik nog enkele extra koppelstukken moet kopen of niet.
Zit er ook een aarding bij of moet je die nog ergens apart kopen?
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Als je een CTL hebt zou ik niet voor deze set gaan.
Het zal wel werken en ik weet de exacte afmetingen van IN/OUT niet.
Maar het kan veel goedkoper.

Kijk op ebay naar een losse Dust Deputy of Dust Commander.
Kost rond de €50/60 en daar zit het installatie spul bij (boutjes, pakking)
Neem daar een stalen ton bij van €15/20 en je ben klaar.

Ikzelf heb een DustCommander met een 70ltr vat en het werkt perfect.
Als de IN/OUT van de cycloon hetzelfde is dan kan je de slangen van Festool en zo op gebruiken.
Geen adapters nodig.

20160406_190934.jpg
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
ik heb die set ook gekocht en er zit een soort metaal plakband bij die je over de cycloon heen plakt en dan bij een van de bevestigingspunten met een stukje aardedraad naar de grond verbind.
Ik heb er een simpele stofzuiger van bosch op aangesloten (gewoon een huis tuin en keuken stofzuiger) en voor de fijne stofdeeltje toch een zak erin gedaan. Werkt prima, voor de aansluiting heb ik wel een adapterkit aan moeten sluiten.
Als ik jou was zal ik gewoon even bellen met de webshop waar je wil kopen, daar kunnen ze je vast vertellen wat jij nodig hebt en handmatig een bestelling voor je opmaken.

ohja, ik ben erg tevreden over de cycloon en bijbehorende emmers.

succes!

edit: en de hierboven voorgestelde opstelling is natuurlijk ook een leuke optie!
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Gebruik ook de dust deputy, maar dan het type dat je vast kunt zetten op de ctl 26. Had eerst een losse, maar de ton neemt ruimte in beslag en als je alles verrijdt lijkt het net een niet goed sporend treintje. Ik weet dat het exemplaar veel meer kost, maar voor mij weegt het gemak en het niet verliezen van ruimte op tegen te kosten.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Heb de dust deputy op een ctl33.Aansluitingen welke niet pasten even gedraaid van hout (werkt prima).
Als opvangvat heb ik een kunststof bak met daarin een drietal houten ringen, zodat het vat niet in elkaar wordt gezogen.
Kosten dust deputy ca 25 euro.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Nu twijfel ik toch weer om wat door te sparen voor de Ultimate.
Blijft nog steeds een stevig prijskaartje, maar je hebt een systainer ipv zo'n plastic emmers :)

Alles apart kopen zie ik niet zitten.
Mezelf kennende ga ik dan veel te veel moeten prutsen om alles deftig te kunnen bevestigen/aansluiten :)
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Nogmaals ik heb eerst de "losse" gebruikt, doet het uitstekend, maar de Ultimate werkt wel erg makkelijk. Het verhaal zal anders zijn als je alles stationair gebruikt. Zelf verplaats ik vaak de stofzuiger om het object i.p.v. het gehele object te verplaatsen, dan is de Ultimate handiger. Toch zul je nog zelf moeten schroeven en aansluiten, want hij komt als een bouwpakket!
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Alles apart kopen zie ik niet zitten.
Mezelf kennende ga ik dan veel te veel moeten prutsen om alles deftig te kunnen bevestigen/aansluiten :)

Ach jonge, het was welgeteld misschien een half uurtje en hij zat in elkaar. Er zit een template bij waar je het gat moet maken en waar de boutgaten komen. Ff boren, gat maken met dremel of haakse slijper.
Voordelen, €100 goedkoper en +/- 70ltr vat ipv dat kleine dingetje. Je mag ook langskomen, dan zet ik em wel in elkaar. Is echt peanuts...
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Het bevestigen van de dust deputy aan een ton zal nog wel lukken ;)
Ik spreek vooral voor de koppelstukken, slangen, klemmen,... om het geheel goed te doen passen.

Edit: ik heb 2 slangen in gebruik bij mijn CTL26, namelijk de D27 en de D36.
Bij de D36 is de aansluitmof (aan de stofzuiger zelf) volgens mij niet diep genoeg om deze voldoende te kunnen bevestigen op de cycloon.
De mof van de D27 is veel dieper.
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat zei ik in mijn eerste reactie ook al. Mits de afmetingen gelijk zijn aan een Dust Commander (wat ik wel verwacht) dan heb je helemaal geen adapters nodig.
Moffen van de stofzuigerkant passen precies over de inlaat van de cycloon. En de zuigkant van een D36 slang past met een beetje duwen in de uitlaat van de cycloon (bovenop dus)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Hartelijk dank voor de reacties.
Zit momenteel in de drukste periode van het jaar, dus heb minder tijd voor andere zaken :)

Ik heb de Dust Deputy Deluxe set gekocht bij GPP, probeer namelijk mijn werkplaats wat compacter te maken.
Als de bijgeleverde emmers uiteindelijk toch te klein zijn dan kan ik nog altijd overwegen om een stalen vat te kopen (leuke prijs trouwens).
Hoe maak je zo'n ton eigenlijk leeg? Gewoon ergens leegkappen of een grote plastic zak eromheen en kappen maar? :)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Vandaag de Dust Deputy in elkaar geknutseld en wat gezaagd/geschuurd.
Alles komt netjes in de emmer terecht (getest zonder een zak te gebruiken), dit is al veel handiger dan altijd te prutsen met die zakken :)

Ik heb wat duct tape rond de uitgang van de cycloon gedaan, op deze manier spant de D36-slang van Festool netjes :)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
De emmer van mij was €20 en dan was ik nog duur. Ff zoeken op marktplaats en je komt ze tegen van €10/15.
Ikzelf kieper hem gewoon leeg in de groene bak. Met alleen zagen/schuren vult hij niet zo heel snel. Misschien 2x per week legen. Is toch fijnstof over het algemeen. Met de vandiktebank dan leeg ik em 2x per dag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.